Pagina 23 van 35
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 21 dec 2009 22:56
door Tommie
Heb sinds enkele weken ook een C5 III en merk inderdaad dat de middenconsole bij ritten langer dan een uur erg warm wordt. Tot nu toe is de CD-speler en ook de telefoon wegens "kans op oververhitting" uit gevallen. Bij mijn duitse dealer geven ze aan dat ze het probleem kennen, maar dat dan meestal de navi uitvalt. Volgens hen produceert het Navisysteem teveel warmte en wordt hieraan gewerkt.
Ook krijg ik inderdaad op langere ritten warme voeten, maar bij controle voelt de lucht beneden niet warmer aan dan boven. Ga er dan van uit dat de warme voeten ontstaan door de warmtestraling van de middenconsole.
De kachel laat zich goed instellen en misschien niet bij de stand 21, maar dan wel bij 22.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 22 dec 2009 09:52
door Van Goethem
Na lange tijd toch nog even deze reactie ivm mijn ervaringen:
In mijn auto werd reeds vorige zomer bijkomende isolatie geplaatst onder de middenconsole, nog voor het originele 'wisselstuk' beschikbaar was. Dit heeft het probleem eigenlijk niet helemaal opgelost. Het helpt wel een beetje maar toch is het nog niet 100% wat het zou moeten zijn.
Sinds het weer kouder geworden is heb ik de instellingen van de clima veranderd naar:
- uitstroom enkel boven en onder
- temp 21° links, 21,5° rechts
- aanjager 'vast' op 'stand 2' (1/4 van het 'ventilatortje' op de display)
Gevolg: geen hete middenconsole meer, geen koude lucht boven en geen hete voeten, ook niet na lange ritten in de file (+1 uur dagelijkse file na het werk !)
Hij regelt duidelijk zelf nog de temperatuur van de inkomende lucht maar die blijft 'binnen de normen'
Is misschien (uiteraard) niet 'de' oplossing maar 't werkt wel ! Ik heb zo'n vermoeden dat we van citroën zelf niet onmiddellijk de juiste oplossing moeten verwachten ....
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 22 dec 2009 15:07
door MarsTDI
@Eviltwin: Dat verhaal ken ik, en daarom nog zou ik wel meer willen weten over de gebruikte sensoren. Dat zijn, naast tijd, de enige metingen die verricht worden, waarmee dan ook misschien ietsfout gaat. Als die sensoren correcte meetwaarden blijven doorgeven, is het duidelijk een software issue, omdat de berekening dus mis gaat. Dat vermoeden heeft de importeur ook.

Waarschijnlijk zou het probleem niet optreden als ze échte temp. sensoren hadden gebruikt...

En iets zegt me dat het verhaal klopt met een niet werkend systeem. Want er wordt wel erg veel aan geschatte waarden overgelaten:
De meesten, en ik ook, merken dat bij stilstand (file bv) en dus minder verse koude lucht van buiten het probleem aanzienlijk heftiger is dan bij rijden. Het systeem houdt klaarblijkelijk niet goed rekening met de toegevoerde lucht en daaraan afgegeven vermogen, wat wel gesuggereerd wordt.
Daarnaast is er kennelijk geen enkele correlatie met andere warmte bronnen: navi/radio of hoeveelheid passagiers.
En die lichtsensor is niet heel erg een maat voor de verwarming natuurlijk, neus in de schaduw geeft ander resultaat.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 22 dec 2009 19:21
door alzheimer
Tommie schreef:Heb sinds enkele weken ook een C5 III en merk inderdaad dat de middenconsole bij ritten langer dan een uur erg warm wordt. Tot nu toe is de CD-speler en ook de telefoon wegens "kans op oververhitting" uit gevallen. Bij mijn duitse dealer geven ze aan dat ze het probleem kennen, maar dat dan meestal de navi uitvalt. Volgens hen produceert het Navisysteem teveel warmte en wordt hieraan gewerkt.
Ook krijg ik inderdaad op langere ritten warme voeten, maar bij controle voelt de lucht beneden niet warmer aan dan boven. Ga er dan van uit dat de warme voeten ontstaan door de warmtestraling van de middenconsole.
De kachel laat zich goed instellen en misschien niet bij de stand 21, maar dan wel bij 22.
hint
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 23 dec 2009 10:49
door EvilTwin
MarsTDI schreef:En die lichtsensor is niet heel erg een maat voor de verwarming natuurlijk, neus in de schaduw geeft ander resultaat.
dat is toch het idee achter die sensor, hij meet de sterkte van instraling in het interieur en past daarop de regeling aan. Deed de PhI/II ook al.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 24 dec 2009 10:48
door roelbouwman
Gisteren een wat langere rit gemaakt en nogmaals de temperaturen gemeten:
Echt heet dus!
Roel.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 24 dec 2009 11:07
door SkyBuMp
@Roel,
Bedankt weer voor deze metingen!! Men kan hier hoog of laag springen maar ik op basis van dit soort metingen en deze temperaturen van dik 50+ graden lijkt me dit niet helemaal in de haak te zitten!
Wordt er met deze meting trouwens de oppervlakte van het plastic gemeten of wat er onder het plastic zit? Ik denk het eerste en dan zou het misschien handig zijn om de temperatuur van het plastic om te meten op dit soort momenten?
