Pagina 22 van 35
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 18 dec 2009 17:00
door roelbouwman
Pollewop schreef:
Ik heb gisteren, zoals gezegd, het luchtrooster linksachter gestolen en de uitstroomopening onder bestuurdersstoel dicht gestopt met reepjes spons. Hierdoor stroomt er geen lucht meer door...
Vanochtend twee ritten van een uur gemaakt, en ik kan niet anders zeggen dan dat de middenconsole lang niet meer zo warm/heet wordt als voorheen. Er is nu nog een geringe temperatuur stijging voelbaar t.o.v. de andere delen van de middenconsole.
Het lijkt er dus op, maar misschien is het daarvoor nog wat te vroeg, dat dit een "remedie" is...
Dat is goed nieuws. Ik heb zelf alleen het luchtrooster dicht gehad en dat maakte geen verschil. Ook was de lucht die eruit kwam helemaal niet zo warm. Ik kon zo snel ook geen uitstroomopening onder de bestuurdersstoel vinden. Waar zit die precies?
Roel.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 18 dec 2009 19:20
door EvilTwin
Het lijkt me uit de plaatjes toch wel erg onwaarschijnlijk dat er door het hete stukje een luchtpijp ligt, die sluit hoger en verder naar voren aan en gaat dan vrijwel recht naar beneden. Dat geldt voor zowel de pijpen met uistroom onder de stoel (voeten achterpassagiers) als die met uitstroom in de B-stijl.
Die pijpen horen sowieso niet zo heet te worden, maar als ze al warmte afgeven is dat natuurlijk links en rechts gelijk. Zo'n lokale opwarming moet dan ergens anders vandaan komen.
De kabelbundel hoort aan de andere kant te liggen, maar het klinkt toch meer naar een draad die dikke stroom trekt. De lader/aansteker bijvoorbeeld

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 18 dec 2009 19:39
door gvwijnen
Maar hoe verklaar je dan dat het enkel merkbaar is bij erg koude temperaturen
Terwijl de achterste luchtopeningen dicht stoppen (wat erg dicht in de buurt van deze plek ligt) blijkbaar wel effect heeft, net als de verwarming verlagen.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 18 dec 2009 22:11
door sbroek
Beste mede C5 rijders (of gedupeerden in deze?)
Ook ik wil graag bij deze kenbaar maken zeer veel hinder te ondervinden van de problemen met de kachel: warme lucht bij voeten en koude lucht van boven. Verder een hele hete middenconsole. Ik heb een 2.0i Tourer Comfort, die eind januari 2009 is afgeleverd.
Zolang ik op de snelweg kan blijven rijden werkt alles prima, maar zodra ik een file inrijd is het binnen een paar minuten gedaan: de kachel komt dan in een modus terecht waarbij de ventilator harder gaat draaien, er bij de voeten zeer warme lucht wordt geblazen en van boven koude lucht. Vaker kom ik 's-ochtends
al met natte zweetvoeten op het werk aan. Zeker als ik vanuit Zuid-Limburg naar midden Nederland moet. Wat ik ook probeer, hij blijft in deze modus staan. Ook als ik de ventilatie volledig uitschakel, dan wordt er door de rijsnelheid van boven nog steeds koude lucht naar binnen geblazen. Echt niet acceptabel dus en ik erger mij er kapot aan!!!
De dealer waar ik de C5 in onderhoud heb, onderkent het probleem gelukkig wel, maar geeft tevens aan dat Citroen er nog geen oplossing voor heeft. Er wordt daar op dit moment bij een andere C5 het kachelhuis vervangen, maar zoals dit forum ook al aangeeft: geen succes gegarandeerd. In januari hoop ik meer te horen als de wagen voor een beurt en de terugroepactie naar de garage gaat. Ik zelf zoek het probleem toch meer in het "van slag raken" van de electronica door extreme opwarming. Ik laat het er in ieder geval niet bij zitten!
