De ventielen gisteren "in dank ontvangen". De collectie begint zo langzamerhand behoorlijk groot te worden
Het ventiel dat ook bij de stekkeraansluiting nat was van de olie heb ik inmiddels opengemaakt.
Dat heeft nummer 04142 20460, het andere ventiel dat ik nog niet opengemaakt heb draagt nummer 04142 20470.
Voordat ik het openmaakte merkte ik al dat het binnenwerk erg los zat in z'n behuizing. Dat had ik eerder ook waargenomen bij het ventiel van exroosje.
Op zich is dat al aanleiding om tot een lekkage te komen, de inwendige O-ringen dichten dan niet goed meer af.
Na openmaken bleek de binnenkant van het groene spoellichaam inderdaad vol olie te zitten.
Dat kan veroorzaakt zijn door een kapot alu-busje, maar ook door een slecht werkende O-ring afdichting.
Vervolgens heb ik het alu-busje getest met een paar bar druk, daarbij bleek het busje niet lek te zijn. Wel is zichtbaar dat het alu-busje vervormd is, maar op die plek is het (nog) niet lek.
De inwendige lekkage moet dus toegescheven worden aan een niet meer goed werkende O-ring afdichting.
Ik heb hier geen middelen om de mate van slijtage aan het alu-busje te meten, slijtage die dus wél duidelijk zichtbaar is.
Bij gelegenheid ga ik wel weer een keer met Breeze naar de "meetman", dan weten we precies hoever dit busje gesleten is.
Het tweede ventiel maak ik ook nog een keer open, eerst even wat andere zaken regelen.
Mbt tot:
Aangezien het verwisselen een peuleschilletje was lijkt mij het advies om ze bij de garage eens te laten inspecteren op mogelijke lekjes op zijn plaats. mocht er niets te zien zijn dan gewoon terugplaatsen.
mijnerzijds de opmerking dat er geen enkele garantie is dat de ventielen dan niet alsnog gaan lekken, korte tijd nadat ze herplaatst zijn.
De oorzaak van die lekkage is immers tweeledig:
1) doorslijten van het alu-busje, dat leidt meestentijds tot groot olieverlies in korte tijd. Zie mijn openingspost van dit draadje.
2) slechter wordende inwendige O-ringen. Dat blijkt de oorzaak te zijn van de lekkage van het nu onderzochte ventiel.
Maar de lekkage van de alu-busje stond er aan te komen
Voor de goede orde:
de oude ventielen zijn namelijk wezenlijk anders / beter in relatieve zin (huisvesting van de spoel).
dat slaat op de ventielen zoals ze gebruikt werden bij de ES9J4S van de PH1. Ze zijn wezenlijk anders dan die gebruikt worden bij de ES9A van de PH2, ze zijn ook niet uitwisselbaar.
Al met al een bevestiging van het eerder uitgesproken oordeel: deze ventielen hebben een beperkte houdbaarheid.
Vervangen als ze 100.000km gelopen hebben lijkt een verstandige maatregel.
En ook dan is er geen 100% garantie dat er niks mis kan gaan, zie het verhaal van de C6-rijder op de vorige pagina.
Bij hem ging het mis bij 50.000 km
Groet,
JW