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 24 dec 2009 13:08
door JW-C5
@Roel,
Ik kijk met verbazing naar die getallen, zelfs boven de 60 graden Celcius. Dat is zó hoog dat je er je handen aan verbrand als je dat oppervlak aanraakt, dat zou zelfs blaren kunnen geven.
En dus de vraag: ben je 100% zeker van de juistheid van die getallen, is de meter goed geijkt?
Groet,
JW
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 24 dec 2009 15:27
door Klaverblaadje
Zo heel vreemd is dat natuurlijk niet.
Vroeger zat er een kraantje in de warmwaterleiding van de kachel en als je dat kraantje open of dicht zette dan kreeg je meer of minder warmte.
Simpel maar doeltreffend.
Tegenwoordig gaat de volledige warmwatertoevoer van 90 graden de kachelunit in en wordt de warme lucht door mengen met koude lucht op de juiste temperatuur gebracht.
Dat er ergens in de kachel temperaturen van 90 graden ontstaan is dus een normaal gegeven, alleen op de plekken waar door de TS gemeten is hoort het niet zo warm te zijn.
Misschien dat er door een lekke klep of een slecht aansluitend onderdeel van de behuizing een inwendig (lucht) lek ergens in de kachel is, waardoor een stroom warme lucht van 90 graden een uitweg zoekt.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 24 dec 2009 16:33
door roelbouwman
JW-NHS schreef:@Roel,
Ik kijk met verbazing naar die getallen, zelfs boven de 60 graden Celcius. Dat is zó hoog dat je er je handen aan verbrand als je dat oppervlak aanraakt, dat zou zelfs blaren kunnen geven.
En dus de vraag: ben je 100% zeker van de juistheid van die getallen, is de meter goed geijkt?
Groet,
JW
JW, de meter is echt correct. Ik heb het op dat moment geverifieerd met een meting buiten (was netjes -4 graden, ongeveer de buitentemperatuur) en een meting van het achterste van de tong, resultaat was ongeveer 34 graden. Dat klopt dus gewoon.
De oppervlakken zijn ook echt heet en ik kon ze, vooral op de hotspot, niet langer dan een paar seconden vastpakken voordat het echt pijnlijk begon te worden. Dat klopt dus wel ongeveer met de gemeten temperatuur net boven de 60 graden.
Ik kon mijn been ook niet meer laten rusten tegen de zijkant van de middenconsole zonder dat het binnen een paar seconden echt irriterend werd. Dus dat klopt ook wel met de gemeten temperatuur.
Natuurlijk is het materiaal van invloed en heeft een IR thermometer een vrij forse afwijking van zo'n 2 tot 4%. Het gaat vooral mis op reflecterende oppervlakken, en dat is dit sowieso al niet. Maar dan nog, met 4% afwijking is het nog steeds veel te heet.
Roel.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 24 dec 2009 16:35
door roelbouwman
SkyBuMp schreef:@Roel,
Bedankt weer voor deze metingen!! Men kan hier hoog of laag springen maar ik op basis van dit soort metingen en deze temperaturen van dik 50+ graden lijkt me dit niet helemaal in de haak te zitten!
Wordt er met deze meting trouwens de oppervlakte van het plastic gemeten of wat er onder het plastic zit? Ik denk het eerste en dan zou het misschien handig zijn om de temperatuur van het plastic om te meten op dit soort momenten?
Een IR thermometer meet per definitie de oppervlaktetemperatuur. Dus niet hetgeen er onder zit.
Roel.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 24 dec 2009 16:57
door Harm
Wordt nu interessant om op die wijze eens de heetste punten op te zoeken.
Mijn werkgever heeft binnenkort een IR-thermometer met digicamera in huis. Zal eens vragen of ik die mag lenen en voor zo'n plaatje gebruiken...
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 24 dec 2009 17:12
door roelbouwman
Harm van Beek schreef:Wordt nu interessant om op die wijze eens de heetste punten op te zoeken.
Mijn werkgever heeft binnenkort een IR-thermometer met digicamera in huis. Zal eens vragen of ik die mag lenen en voor zo'n plaatje gebruiken...
Interessant. Mijn IR thermometer heeft continumeting, en als ik de hele middenconsole afzoek dan is echt dat punt tussen de pook en de aansteker in, net iets naar links het heetst. En vanuit daar warmt dan geleidelijk het hele linkervlak op.
Roel.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 26 dec 2009 01:27
door MarsTDI
EvilTwin schreef:MarsTDI schreef:En die lichtsensor is niet heel erg een maat voor de verwarming natuurlijk, neus in de schaduw geeft ander resultaat.
dat is toch het idee achter die sensor, hij meet de sterkte van instraling in het interieur en past daarop de regeling aan. Deed de PhI/II ook al.
Werkt niet als sensor in de schaduw is en de rest van de auto in de zon staat te bakken, dit is wel een hele grove benadering.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 27 dec 2009 11:34
door EvilTwin
MarsTDI schreef:Werkt niet als sensor in de schaduw is en de rest van de auto in de zon staat te bakken, dit is wel een hele grove benadering.
Ik zou het wel heel knap vinden als je met de neus continu in de schaduw kunt rijden en dan met kont in de volle zon. Zoals gezegd: het werkt op de C5 PhI/II ook prima.