Hiervoor heb ik 6,5 jaar Audi A4 gereden, daarvoor een XM V6, een XM 2.0i en een BX GTi. De Duitse degelijkheid beviel me op zich wel (nooit stukken), maar best wel saai van binnen. Toen ik bij mijn nieuwe werkgever in aanmerking kwam voor een leasewagen en de C5 PH3 was uitgekomen, kwamen de Citroen kriebels toch weer boven. Gezien de gezinguitbreiding heb ik toen voor de Tourer met Hydractive 3+ vering gekozen. Een mooie wagen die heerlijk rijdt, maar die toch niet biedt wat je zou verwachten van een wagen in deze prijsklasse:
- kachelprobleem
- krakende achtervering na 30.000 km (laat ik bij beurt naar kijken)
- piepende achterremmen na het loslaten van het rempedaal bij lagere snelheden (na een snelwegrit) (schoonmaken remmen door dealer heeft niet geholpen)
- gasveren die de achterklep bij een temperatuur < 4 graden moeilijk omhoog krijgt (nu met een paar graden vorst niet meer)
- daarnaast was de katalysator van binnen helemaal afgebrokkeld en is deze, samen met de uitlaat compleet vervangen (is keurig gedaan door dealer)
Ondanks dat de wagen zelf heerlijk rijd, denk ik dat het toch de laatste Citroen voor mij wordt. Ik ben toch het vertrouwen in het merk een beetje kwijt geraakt. Bij de XM's die ik vroeger heb gereden accepteerde ik nog de nodige problemen, maar naar jaren doorontwikkeling van de C5 valt me dit toch echt tegen.
Ik blijf dit forum op de voet volgen, met name dit topic natuurlijk.
Serge
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 18 dec 2009 22:54
door roelbouwman
sbroek schreef:
gereden accepteerde ik nog de nodige problemen, maar naar jaren doorontwikkeling van de C5 valt me dit toch echt tegen.
Vooral omdat de ph1 en ph2 helemaal geen problemen hiermee hadden. De climate control werkte daarin perfect.
Ik heb inmiddels ook de uitstroomopening onder de bestuurdersstoel gevonden en dichtgemaakt met een doek. Maar ik merk helaas geen enkel verschil. Binnen 30 minuten is de middenconsole plaatselijk opgewarmd tot ruim 50 graden:
Dit is ergens links naast de versnellingspook, iets erboven maar nog onder de aansteker.
Dit is op de plek van het zichtbare puntje van de laser, precies dus de plek waar je normaal gesproken ook je been laat rusten, en een dergelijke temperatuur is erg irriterend op de huid.
Deze foto's zijn genomen na een rit van in totaal ca 30 minuten, waarbij de auto ook nog een minuut of twee uit en afgesloten is geweest na ca 15 minuten. Ventilatierooster linksachter stond dicht en de opening onder de bestuurdersstoel was dichtgepropt. Ik zie dus geen enkele correlatie daarmee. Climate control op auto, 21 graden.
Roel.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 18 dec 2009 22:57
door roelbouwman
EvilTwin schreef:maar het klinkt toch meer naar een draad die dikke stroom trekt. De lader/aansteker bijvoorbeeld

Ook de mensen die de aanstekerconnector niet gebruiken hebben er last van. De plug die ik er in heb zitten is een Nokia lader die tijdens de testritten nog niet eens in gebruik was. Dat zal misschien 100mA trekken, maar meer ook niet.
Maar niets is uit te sluiten, dus ik zal hem er de volgende rit uithalen.
Roel.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 18 dec 2009 23:20
door leonium
Vandaag wel op een rit van 200 km gehad dat de CD speler werd uitgeschakeld tegen oververhitting door de auto.
15 minuten later werd deze weer ingeschakeld. Temp had ik op 21,5 gr staan(beide zijden).
Nog steeds geen probleem verder qua overmatige hitte, wat ik ook doe, ik krijg de temp die ik wil, min-max ligt bij mij op 19-22 gr. Zoals nu met vorst is 21,5 behaaglijk in het begin en gaat na een uur wel eens terug naar 21, maar meer ook niet.
Vandaag ook vanwege de oude tunnel in Antwerpen met recirculatie gereden, gaat ook prima, alleen vind ik de auto betrekkelijk snel beslaan, je wordt snel gedwongen de recirculatie binnen een paar minuten weer uit te zetten.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 19 dec 2009 00:49
door MarsTDI
@sbroek: Kachelhuis vervangen geeft geen echte verbetering. Bij mijn dame is die ook vervangen.
Probleem is fractioneel minder maar niet voorbij. Wat nu wel mogelijk is, en eerst niet is door de temp instelling naar beneden te draaien ook daadwerkelijk wat koelere lucht (ijskoud feitelijk) naar binnen te blazen. Dat betekend dus zelf de temp om de zoveel tijd heen en weer zwengelen, heb je gemiddeld een aangename temperatuur gehad.....
