Pagina 21 van 48

Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Geplaatst: 21 apr 2012 00:20
door BJG
Over de discussie of de DRL van bv Audi, DS3, Angel eyes enz legaal zijn. (zie een paar postings terug)

Omdat ik binnenkort weer examen bevoegdheidsverlenging moet doen heb ik me weer eens in de regelgeving verdiept.
Dat bracht mij tot het volgende inzicht:

In de regelgeving staat
...wordt als één lcht aangemerkt elke combinatie van twee of meer al dan niet met identieke lichteb die een verlichtingsinrichting vormen waarvan de lichtdoorlatende gedeelten van de lichten op eenzelfde verticaal vlak ten minste 60% beslaan van het oppervlak van de kleinste vierhoek die om de lichtdoorlatende gedeelten van de lichten kan worden beschreven

Dit is om te bepalen of het als één of als meerdere lichten moet worden gezien. Er wordt duidelijk gesproken over lichtdoorlatende gedeelten
Volgens mij zit daar de bottleneck.
Het lichtdoorlatende gedeelte is eigenlijk het glas van het armatuur :arrow: hier gaat het dus om verschillende armaturen tegen elkaar aan (bv oplegger van vrachtwagen de bekende 3 lampen naast elkaar)
In het geval LED DRL van bv de ph3 of de beruchte angel eyes betreft het één armatuur (lichtdoorlatend gedeelte) en dus 1 licht.
Het wordt dus gezien als één licht.


Verderop staat daarover nog:
Indien een licht wordt gevormd door meerdere lichtbronnen mag door defecte lichtbronnen het oorspronkelijke lichtoppervlak met niet meer dan 25% afnemen.

Conclusie
De 60% regel wordt toegepast als er sprake is van verschillende armaturen/lampen.
Betreft het één armatuur dan pas je de 25% regel toe op de diverse lichtbronnen/leds

Als ik de regels op deze manier interpreteer dan kom ik tot dezelfde conclusie als de rdw, het is toegestaan.
Maar ik ben het wel eens met ET, verwarrend is het wel, en het laat teveel ruimte om het anders te interpreteren.

Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Geplaatst: 30 apr 2012 22:08
door bgt
JW-NHS schreef:Je zou het kunnen proberen....Ik zal je de instructie sturen, dan zie je hoe het zit.Groet,JW
JW, zou je mij ook de instructie kunnen toesturen. Heb zo'n Philips DRL setje besteld.

Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Geplaatst: 30 apr 2012 22:20
door Herman
De oude lampjes/fitting niet weggooien, anders wil ik ze wel! :mrgreen:

Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Geplaatst: 01 mei 2012 08:42
door bgt
Herman, ik doe ze niet weg hoor ;) Zet de DRL's in de grille. En als de DRL er is ga ik kijken of ik sowieso de leds kan vervangen voor kleur 3000 en het schakelkastje ff openmaken. Kijken hoe het ontworpen is en of het niet teveel storing geeft voor mn autoradio.

Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Geplaatst: 01 mei 2012 11:48
door abartels
Op zich vind ik die drl's wel een appart gegeven. Ooit zijn alle auto's uitgerust met stadslichten, die om voor mij onduidelijke reden nooit alleen mogen aanstaan. Op zich zouden dit mooie drl's kunnen zijn.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Geplaatst: 01 mei 2012 12:26
door Menno
Vind het zonde, op een C5-3 zitten al DRL's ....

Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Geplaatst: 01 mei 2012 13:35
door bgt
Natuurlijk zitten ze er op. Ik gebruik ze alleen nooit. De hele dag met zulke hete energiezuipers rijden :o Met leds is dat geen probleem. Bovendien zijn de standaard DRL lampen ook nog eens prijzig(als je ze wil vervangen).

Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Geplaatst: 01 mei 2012 14:11
door XortioN
ben echt benieuwd naar het resultaat (-:

Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Geplaatst: 01 mei 2012 18:00
door exroosje
Bestaan er ook xenon lampjes van 5w die je erin kan fabrieken? Dat zou ook de ideale hoeveelheid en kleur licht kunnen geven.

Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Geplaatst: 11 mei 2012 17:41
door bgt
Heb de Philips DRL's net binnen. Ze monteren in de grille, zoals JW dat heeft, is toch knap lastig. De hele bumper eraf halen is toch wel een klus. Mooi licht trouwens, denk kleur 4000...niet van dat koude blauwe licht.
Nou ja... ff met JW's bouwtekening kijken wat ik kan doen om ze te bevestigen.

Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Geplaatst: 11 mei 2012 18:33
door bgt
Dat gaat niet lukken in de grille. De DRL's staan dan geen 60cm uit elkaar. Zal toch iets in dat vierkante "gat" moeten doen.
Zal toch ff de bumper eraf moeten slopen vrees ik. Of gewoon de beugels in dat "gat" schroeven. Maar ja, horizontaal past dat niet.

Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Geplaatst: 11 mei 2012 20:06
door bgt
Zal toch horizontaal in dat "gat" geplaatst moeten worden. Ik zou kunnen proberen, met een stuk hout van 12,2 x 2,2 cm, een rechthoekig vak in de bovenkant van het "gat" te kunnen drukken d.m.v een hittebron :smt017
Ik weet niet hoe makkelijk het plastik van het "gat" te vormen is? Dan zit ie namelijk mooi verzonken en kan je m met 2x 5mm bouten vastschroeven. Horizontaal geeft ie t beste licht. Vertikaal vind ik het minder goed. Tja......je moet toch wat :roll:
Zal toch de bumper eraf moeten halen :smt089 anders lukt t niet. Volgende week ff kijken wanneer t een mooie dag is.

Ik weet niet hoe link t is als je een hittekanon(verfbrander met dunne mond) zo op t plastik van het "gat" zet om te kijken of ie snel zacht wordt?

Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Geplaatst: 11 mei 2012 21:32
door exroosje
Of iets met een strijkijzer? Dat verzinken met hitte had ik ook bedacht, et die boemerang dingen.

Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Geplaatst: 11 mei 2012 21:49
door bgt
misschien een stuk alu nemen(en heel mooi glad polijsten) van 120x20mm en 10cm lang. Dit dan verwarmen(hoe dit heel heet te krijgen?) en op t plastik zetten :smt017 Met een verfbrander(+kleine mond) smelt je waarschijnlijk teveel plastik rondom en past niets meer goed.
Exroosje......wat bedoel je met "die boemerang dingen"?

Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Geplaatst: 11 mei 2012 22:09
door bgt
Waar zou je zo'n stukje van de grille kunnen vinden om t uit te proberen? Ik bedoel een gril met dat "gat". Hebben ze dat al ergens op n sloop?