Haha, alsof ik me daardoor van het vervolgen van de discussie zou afhouden
Het consumentenrecht zegt dat je als klant moet aantonen dat er een ingebakken probleem was, als het na zes maanden ontstaat, daarvoor is de bewijslast andersom. Het zegt ook dat je de verkoper in staat moet stellen het op te lossen en dat je binnen twee maanden na het opmerken van het probleem dit schriftelijk meldt. Maarten, je hebt gelijk dat je over het te vergoeden deel kunt strijden. Gul klinkt wat al te positief, maar je moet wel begrijpen wat er hier speelt.
NB Het Europees recht is minder ruim (beperkt op twee jaar) dan het Nederlandse (onbepert binnen de economische/verwachte levensduur), dus is het logisch dat fabrikanten hun NL importeurs (en die weer hun dealers) extra onder druk zetten om niks toe te zeggen. In het geval van auto's komen daar dan nog de lage nettoprijzen in NL bij en daarmee lage marges.
Alles wijst erop dat op iets wat sowieso zou slijten (de hele auto, of specifiek een deel daarvan zoals de motor), je nooit een volledige kunt vergoeding verwachten. Een schadevergoeding voor ongemakken zie ik al helemaal nooit (iedere auto wordt blijkbaar toch als luxe gezien), al biedt het consumentenrecht je wel de mogelijkheid die te eisen. Gratis vervangend vervoer lijkt me ook logisch, als de auto echt niet rijdt en tijdens reparatie.
Dus stel dat de oplossing is een nieuwe ketting, plus kettingspanners (en zie eerder in het draadje mogelijk nog meer) dan is het na 150dkm niet meer dan logisch dat je de helft moet bijdragen. Maar toon maar eens aan dat een auto 150dkm of 250dkm of 350dkm zonder grote reparaties aan moet kunnen. Dat kan je niet. Leasemaatschappijen doen alles weg met 150dkm. Die nemen dat risico dus niet (en kunnen zich ook niet op het consumentenrecht beroepen).
Ik vind persoonlijk 1/3 dealer/importeur/eigenaar altijd wel mooi, voor alles tussen 100dkm en 250dkm, maar ook dat is dus gul. Dan heb je dus wel nieuwe onderdelen in je motor...
Als verkoper/importeur/fabrikant zegt dat de oplossing in een software-update zit...
Als aangetoond kan worden dat de koolstofaanslag het probleem is (en niet een producteigenschap) dan wordt het wat ingewikkelder, want daarvan hebben dus alle dir.inj motoren last van...
Blijft de vraag staan over welke "fundamentele fout" we het nu hebben. Want dat is dus nog steeds niet duidelijk. Alleen daarom al is het een gul gebaar (al moet ik zien dat het daadwerkelijk zo ingewilligd wordt). Ik heb namelijk nergens gezien dat er iemand schuld bekent, of een specifiek technisch probleem onderkent.
Ik zie hooguit de standaard wollige antwoorden die de meeste fabrikanten geven (logischerwijs zonder echt schuld te bekennen) plus de standaard opmerkingen over gebruik. In het geval van motoren is dat altijd hetzelfde (in-/warmrijden, brandstof, olie, beurten) en daarin hebben ze deels nog gelijk ook. Op de MINI sites kwam ik ook erg vaak getunede motoren tegen, dan gaat echt alles het raam uit...
Het is nog altijd een grote
als...