Pagina 21 van 35
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 16 dec 2009 16:27
door Onzendirk
Hallo,
Ik ben een belgische C5 rijder en volg al eventjes deze topic. Ook ik heb inderdaad het gevoel dat de middenconsole aan de linkerkant (daar waar m'n rechter been tegen rust) toch wel redelijk warm kan worden. Zo warm zelfs dat het begint te irriteren. En ja, ook ik moet regelmatig de temperatuur bijregelen omdat er uit de luchtmonden plots voelbare koudere lucht uitstroomt....
Ook heb ik nog een aantal andere probleemkes (slecht willen starten - schokken bij koude motor - flippende NG4 - vibreren bij hard afremmen).
Reuze jammer voor zulke wagen en het zijn nou net die kleine dingen die je mateloos kunnen ergeren tijdens het rijden.... Nu vrijdag heb ik afspraak bij m'n garage - ik hou jullie op de hoogte....
Verder rijdt de C5 zalig! (maar had ik het vroeger geweten, had ik gewacht op de 3.0V6HDi)
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 16 dec 2009 19:52
door roelbouwman
Onzendirk schreef:Hallo,
Ik ben een belgische C5 rijder en volg al eventjes deze topic. Ook ik heb inderdaad het gevoel dat de middenconsole aan de linkerkant (daar waar m'n rechter been tegen rust) toch wel redelijk warm kan worden. Zo warm zelfs dat het begint te irriteren. En ja, ook ik moet regelmatig de temperatuur bijregelen omdat er uit de luchtmonden plots voelbare koudere lucht uitstroomt....
Ik heb vandaag eens wat gemeten met de IR thermometer. De "hotspot" lijkt net links naast de aanstekerplug te zitten. Daar is het na een paar minuten al ruim 34 graden celcius. Volgens de tekening op service.citroen.com lijken daar luchtkanalen te zitten:
Zouden het die luchtkanalen (12 t/m 15) zijn die het probleem veroorzaken? Ik snap overigens niet waar die luchtkanalen voor zijn, er zitten op die middenconsole immers verder helemaal geen uitblaaspunten. Of gaan deze wellicht onder de console de vloer in en naar de uitstroomopeningen voor de achterpassagiers?
Onzendirk schreef:
Ook heb ik nog een aantal andere probleemkes (slecht willen starten - schokken bij koude motor - flippende NG4 - vibreren bij hard afremmen).
Misschien dat de problemen van de NG4 veroorzaakt worden door de hitte achter de middenconsole. Warmte en CPU's gaan moeilijk samen.
Roel.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 16 dec 2009 20:15
door Grash00
Beste mensen,
Ik ben een Nederlandse C5 rijder en volg ook al eventjes dit topic. Ook ik heb het gevoel dat de middenconsole aan de linkerkant (daar waar m'n rechter been tegen rust) toch wel redelijk warm kan worden. Zo warm zelfs dat het ook mij begint te irriteren. De benedentemperatuur is dan onaangenaam warm, de midden en bovenuitsroomopening geven frisse lucht. Opmerkelijk is dat deze situatie zich voordoet als je al wat langer aan het rijden bent. Het eerste uur werkt het perfect, dan ontstaat een moment waarop je de warmte voelt opkomen en vervolgens blijft de middenconsole warm. Als ik mijn rechterbeen van de console verwijder lijkt het warmte gevoel minder te worden. Ik leg de schuld dan ook meer bij de middenconsole dan bij de benedenuitsroomopening. C5 rijders die de auto alleen gebruiken voor korte ritjes zullen dit ongemak niet snel opmerken. In eerste instante dacht ik dat mogelijk sprake was van een constructiefout van een bepaalde serie. Mijn Organummer is 11547 (juni 2008). Nu ik lees dat ook recente eigenaren dit probleem onderkennen lijkt er toch structureel iets mis is.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 16 dec 2009 21:56
door Pollewop
roelbouwman schreef:
Zouden het die luchtkanalen (12 t/m 15) zijn die het probleem veroorzaken? Ik snap overigens niet waar die luchtkanalen voor zijn, er zitten op die middenconsole immers verder helemaal geen uitblaaspunten. Of gaan deze wellicht onder de console de vloer in en naar de uitstroomopeningen voor de achterpassagiers?
