V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
chathanky schreef:Je weet toch nooit hoe je een automaatbak aantreft?
Als er al te weinig olie inzit stuur je hem weg met verse olie en een te laag peil.
.....
Dat kan uiteraard gebeuren, te weinig olie in de bak vóór het flushen/verversen.

Echter, je weet hoeveel er in totaal in gaat, dat is bij de Aisin-6 in totaal 7 liter.
Als je er dus 8 liter instopt, om daarmee het verlies te compenseren dat in de leidingen en in de machine plus adapter gaat zitten, zou je genoeg inhoud moeten hebben ná het vullen. Dat blijkt dan vanzelf als je de vulling controleert via de niveau-buis.

De vraag is echter of de machine die maandag gebruikt werd dit aan kan.
Daar werd in eerste instantie negatief op gereageerd, maar bij doorvragen kwam er een voorzichtig: dat zou wellicht toch wel kunnen....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Als het spoel en of verversingsproces bekend is zou ik er wellicht een oordeel over kunnen vellen.
Is er bij elke spoelbeurt gegarandeerd dat je telkens dezelfde hoeveelheid olie aftapt, of zit daar een marge in.
Ik heb gelezen dat bij het doorspoelen een aantal extra liters olie verbruikt wordt tijdens het spoelproces.
Daarnaast blijf je zitten met verse olie die anders is van temperatuur dan waar op gepeilt dient te worden.
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Het zou misschien makkelijker geweest zijn dat men de peilbuis had aangepast op kamertemperatuur en niet op bedrijfstemperatuur.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Normaliter ververs je 3 van de 7 liter. En dat doe je bij een bak die goed warm is.
Oftewel, die bak is ná het vullen al iets van 50 graden, hoe wou jij dat op 20 krijgen?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Als ik dat zo lees, kunnen we dan niet zelf zo'n ding bouwen?

Volgens mij is hier op het forum genoeg kennis en technische capaciteiten om dat te doen.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
@JW

Ik snap niet op welk antwoord deze vraag betrekking heeft? Op het peilbuis aanpassing of het antwoord daarvoor?

Hier vind je een beschrijving voor de aisin bakken.
Tussen min en max zit 200cc. Veel marge is er niet.
Dit is er wel een met een peilstok. :smt017
Dit is toch het type bak in de C5? (tf-80sc)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
....op jouw kamertemperatuurverhaal.... :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Drainen en vullen doe je als de bak afgekoeld is. De olie heeft dan ook de kans om in het carter te komen.

En 10 graden meer of minder zal niet zo spannend meer zijn dan het verschil van 20 naar 80
graden.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Drainen moet je juist doen bij warme bak. Net als het aftappen van de motorolie :!:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Ja kan ook maar wat is het probleem eigenlijk dan dat je 2 of 3 x moest bijvullen?
Na het vullen met de peilbuis er in vul je hem eventueel af tot er olie uit de buis komt en draai de plug er even op en nadat de olie op de gewenste peiltemperatuur is drain je dat laatste beetje even af nadat je eventjes de bak in alle gangen hebt geroerd.
Dat even de bak in de versnellingen zetten en laten rusten blijkt wel van belang te zijn.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Lees nou even wat hierboven geschreven is over dat bijvullen, dan zie je dat dit een lastige klus is die gewoon veel tijd kost.
En dus de klant onnodig veel geld kost :oops:

Voorts: op welke vraag/opmerking is dit nou ineens een reactie? Op dat aftappen bij warme bak?

Ik heb het idee dat dit draadje (on)behoorlijk begint te ontsporen :smt017

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Wat er opgelost moest worden was dat Jo niet telkens olie bij hoefde te vullen omdat dat tijd kost.
Daar was de insteek van mijn voorgaande antwoord.

Daarvoor ging het of het mogelijk is een debietmeter te gebruiken.
Mijn mening zit in die voorgaande discussie. Een debietmeter is niet geschikt naar mijn mening.
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Autrans heeft voor het verversen 3 a 4 uur de auto nodig. Daar zitten ook de niet werkzame tijden bij. En Ik kan me voorstellen dat ze niet werkzame tijd ook zo kort mogelijk willen houden en de brug vrij hebben voor een andere auto.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
JW-NHS schreef: Ik heb het idee dat dit draadje (on)behoorlijk begint te ontsporen :smt017

Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens ....

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Klopt! Want Autrans flusht niet, maar ververst. Verschil staat in dit draadje!
Tenminste, dat was wat ik te horen kreeg een tijd geleden bij Autrans.
Ik wacht in elk geval tot ik bij Oldenhage kan laten flushen.
Plaats reactie