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 19 dec 2009 11:54
door EvilTwin
gvwijnen schreef:Maar hoe verklaar je dan dat het enkel merkbaar is bij erg koude temperaturen
Ja hoe verkaar ik dat het maar aan een kant is? Hoe verklaar ik dat er ook mensen klagen over soortgelijke verwarming op Laguna's en BMW3 series? Hoe verklaar ik dat er inmiddels een draadje is met iemand die ditzelfde voelt op een 7jaar oude C5
Ik weet het niet ik heb ook geen belang want ik heb geen C5-3, maar ik ben gewoon geïnteresseerd en ik wil wel helpen met oplossen, maar ik zie wel dat dit nergens toe leidt. Die Duitse C5-ers zijn bezig met het verzamelen van data maar halen net als hier zaken door elkaar: ventilatie, opwarming middenconsole en navi uitval. En hun methode om gegevens te verzamelen is te beperkt om hierover een uitspraak te doen, zelfs als men een correlatie kon vinden tussen motor, productiedag of navi dan nog is dat geen verklaring voor wat er echt gebeurt.
http://www.citroen-cx.eu/C5_Forum/C5_forum.html" onclick="window.open(this.href);return false;
NB Ondanks het winterweer in Frankrijk blijft het daar stil.
Ik heb inmiddels ook de uitstroomopening onder de bestuurdersstoel gevonden en dichtgemaakt met een doek.
zelfs al zit het daarin gaat dit niet werken, de verwarming blijft proberen warme lucht in die pijp de blazen, het zou zelfs tot meer opwarming voor kunnen leiden omdat de warmte er nu niet onder/achter uit komt.
Is het mogelijk om een bakje uit de console te trekken zodat je erin kunt kijken? wellicht kun je met de lasermeter intern zoeken naar een warmtebrug, een metalen beugel oid, die de warmte naar die ene zijkant trekt? Bij de PhI trek je de pookzak zo omhoog en kun je er in. Hij zit met dat frame geklikt in de console.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 19 dec 2009 12:30
door Pollewop
Pollewop schreef:
Verfasst am: 17.12.2009, 21:06 Titel:
Werter Administrator, werter halidisk,
also ich habe nachgeforscht mit dem folgendem Ergebnis :
1. alle Fahrzeuge C5 ab Produktionswoche 49 des Jahres 2009 haben ausstattungs- und motorunabhängig vom Werk ein "Wärmepad" serienmäüßig verbaut an der fraglichen Stelle der Mittelkonsole auf der Fahrerseite - dieses Wärmepad wirkt wärmedämmend auf die beiden rechteckigen Lüftungsrohre, so daß die abgestrahlte Wärme an der äußeren Verkleidung geringer ist.
2. alle anderen Fahrzeuge, bei denen sich der Fahrer daran stören sollte, können zum Citroenhändler gehen und sich das Wärmepad nachträglich einbauen lassen - Citroen hat dafür ein standardisiertes Einbauteil und eine Installationsbeschreibung, die der Händler über nur die ihm zugängliche Technikhotline erhalten kann.
3. es gibt keine andere Hilfsmaßnahme, aber diese sollte wirken
4. Jeder Fahrzeughalter kann über die Fahrgestellnummer beim Händler seine Produktionswoche erfragen.
Damit sollte das Problem gelöst sein.
Gruß ins Forum
Bovenstaande Post kwam ik tegen op het Duitse C5-forum (http://www.c5forum.de" onclick="window.open(this.href);return false;).
'E''en van de forumleden heeft uit gevonden dat ( vrij vertaald) :
1. Vanaf productieweek 49/2009 er fabrieksmatig een " warmtepad" wordt gemonteerd op alle modellen om de warmte te dempen bij het rechthoekige deel van de middenconsole waardoor de warme lucht naar achteren stroomt, en zodoende de warmteuitstraling naar de andere delen van de middenconsole te verminderen
2. Dat huidige C5 rijders, die zich storen aan het warm worden van de middenconsole, zich kunnen melden bij hun dealer om deze " warmtepad" te laten installeren. Citroen heeft een Technische telefonische" hotline" ( Hoe toepasselijk... !) waarbij Duitse Citroendealers een instructie/omschrijving van de wijze van inbouw kunnen bekomen...
3. Er is geen andere oplossing. Deze zou moeten werken.
4. Iedere C5 rijder kan via een het serienummer nagaan welke van productieweek het voertuig is...
En daarmee zou het probleem zijn opgelost...
Het ziet er dus naar uit dat in Duitsland men al een stuk verder is, en het probleem heeft erkend en een oplossing biedt...
Ik ga maandag maar eens bellen met Garage Emerpark in Breda...

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 19 dec 2009 20:01
door roelbouwman
EvilTwin schreef:
Is het mogelijk om een bakje uit de console te trekken zodat je erin kunt kijken? wellicht kun je met de lasermeter intern zoeken naar een warmtebrug, een metalen beugel oid, die de warmte naar die ene zijkant trekt? Bij de PhI trek je de pookzak zo omhoog en kun je er in. Hij zit met dat frame geklikt in de console.