Mijne heren..., misschien ook een enkele dame ?,
Ook ik kan onderschrijven dat de middenconsole aan de bestuurderskant na 30-45 min, bij koud weer met name, behoorlijk warm wordt en een irritant niveau bereikt. Het wordt, m.i., veroorzaakt door de warme lucht die naar de achterpassagiers wordt geleidt. Op de "exploded view" van roelbouwman zie je de delen 14 en 15. Hierdoor stroomt de lucht naar achteren. Deze delen zitten vlak achter de grote "afdekplaat" van de middenconsole. Je zou het kunnen beschouwen als een constructiefout... Het enige dat ik kan doen is de klacht neerleggen bij de lease-maatschappij... Het is namelijk een lease-auto...

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 16 dec 2009 22:58
door roelbouwman
Pollewop schreef:
Ook ik kan onderschrijven dat de middenconsole aan de bestuurderskant na 30-45 min, bij koud weer met name, behoorlijk warm wordt en een irritant niveau bereikt. Het wordt, m.i., veroorzaakt door de warme lucht die naar de achterpassagiers wordt geleidt. Op de "exploded view" van roelbouwman zie je de delen 14 en 15. Hierdoor stroomt de lucht naar achteren.
Bedankt voor je reactie!
Ik heb inderdaad ook steeds meer het vermoeden dat dit inderdaad de kanalen zijn voor de uitstroomopeningen in de B-stijl voor de achterpassagiers. Deze uitstroomopeningen had ik tot nu toe open staan. Ik heb ze zojuist dichtgezet en ga bij volgende ritten opnieuw testen of het probleem zich nog steeds of wellicht in mindere mate voor doet.
Roel.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 16 dec 2009 23:32
door Grash00
Beste mensen,
Vraagje? Als het de leidingen zijn die de luchtstroom naar achteren geleiden, waarom ontstaat dat onprettige warmtegevoel dan pas na 45 minuten. De opwarming duurt zeker niet zo lang. Zou het softwarematig zo geregeld zijn dat de leidingen pas na een bepaalde tijd opengezet worden en vervolgens niet meer sluiten?
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 16 dec 2009 23:44
door MarsTDI
Het ligt zeker niet alleen aan de leidingen naar achteren. Waarom zou dan de lucht naar boven extreem koud gemaakt worden? Volgens mij, en ook de dealer, gaat de software in de temp. regeling gewoon een eigen leven leiden door een bug.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 16 dec 2009 23:44
door roelbouwman
Grash00 schreef:Beste mensen,
Vraagje? Als het de leidingen zijn die de luchtstroom naar achteren geleiden, waarom ontstaat dat onprettige warmtegevoel dan pas na 45 minuten. De opwarming duurt zeker niet zo lang. Zou het softwarematig zo geregeld zijn dat de leidingen pas na een bepaalde tijd opengezet worden en vervolgens niet meer sluiten?
Dat vroeg ik me ook al af. Ik vermoed dat het gewoon even kost voordat er zoveel warmte is afgegeven vanaf het luchtkanaal naar de buitenkant van de middenconsole zodat deze tot irritatieniveau is opgewarmd.
Na ruim 10 minuten rijden had ik een hotspot van 34 graden net links van de aansteker. Maar de buitenkant waar je met het been tegenaan komt was toen nog maar 15 of 16 graden. Maar na een rit van uur was die hele zijkant ruim boven de 30 graden en op sommige plekken zelfs ruim boven de 40 graden. En dat is echt heet.
