Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Welk probleem precies.
Nogmaals, dit topic beschrijft diverse problemen (en oplossingen!), het is handig als je dit ook hier vermeld.
Nogmaals, dit topic beschrijft diverse problemen (en oplossingen!), het is handig als je dit ook hier vermeld.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik



C5club Newbie


Berichten: 4
Lid geworden op: 08 nov 2010 13:14
Auto: C5 THP 1.6 Tourer
Opties: ligne business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 28500
Kleur: metalic zwart
Locatie: Assendelft
Beste mensen
1,6 THP verhaal
kenteken van februari 2010.
Na eerst een nieuwe cilinderkop, distributie ketting enz. gehad te hebben bij 30000 km is nu de gehele motor vervangen.
De km stand was 60000 km, de automotor draaide heel beroerd en ik ben meteen naar de garage gegaan.
De volgende dag belde de dealer mij op met de mededeling dat 1 zuiger gekanteld is.
Ik heb het gezien , er was gewoon een hoek af.
Er is door onze Fransen vrienden een nieuwe motor van de productielijn geleverd en ingebouwd.
de gehele actie heeft 14 dagen geduurd en 15 sept 2011 met nieuwe motor de garage verlaten.
Nu 10000 km verder uitstekend gereden, de motor draait perfect rond, trekt op als een lier.
Ik heb het goed uitgetest en ben zeer tevreden.
De midden console wordt nog steeds te heet en de klimaatregeling is nog steeds waardeloos.
tot zo ver verslag , km stand nu 70000km.
ps
Het rekken van de distributie snaar is het probleem bij de vele motormanagement storingen.
tegenwoordig rekken ze de snaar voor montage op.
1,6 THP verhaal
kenteken van februari 2010.
Na eerst een nieuwe cilinderkop, distributie ketting enz. gehad te hebben bij 30000 km is nu de gehele motor vervangen.
De km stand was 60000 km, de automotor draaide heel beroerd en ik ben meteen naar de garage gegaan.
De volgende dag belde de dealer mij op met de mededeling dat 1 zuiger gekanteld is.
Ik heb het gezien , er was gewoon een hoek af.
Er is door onze Fransen vrienden een nieuwe motor van de productielijn geleverd en ingebouwd.
de gehele actie heeft 14 dagen geduurd en 15 sept 2011 met nieuwe motor de garage verlaten.
Nu 10000 km verder uitstekend gereden, de motor draait perfect rond, trekt op als een lier.
Ik heb het goed uitgetest en ben zeer tevreden.
De midden console wordt nog steeds te heet en de klimaatregeling is nog steeds waardeloos.
tot zo ver verslag , km stand nu 70000km.
ps
Het rekken van de distributie snaar is het probleem bij de vele motormanagement storingen.
tegenwoordig rekken ze de snaar voor montage op.
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Als het allemaal garantie is geen probleem dan. 

Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
@ henkS
Het lijkt wel of als het eenmaal mis is het dan ook gruwelijk mis gaat.
Overigens zie het topic over de C5-3 klimaatregeling voor mijn ervaring en mogelijke oplossing mbt de te warm wordende middenconsole.
Het lijkt wel of als het eenmaal mis is het dan ook gruwelijk mis gaat.
Overigens zie het topic over de C5-3 klimaatregeling voor mijn ervaring en mogelijke oplossing mbt de te warm wordende middenconsole.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik


Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Mini turbo = THPautoweek schreef: Wereldwijd laat BMW 235.000 Mini's terug naar de garage komen om de waterpomp te vervangen. Volgens een woordvoerder gaat het in ons land om 1700 exemplaren en zijn het alleen Mini's, die van een turbocharger (S en Cooper Works) zijn voorzien. In Amerika blijken zich enkele problemen te hebben voorgedaan met oververhitte motoren. In ons land zijn er volgens de importeur tot nu toe geen meldingen geweest. Het vervangen brengt voor de Mini-eigenaar geen kosten met zich mee en de reparatie neemt ongeveer een uur in beslag.
Wanneer is PSA aan de beurt?
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik


Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
1 uur voor het vervangen van de waterpomp??
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
" mini " waterpompje hè
En misschien een stuk beter bereikbaar als bij onze dames

En misschien een stuk beter bereikbaar als bij onze dames

Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
Sinds 10-11-12 zonder dame......
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Het is een elektrische waterpomp, dus anders dan bij de EW/DW motoren hoeft hierbij dus niet de distributie los.
Sowieso klopt het verhaal maar deels: de terugroepactie in de VS is niet zomaar vanwege oververhitting (bijv. van de motor door een defecte waterpomp), maar door brandgevaar als de elektronische aansturing van die pomp doorbrandt.
Geen idee of exact dezelfde pompsturing ook op de Citroën THP's zit...
Sowieso klopt het verhaal maar deels: de terugroepactie in de VS is niet zomaar vanwege oververhitting (bijv. van de motor door een defecte waterpomp), maar door brandgevaar als de elektronische aansturing van die pomp doorbrandt.
Geen idee of exact dezelfde pompsturing ook op de Citroën THP's zit...
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De THP heeft wel degelijk een gewone waterpomp die door de multiriem via een looprol wordt aangedreven.
Gaat het om de:
losse elecrische waterpomp tbv de koeling van de turbo?
electrisch bediende 'looprol' die de gewone waterpomp bedient
Dit kan allebei als ik de opmerking van ET meeweeg over het brandgevaar tgv verkeerde aansturing,
anders zou het ook nog :
de gewone waterpomp
zelf kunnen zijn.
Gaat het om de:


