Pagina 3 van 8

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 23 nov 2008 12:40
door frank65
Andere banden ?
Lagere kilometerstand en daarmee z.g.a.n. onderstel ?
Of zitten er andere modificaties op een nieuwere C5 ?

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 23 nov 2008 13:27
door staircase
@ Nodri
Heb de wind nog niet echt gemerkt ook niet op de Brienenoord en daar stond de windvaan toch behoorlijk te klapperen. Heb mijn rijbewijs een jaar of 35 geleden gehaald in een Volkwagen Kever en met dat als referentie is bijna iedere auto een wonder van stabiliteit met zijwind. Wel vind ik het normaal de carrosserie wat te voelen maar heb nooit de neiging gehad aan het stuur te trekken wat bij voornoemde Kever en alle achterwielaangedreven Volkswagens noodzakelijk was om niet van de weg te raken. 2CV's zag je dan voor je flink waggelen maar die reden wel gewoon rechtdoor. Uiteraard doen banden hier ook wat aan en vooral bij spoorvorming werkt dit nog eens extra door. Mijn eigen auto's zijn op de eerste na uitsluitend Frans geweest via Simca 1100, Horizon en Solara via Renault 21, Nevada en Laguna nu de C5. Bij al deze auto's werd ik iedere keer weer aangenaam verrast als het waaide al zou ik nu nog best eens in zo'n 1100 willen rijden om te zien hoe je herinnering uitpakt ten opzichte van de werkelijkheid. :smt017

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 28 nov 2008 23:17
door leon kruis
na tien jaar xm valt de zijwind wel erg op bij de C5 break maar ach hij heeft ook zoveel goede dingen. ja toch????????

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 01 dec 2008 12:15
door cmhave
Voor mij ook : bij harde zijwind, de sportstand inschakelen, werkt perfect !
groet, cmhave

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 12 mei 2009 23:57
door Deadman
Ben verleden week nog op de duitse autowegen wezen jakkeren maar wat een windgevoelige bak zeg. Leek wel of ik niet kon beslissen aan welke kant de de streep te rijden.
Nu rij je daar 160 en dan tel je nog niet mee. Komen ze je daar nog voorbij sjezen. Maar dan krijg je ook een aanzuiging niet normaal meer. Constant corrigeren.
Ook rond de 120 heb je hetzelfde euvel en als je zelf aan het inhalen bent is het moeilijk je auto recht te houden.
Zelfs toen ik nog vrachtwagenchauffeur was en met de orkaan hier in NL had ik nog niet zoveel last. Ik heb er trouwens met geen ene auto ooit zoveel last van gehad.

Normaal ? En het was geen slecht weer. :?:

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 13 mei 2009 08:35
door Klussie
Normaal is het niet maar ik denk dat dit toch hoofdzakelijk van de banden komt.
Heb net mijn zomerbandjes erop met voor nieuwe Pirelli's.
Bij het om de velgen leggen klaagde mijn specialist dat deze wel erg stug waren maar ze ligt nu als een blok beton op de weg. ( in vergelijking met mijn winterbanden dan) ;) .

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 13 mei 2009 13:12
door Deadman
Ik heb Michelin's Energy er onderliggen 195/65 r15 bandendruk voor en achter 2.3 bar

Zou het zoveel uitmaken ?

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 13 mei 2009 13:16
door exroosje
Energy banden zijn op zijn vriendelijkst gezegd niet ontworpen op rijeigenschappen. Eerder op verbruik en slijtvastheid (en prijs)

Een primacy in dezelfde maat scoort al een stuk beter. Overstappen op 16 inch met iets lagere banden (55 ipv 65) lost het vrijwel definitief op.

Al zal een auto met HA3+ er altijd minder last van hebben als een auto zonder.

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 13 mei 2009 18:10
door macpro
Ik rijd pas 5 dagen in de C5 maar mij is het ook opgevallen dat ik best wel veel moet corrigeren. Ook als er geen stevige wind staat en meer dan ik gewend ben van "wokkel auto's". Is dat een typische eigenschap van de bijzondere vering?

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 14 mei 2009 10:17
door EvilTwin
HP auto's hebben traditioneel een grote rechtuitstabiliteit, ongeacht hobbels en sporen, maar volgen wel het camber van de weg. In een goed aangelegde bocht op de snelweg betekent dit dat je zonder te sturen de bocht volgt, maar bij een aflopend wegdek voor regenafvoer wil hij met het camber naar de rand. Normaal gesproken middelt dit wel uit over een langer rechtuitstuk, dus probeer zo min mogelijk bij te sturen.

De besturing met ontkoppelde fusée helpt ook bij hobbels en sporen, dus dat voordeel hebben wokkel C5s ook.

Let er wel op dat als je brede banden hebt die meer last hebben van spoorvorming.

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 14 mei 2009 10:25
door Rowi
macpro schreef:Ik rijd pas 5 dagen in de C5 maar mij is het ook opgevallen dat ik best wel veel moet corrigeren. Ook als er geen stevige wind staat en meer dan ik gewend ben van "wokkel auto's". Is dat een typische eigenschap van de bijzondere vering?
De C5 rijdt inderdaad minder strak dan een (wat hier genoemd wordt) wokkelauto. Maar het went snel.

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 15 mei 2009 12:07
door EvilTwin
Ik denk dat jullie overcorrigeren, uiteindelijk rijdt HP altijd strakker en onverstoorbaarder dan wokkels.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 15 mei 2009 12:33
door macpro
Van een collega die een PH. 1 heeft gereden hoorde ik ook dat je de C5 eigenlijk gewoon z'n gang moet laten gaan. Dus dat ga dan ook maar doen. Bedankt voor de tips en geruststelling.

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 15 mei 2009 12:37
door Klussie
Het is ook niet voor niets dat we haar een " Dame " noemen ;)

Windgevoeligheid

Geplaatst: 03 okt 2009 17:41
door c5fries
Nu het weer weer omslaat en de wind dus weer toeneemt valt me weer op hoe windgevoelig de C5 is. Mijn kinderen worden er zelfs misselijk van (trouwens dat hebben ze wel vaker in de C5 in een andere hebben ze er minder last vast denk dat het ligt aan het veer gedrag :oops: )
Nu wou uik eigenlijk wel weten of je hier iets tegen kan doen dus dat de C5 minder gevoelig is voor de wind ik vind het soms zelfs een beetje gevaarlijk voor mijn vriendin die heeft het er niet zo op te staan dat gewiebel.