Ik weet niet of er hier iemand is met de beschikking over een infrarood camera? Een opname van de middenconsole gedurende het hele opwarmtraject zou wellicht verhelderend werken.
Roel.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 16 dec 2009 23:58
door roelbouwman
MarsTDI schreef:Het ligt zeker niet alleen aan de leidingen naar achteren. Waarom zou dan de lucht naar boven extreem koud gemaakt worden? Volgens mij, en ook de dealer, gaat de software in de temp. regeling gewoon een eigen leven leiden door een bug.
Dat is inderdaad effect nummer twee. Ik zou het even als twee aparte problemen willen beschouwen.
A: de middenconsole wordt aan de bestuurderszijde erg warm, zodanig dat het irritatie op de huid opwekt
B: de voetenruimte wordt zodanig warm dat het oncomfortabel wordt en tegelijkertijd gaan de uitstroomopeningen boven juist koude lucht blazen
Beide problemen treden wel ongeveer tegelijkertijd op, dus wellicht is er samenhang.
Door verschillende mensen is ook het probleem met de navidrive genoemd waarbij redelijk duidelijk is dat het om oververhitting gaat (de foutmelding gaf dit zelfs bij sommigen letterlijk aan). Wellicht hangt ook dat samen met de warmteontwikkeling in de middenconsole en ligt de oorzaak dus niet in de navidrive zelf, maar in het feit dat deze de eigen warmte niet kwijt kan en wellicht zelfs wordt opgewarmd door deze luchtkanalen, als dat tenminste de oorzaak is.
A kan geen software probleem zijn maar lijkt gewoon op een constructief probleem. Als het inderdaad die luchtkanalen zijn dan is daar gewoon vergeten om e.e.a. thermisch los te koppelen van de middenconsole, bijvoorbeeld door isolatie. De oververhitting van de navidrive kan ook geen software probleem zijn, het wordt blijkbaar gewoon te warm in de middenconsole.
B kan inderdaad wel een software probleem zijn. En ik wil ook wel meegaan in de redenering dat door dat software probleem wellicht de lucht die naar de uitstroomopeningen achter wordt gestuurd veel warmer is dan gewenst en dat daardoor weer die overmatige opwarming van de middenconsole optreedt. Maar ook al zou dat zo zijn dan nog ben ik van mening dat het ontbreken van een thermische scheiding met bijvoorbeeld isolatie tussen die luchtkanalen en de buitenzijde van de middenconsole echt een ontwerpprobleem is. Dat soort oppervlakken moeten gewoon nooit warmer kunnen worden dan de temperatuur van het interieur, hoe hoog de verwarming ook staat.
Maar goed, als onze theorie juist is dan zou het probleem dus niet of in ieder geval veel later moeten optreden met de roosters achter dicht. Dan stroomt er immers (vrijwel) geen lucht door die kanalen.
Roel.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 17 dec 2009 00:09
door Pollewop
roelbouwman schreef:
Maar goed, als onze theorie juist is dan zou het probleem dus niet of in ieder geval veel later moeten optreden met de roosters achter dicht. Dan stroomt er immers (vrijwel) geen lucht door die kanalen.
Morgen ga ik het volgende proberen :
A) Uitstroomopening onder de bestuurdersstoel dicht stoppen met watten, karton of iets dergelijks...
B) Luchtrooster sluiten Linksachter
Ben benieuwd wat er gebeurt... Ik laat het jullie weten...

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 18 dec 2009 00:09
door roelbouwman
Pollewop schreef:roelbouwman schreef:
Maar goed, als onze theorie juist is dan zou het probleem dus niet of in ieder geval veel later moeten optreden met de roosters achter dicht. Dan stroomt er immers (vrijwel) geen lucht door die kanalen.
Morgen ga ik het volgende proberen :
A) Uitstroomopening onder de bestuurdersstoel dicht stoppen met watten, karton of iets dergelijks...
