Pagina 22 van 143
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 03 jan 2012 14:03
door exroosje
Welk probleem precies.
Nogmaals, dit topic beschrijft diverse problemen (en oplossingen!), het is handig als je dit ook hier vermeld.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 05 jan 2012 18:24
door henkS
Beste mensen
1,6 THP verhaal
kenteken van februari 2010.
Na eerst een nieuwe cilinderkop, distributie ketting enz. gehad te hebben bij 30000 km is nu de gehele motor vervangen.
De km stand was 60000 km, de automotor draaide heel beroerd en ik ben meteen naar de garage gegaan.
De volgende dag belde de dealer mij op met de mededeling dat 1 zuiger gekanteld is.
Ik heb het gezien , er was gewoon een hoek af.
Er is door onze Fransen vrienden een nieuwe motor van de productielijn geleverd en ingebouwd.
de gehele actie heeft 14 dagen geduurd en 15 sept 2011 met nieuwe motor de garage verlaten.
Nu 10000 km verder uitstekend gereden, de motor draait perfect rond, trekt op als een lier.
Ik heb het goed uitgetest en ben zeer tevreden.
De midden console wordt nog steeds te heet en de klimaatregeling is nog steeds waardeloos.
tot zo ver verslag , km stand nu 70000km.
ps
Het rekken van de distributie snaar is het probleem bij de vele motormanagement storingen.
tegenwoordig rekken ze de snaar voor montage op.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 05 jan 2012 18:26
door Herman
Als het allemaal garantie is geen probleem dan.

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 05 jan 2012 21:05
door exroosje
@ henkS
Het lijkt wel of als het eenmaal mis is het dan ook gruwelijk mis gaat.
Overigens zie het topic over de C5-3 klimaatregeling voor mijn ervaring en mogelijke oplossing mbt de te warm wordende middenconsole.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 17 jan 2012 14:15
door exroosje
autoweek schreef:
Wereldwijd laat BMW 235.000 Mini's terug naar de garage komen om de waterpomp te vervangen. Volgens een woordvoerder gaat het in ons land om 1700 exemplaren en zijn het alleen Mini's, die van een turbocharger (S en Cooper Works) zijn voorzien. In Amerika blijken zich enkele problemen te hebben voorgedaan met oververhitte motoren. In ons land zijn er volgens de importeur tot nu toe geen meldingen geweest. Het vervangen brengt voor de Mini-eigenaar geen kosten met zich mee en de reparatie neemt ongeveer een uur in beslag.
Mini turbo = THP
Wanneer is PSA aan de beurt?
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 17 jan 2012 14:57
door Maarten
1 uur voor het vervangen van de waterpomp??
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 17 jan 2012 15:33
door Peebee
" mini " waterpompje hè
En misschien een stuk beter bereikbaar als bij onze dames

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 17 jan 2012 17:00
door EvilTwin
Het is een elektrische waterpomp, dus anders dan bij de EW/DW motoren hoeft hierbij dus niet de distributie los.
Sowieso klopt het verhaal maar deels: de terugroepactie in de VS is niet zomaar vanwege oververhitting (bijv. van de motor door een defecte waterpomp), maar door brandgevaar als de elektronische aansturing van die pomp doorbrandt.
Geen idee of exact dezelfde pompsturing ook op de Citroën THP's zit...
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 17 jan 2012 18:34
door BJG
De THP heeft wel degelijk een gewone waterpomp die door de multiriem via een looprol wordt aangedreven.
Gaat het om de:

losse elecrische waterpomp tbv de koeling van de turbo?

electrisch bediende 'looprol' die de gewone waterpomp bedient
Dit kan allebei als ik de opmerking van ET meeweeg over het brandgevaar tgv verkeerde aansturing,
anders zou het ook nog :