Ik weet inderdaad hoe het bij de ph1 zat, die had ik daar al een keer los gehad. Maar ik durf in de nieuwe niet te hard aan dingen te trekken als ik niet precies weet hoe het los moet.. Hij is nog zo nieuw
Roel.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 19 dec 2009 23:42
door MarsTDI
Het kan onmogelijk met een isolatieplaatje worden opgelost, omdat:
De uitstroom lucht simpelweg beneden te hoog en boven te laag is. Dan wordt weliswaar de console te warm, en met isolatie wat minder, maar je voeten worden nog steeds irritant verhit.
Waar ik veel meer in geïnteresseerd ben is waar de tmp. sensors zitten en welke kabels er naar toe lopen.
Ik zou wel eens met een multimeter op die babelboom willen controleren of de sensor wel een correct signaal afgeeft.
De boardcomputer kan dan welliswaar geen foutcode leveren, maar het riekt naar stompzinnigheid om niet te controleren of er echt iets met de electronica mis is, en dat zie ik een dealer niet doen omdat daar geen electronici werken.
Nou ben ik dat zelf van huis (opleiding) uit wel, maar heb de documentatie niet om de sensors en bedrading op te zoeken. En ja, ik weet dat de C5 een CAN-BUS heeft, maar het analoge signaal van de sensor zal toch ergens omgezet moeten worden naar 'leesbare' CAN-BUS data.
Op basis van wat langere metingen in de auto, moet aan de hand van sensor data en uitstroom temperatuur het regelgedrag kunnen worden vastgesteld over langere tijd, en aangetoond worden of er iets misgaat.
Wie o wie kan wat vollediger documentatie op het forum zetten?

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 20 dec 2009 12:35
door EvilTwin
MarsTDI schreef:Nou ben ik dat zelf van huis (opleiding) uit wel, maar heb de documentatie niet om de sensors en bedrading op te zoeken. En ja, ik weet dat de C5 een CAN-BUS heeft, maar het analoge signaal van de sensor zal toch ergens omgezet moeten worden naar 'leesbare' CAN-BUS data.
Op basis van wat langere metingen in de auto, moet aan de hand van sensor data en uitstroom temperatuur het regelgedrag kunnen worden vastgesteld over langere tijd, en aangetoond worden of er iets misgaat.
Wie o wie kan wat vollediger documentatie op het forum zetten?
JO heeft op pagina één van dit draadje toch al uitgebreid uitgelegd dat het niet werkt zoals je op het eerste gezicht zou vermoeden:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 95#p152995" onclick="window.open(this.href);return false;
NB de enige sensoren zijn dus, de lichtsensor bovenop, de buitentemp sensor en de interne voelers van de AC/verwarmingsunit
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 20 dec 2009 13:55
door Pollewop
MarsTDI schreef:Het kan onmogelijk met een isolatieplaatje worden opgelost, omdat:
De uitstroom lucht simpelweg beneden te hoog en boven te laag is. Dan wordt weliswaar de console te warm, en met isolatie wat minder, maar je voeten worden nog steeds irritant verhit.
Ik denk dat er mogelijk meerdere problemen zijn met het verwarmingssysteem van de C5. Ik rij nu drie maanden in de C5 en het probleem voor mij is het warm worden van de middenconsole aan de bestuurderszijde, waardoor met name je scheenbeen geïrriteerd wordt.
Het probleem dat er boven en beneden groot verschil is in temp. is me (nog) niet opgevallen...

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 20 dec 2009 20:25
door Henk2304
Ik heb gisteren een rit van 160 km heen ('s-middags) en weer terug ('s-avonds) gemaakt. De buitentemp varieerde van -7 - -10 gr. C. De binnentemp stond op stand 21 (een tijdje op 21.5, daarna toch weer 21) en bij m'n vrouw een tijdje ook op 19 (die heeft 't gauw warm). De middenconsole bleef niet koud maar werd ook niet onaangenaam warm. Ik heb tijdens de rit diverse malen met de hand gevoeld, maar niets vervelends opgemerkt, ook niet ter hoogte van de sigarenaansteker. Omdat ik geen zin had in beslagen ramen (wat je gauw hebt met deze kou door o.m. uitademing) heb ik vrijwel de hele afstand met ingeschakelde A/C gereden (dat doe ik normaal niet, dan staat tie meestal uit). De temperatuur in de auto was (na een korte opwarmperiode aan 't begin van de ritten) aangenaam. Kortom, bij ons zijn al drie sloten en een veercilinder vervangen maar de klimaatregeling doet 't vooralsnog naar behoren.