B) Luchtrooster sluiten Linksachter
Ben benieuwd wat er gebeurt... Ik laat het jullie weten...

Ik heb vandaag ook even wat geexperimenteerd en ik heb niet het idee dat het veroorzaakt wordt door deze luchtkanalen. De middenconsole warmt met de climate control op 21 graden op tot ruim 45 graden celcius, ongeveer net links naast de aansteker. De lucht uit de uitstroomopeningen achter is echter helemaal niet heet en maar slechts ca 20 graden.
Als ik de climate control op 20,5 graden zet dan daalt de temperatuur van de middenconsole op die plek (de hotspot) tot ongeveer 41 graden celcius. Daar lijkt dus een verband te zijn en dat is in ieder geval aanleiding om verder te meten en e.e.a. te bevestigen.
Ik vraag me nu wel steeds meer af wat er op die plek onder de middenconsole zit:
Roel.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 18 dec 2009 00:31
door gvwijnen
Lijkt op het eerste zicht toch met de verwarming/verluchting te maken hebben.
Vergeet niet dat er waarschijnlijk erg veel warmte verloren gaat van aan het dashboard tot aan de uitstroomopeningen. De omgeving is koud rond de buis dus deze trekt de warmte weg. Het lijkt me ook wel erg hoog die 45 graden, maar met de erg koude temperaturen van de laatste dagen is het mss wel aanvaardbaar, want de onderkant van de wagen (waar deze luchtstroom dicht bij ligt) heeft dezer dagen ijzig koud, en trekt dus wrs een serieus deel van de warmte door geleiding weg.
Zou ook een verklaring zijn waarom er alleen bij erg koud weer een probleem is, want enkel dan is de mogelijke afkoeling zo groot dat de lucht met erg hoge temperaturen moet geblazen worden ter hoogte van de middenconsole.
Is natuurlijk maar een simpele gedachtengang van iemand die erg moe is na een lange dag en niet echt veel kennis ter zake heeft

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 18 dec 2009 00:35
door gvwijnen
Trouwens ik weet niet hoe het bij de C5 werkt, maar bij men picasso is er op het bedieningspaneel van de airco voorin een knop waarmee je de luchtstromen naar de achterste passagiers kan uitschakelen. Is dit op de C5 ook het geval? Anders is dit mss het proberen waard

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 18 dec 2009 14:18
door Pollewop
Pollewop schreef:roelbouwman schreef:
Maar goed, als onze theorie juist is dan zou het probleem dus niet of in ieder geval veel later moeten optreden met de roosters achter dicht. Dan stroomt er immers (vrijwel) geen lucht door die kanalen.
Morgen ga ik het volgende proberen :
A) Uitstroomopening onder de bestuurdersstoel dicht stoppen met watten, karton of iets dergelijks...
B) Luchtrooster sluiten Linksachter
Ben benieuwd wat er gebeurt... Ik laat het jullie weten...
Ik heb gisteren, zoals gezegd, het luchtrooster linksachter gestolen en de uitstroomopening onder bestuurdersstoel dicht gestopt met reepjes spons. Hierdoor stroomt er geen lucht meer door...
Vanochtend twee ritten van een uur gemaakt, en ik kan niet anders zeggen dan dat de middenconsole lang niet meer zo warm/heet wordt als voorheen. Er is nu nog een geringe temperatuur stijging voelbaar t.o.v. de andere delen van de middenconsole.
Het lijkt er dus op, maar misschien is het daarvoor nog wat te vroeg, dat dit een "remedie" is...
Uiteraard zou het beter zijn als Citroen met een oplossing komt, maar dat denk ik nog even duren.... als het al gebeurt...

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 18 dec 2009 14:47
door munkman
tsjonge, zie ik nu goed dat er geen aparte aansluiting voor een autolader voor gsm o.i.d. meer is en je dus altijd met je asbakje open moet rijden daarvoor? Dat is wel een achteruitgang.