de gewone waterpomp
zelf kunnen zijn.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 05 mar 2012 10:20
door exroosje
Vanavond bij Radar:
http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1956/thp-motor/
Problemen met turbomotor
Uitzending 05-03-2012
De Turbo High Pressure (THP)-motor in Citroën, Peugeot en Mini toont vaak binnen 20.000 kilometer al mankementen. Zo heeft eenderde van de Peugeot-rijders problemen met de aandrijving, blijkt uit onze Testpanelenquête. Het gevolg van dergelijke mankementen is dat de auto plotseling vermogen kan verliezen, met alle risico's van dien.
Uit de enquête blijkt ook dat bezitters van een auto met een THP-motor meerdere keren naar de dealer terug moeten om erkenning van het probleem te krijgen. De THP-motor, een kleine benzinemotor ontwikkeld door BMW en PSA, heeft een hoog vermogen met een relatief laag brandstofverbruik. Vanaf 2007 wordt deze motor voor een meerprijs van 3 tot 5 duizend euro in verschillende types van Peugeot en Citroën aangebracht. Ook de Mini Cooper S heeft deze motor. Binnen twee jaar vallen de reparaties nog onder de garantie. Maar daarna wordt de consument op kosten gejaagd. Radar vraagt de importeurs met welke oplossing ze gaan komen.
Maandag 5 maart in Radar, om 20.30 uur op Nederland 1
Kennelijk durft Radar eerder PSA aan als VAG..... Uiteindelijk zijn er meer TSI issues als ik het autoweek forum mag geloven.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 05 mar 2012 11:05
door bgt
PSA is zwakker c.q. makkelijker om te scoren. VAG is een erg grote organisatie dus gevaarlijker om aan te pakken. Heb er ook nog steeds geen spijt van dat ik in een energie verslindende, met atmospherisch motor, auto rijd......hoewel....wel op LPG.
Ik weet dat er een dag zal komen dat ik er ook aan moet maar ik hoop dat er dan voldoende degelijke turbo motoren worden gebouwd.
PS toen PSA en BMW deze motoren gingen ontwikkelen had ik daar sowieso al weinig vertrouwen in.
BMW=onbetrouwbaar kwa motoren.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 05 mar 2012 11:15
door exroosje
Ben ook erg benieuwd naar de uitzending. Overigens, het gaat vooral om zaken uit het verleden. Het issue is nl. niet dat er problemen ZIJN met de thp maar dat ze er WAREN. En wat deed PSA als de problemen na de garantieperiode optreden. Kennelijk af en toe helemaal niets. En dat is wel schunnig. Helemaal omdat ze wel weten wat er aan de hand is en latere modellen af fabriek dus modificaties hebben gekregen.
Dus ik trek de conclusie niet dat ik beter af was geweest met de oude 2l. Dat zal ik overigens sowieso nooit doen, want ik moest in de ph1 en ph2 al niets van dat ding hebben.
Overigens, PSA trekt de THP ook niet terug zoals ze wel met de HPI hebben gedaan. Sterker nog, meer en meer varianten en uitvoeringen komen op de markt. Recent nog een 265pk versie!
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 05 mar 2012 11:43
door bgt
Ben ook benieuwd hoe de THP zich op de langere termijn zal houden en ook of ze het probleem ook ECHT hebben opgelost of alleen maar hebben opgeschoven naar een hogere km stand. Begrijp me goed, ik hoop dat ze een degelijke oplossing hebben gevonden. Want hoewel Citroen NL/PSA hier zo slecht mee om is gegaan/gaat blijf ik wel een Citroen liefhebber. Maar ja... dat is ook zo over als je alleen maar pech=kosten hebt, vooral als je m prive rijdt. Voor mij geldt nog steeds...."there is no substitute for cubic inches"

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 05 mar 2012 12:05
door This Game
Kan een piepende multiriem al een voorteken zijn? Toch niet normaal onder de 20k km?
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 05 mar 2012 12:08
door Henk2304
exroosje schreef:
Dus ik trek de conclusie niet dat ik beter af was geweest met de oude 2l. Dat zal ik overigens sowieso nooit doen, want ik moest in de ph1 en ph2 al niets van dat ding hebben.
Als er één onderdeel van m'n huidige C5 betrouwbaar is gebleken is het wel de 2,0i bezinemotor. Zuinig is anders, maar in zowel de Ph2 als de Ph3 heb ik er geen problemen mee gehad. In de Ph3 met zowat alle andere onderdelen wel

Ik ga nu binnenkort over naar de 1,6THP met automaat; die is op papier met automaat 1,1 l/100 km zuiniger dan m'n huidige 2,0i met handgeschakelde 5-bak. Maar als ik daar betrouwbaarheid voor moet inleveren ... Hopelijk is het waar dat bij de recenter geproduceerde motoren het euvel verholpen is. Anders vrees ik dat dit wel eens m'n laatste Citroën (C5) zou kunnen worden.