Dit kan allebei als ik de opmerking van ET meeweeg over het brandgevaar tgv verkeerde aansturing,
anders zou het ook nog :

zelf kunnen zijn.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Vanavond bij Radar:
http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1956/thp-motor/
http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1956/thp-motor/
Kennelijk durft Radar eerder PSA aan als VAG..... Uiteindelijk zijn er meer TSI issues als ik het autoweek forum mag geloven.Problemen met turbomotor
Uitzending 05-03-2012
De Turbo High Pressure (THP)-motor in Citroën, Peugeot en Mini toont vaak binnen 20.000 kilometer al mankementen. Zo heeft eenderde van de Peugeot-rijders problemen met de aandrijving, blijkt uit onze Testpanelenquête. Het gevolg van dergelijke mankementen is dat de auto plotseling vermogen kan verliezen, met alle risico's van dien.
Uit de enquête blijkt ook dat bezitters van een auto met een THP-motor meerdere keren naar de dealer terug moeten om erkenning van het probleem te krijgen. De THP-motor, een kleine benzinemotor ontwikkeld door BMW en PSA, heeft een hoog vermogen met een relatief laag brandstofverbruik. Vanaf 2007 wordt deze motor voor een meerprijs van 3 tot 5 duizend euro in verschillende types van Peugeot en Citroën aangebracht. Ook de Mini Cooper S heeft deze motor. Binnen twee jaar vallen de reparaties nog onder de garantie. Maar daarna wordt de consument op kosten gejaagd. Radar vraagt de importeurs met welke oplossing ze gaan komen.
Maandag 5 maart in Radar, om 20.30 uur op Nederland 1
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik


Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
PSA is zwakker c.q. makkelijker om te scoren. VAG is een erg grote organisatie dus gevaarlijker om aan te pakken. Heb er ook nog steeds geen spijt van dat ik in een energie verslindende, met atmospherisch motor, auto rijd......hoewel....wel op LPG.
Ik weet dat er een dag zal komen dat ik er ook aan moet maar ik hoop dat er dan voldoende degelijke turbo motoren worden gebouwd.
PS toen PSA en BMW deze motoren gingen ontwikkelen had ik daar sowieso al weinig vertrouwen in.
BMW=onbetrouwbaar kwa motoren.
Ik weet dat er een dag zal komen dat ik er ook aan moet maar ik hoop dat er dan voldoende degelijke turbo motoren worden gebouwd.
PS toen PSA en BMW deze motoren gingen ontwikkelen had ik daar sowieso al weinig vertrouwen in.
BMW=onbetrouwbaar kwa motoren.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Ben ook erg benieuwd naar de uitzending. Overigens, het gaat vooral om zaken uit het verleden. Het issue is nl. niet dat er problemen ZIJN met de thp maar dat ze er WAREN. En wat deed PSA als de problemen na de garantieperiode optreden. Kennelijk af en toe helemaal niets. En dat is wel schunnig. Helemaal omdat ze wel weten wat er aan de hand is en latere modellen af fabriek dus modificaties hebben gekregen.
Dus ik trek de conclusie niet dat ik beter af was geweest met de oude 2l. Dat zal ik overigens sowieso nooit doen, want ik moest in de ph1 en ph2 al niets van dat ding hebben.
Overigens, PSA trekt de THP ook niet terug zoals ze wel met de HPI hebben gedaan. Sterker nog, meer en meer varianten en uitvoeringen komen op de markt. Recent nog een 265pk versie!
Dus ik trek de conclusie niet dat ik beter af was geweest met de oude 2l. Dat zal ik overigens sowieso nooit doen, want ik moest in de ph1 en ph2 al niets van dat ding hebben.
Overigens, PSA trekt de THP ook niet terug zoals ze wel met de HPI hebben gedaan. Sterker nog, meer en meer varianten en uitvoeringen komen op de markt. Recent nog een 265pk versie!
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik


Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Ben ook benieuwd hoe de THP zich op de langere termijn zal houden en ook of ze het probleem ook ECHT hebben opgelost of alleen maar hebben opgeschoven naar een hogere km stand. Begrijp me goed, ik hoop dat ze een degelijke oplossing hebben gevonden. Want hoewel Citroen NL/PSA hier zo slecht mee om is gegaan/gaat blijf ik wel een Citroen liefhebber. Maar ja... dat is ook zo over als je alleen maar pech=kosten hebt, vooral als je m prive rijdt. Voor mij geldt nog steeds...."there is no substitute for cubic inches" 

Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Berichten: 274
Lid geworden op: 20 aug 2011 16:53
Auto: 1.6THP Exclusive Berline
Opties: 18" Atlantique, NG4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12177
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 188.000
Kleur: Gris Alu
Locatie: Zaanstad
Berichten: 565
Lid geworden op: 29 apr 2009 11:33
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Locatie: Tollebeek
Als er één onderdeel van m'n huidige C5 betrouwbaar is gebleken is het wel de 2,0i bezinemotor. Zuinig is anders, maar in zowel de Ph2 als de Ph3 heb ik er geen problemen mee gehad. In de Ph3 met zowat alle andere onderdelen welexroosje schreef: Dus ik trek de conclusie niet dat ik beter af was geweest met de oude 2l. Dat zal ik overigens sowieso nooit doen, want ik moest in de ph1 en ph2 al niets van dat ding hebben.

L8r, Henk