Ook zo'n last van zijwindgevoeligheid ?

Totaal aantal stemmen: 133
Ja , maar enkel bij zeer stevige (ruk)wind. (73) 55%
Ja , eigenlijk bij het minste of geringste zuchtje wind. (41) 31%
Nee , de C5 spoort als een trein , ook bij 12 beaufort. (13) 10%
Anders , zie antwoord ! (6) 5%
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1566
Lid geworden op: 30 mei 2006 11:34
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Locatie: Willemstad
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Andere banden ?
Lagere kilometerstand en daarmee z.g.a.n. onderstel ?
Of zitten er andere modificaties op een nieuwere C5 ?

Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011.
Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17
Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015
In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
@ Nodri
Heb de wind nog niet echt gemerkt ook niet op de Brienenoord en daar stond de windvaan toch behoorlijk te klapperen. Heb mijn rijbewijs een jaar of 35 geleden gehaald in een Volkwagen Kever en met dat als referentie is bijna iedere auto een wonder van stabiliteit met zijwind. Wel vind ik het normaal de carrosserie wat te voelen maar heb nooit de neiging gehad aan het stuur te trekken wat bij voornoemde Kever en alle achterwielaangedreven Volkswagens noodzakelijk was om niet van de weg te raken. 2CV's zag je dan voor je flink waggelen maar die reden wel gewoon rechtdoor. Uiteraard doen banden hier ook wat aan en vooral bij spoorvorming werkt dit nog eens extra door. Mijn eigen auto's zijn op de eerste na uitsluitend Frans geweest via Simca 1100, Horizon en Solara via Renault 21, Nevada en Laguna nu de C5. Bij al deze auto's werd ik iedere keer weer aangenaam verrast als het waaide al zou ik nu nog best eens in zo'n 1100 willen rijden om te zien hoe je herinnering uitpakt ten opzichte van de werkelijkheid. :smt017
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2008 16:14
Auto: C5 break 16 v exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 210.000
Locatie: rotterdam
C5club Newbie
C5club Newbie
na tien jaar xm valt de zijwind wel erg op bij de C5 break maar ach hij heeft ook zoveel goede dingen. ja toch????????
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jun 2007 23:13
Auto: C5 Tourer 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Detecion 3 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 9500
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Nijmegen
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Voor mij ook : bij harde zijwind, de sportstand inschakelen, werkt perfect !
groet, cmhave
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 sep 2008 23:53
Auto: Citroen C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 185000
Kleur: zwart
Locatie: Zegge
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Ben verleden week nog op de duitse autowegen wezen jakkeren maar wat een windgevoelige bak zeg. Leek wel of ik niet kon beslissen aan welke kant de de streep te rijden.
Nu rij je daar 160 en dan tel je nog niet mee. Komen ze je daar nog voorbij sjezen. Maar dan krijg je ook een aanzuiging niet normaal meer. Constant corrigeren.
Ook rond de 120 heb je hetzelfde euvel en als je zelf aan het inhalen bent is het moeilijk je auto recht te houden.
Zelfs toen ik nog vrachtwagenchauffeur was en met de orkaan hier in NL had ik nog niet zoveel last. Ik heb er trouwens met geen ene auto ooit zoveel last van gehad.

Normaal ? En het was geen slecht weer. :?:
Iron Maiden gonna get you, no matter how far.
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Gebruikersavatar
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Normaal is het niet maar ik denk dat dit toch hoofdzakelijk van de banden komt.
Heb net mijn zomerbandjes erop met voor nieuwe Pirelli's.
Bij het om de velgen leggen klaagde mijn specialist dat deze wel erg stug waren maar ze ligt nu als een blok beton op de weg. ( in vergelijking met mijn winterbanden dan) ;) .
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 sep 2008 23:53
Auto: Citroen C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 185000
Kleur: zwart
Locatie: Zegge
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Ik heb Michelin's Energy er onderliggen 195/65 r15 bandendruk voor en achter 2.3 bar

Zou het zoveel uitmaken ?
Iron Maiden gonna get you, no matter how far.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Energy banden zijn op zijn vriendelijkst gezegd niet ontworpen op rijeigenschappen. Eerder op verbruik en slijtvastheid (en prijs)

Een primacy in dezelfde maat scoort al een stuk beter. Overstappen op 16 inch met iets lagere banden (55 ipv 65) lost het vrijwel definitief op.

Al zal een auto met HA3+ er altijd minder last van hebben als een auto zonder.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 nov 2008 15:57
Auto: C5 Tourer 2.0i Exclusive
Opties: Panoramisch Dak - Pack Protection - Pack Detection 2 Exclusive - USB box - iPhone - TomTom
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11797
Productienummer: 10036
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 111956
Kleur: Vert Suroit
Locatie: 3e byte rechts
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Ik rijd pas 5 dagen in de C5 maar mij is het ook opgevallen dat ik best wel veel moet corrigeren. Ook als er geen stevige wind staat en meer dan ik gewend ben van "wokkel auto's". Is dat een typische eigenschap van de bijzondere vering?
"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety             Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
HP auto's hebben traditioneel een grote rechtuitstabiliteit, ongeacht hobbels en sporen, maar volgen wel het camber van de weg. In een goed aangelegde bocht op de snelweg betekent dit dat je zonder te sturen de bocht volgt, maar bij een aflopend wegdek voor regenafvoer wil hij met het camber naar de rand. Normaal gesproken middelt dit wel uit over een langer rechtuitstuk, dus probeer zo min mogelijk bij te sturen.

De besturing met ontkoppelde fusée helpt ook bij hobbels en sporen, dus dat voordeel hebben wokkel C5s ook.

Let er wel op dat als je brede banden hebt die meer last hebben van spoorvorming.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Rowi
Rowi
Re: Zijwindgevoeligheid ...

Bericht door Rowi »

macpro schreef:Ik rijd pas 5 dagen in de C5 maar mij is het ook opgevallen dat ik best wel veel moet corrigeren. Ook als er geen stevige wind staat en meer dan ik gewend ben van "wokkel auto's". Is dat een typische eigenschap van de bijzondere vering?
De C5 rijdt inderdaad minder strak dan een (wat hier genoemd wordt) wokkelauto. Maar het went snel.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik denk dat jullie overcorrigeren, uiteindelijk rijdt HP altijd strakker en onverstoorbaarder dan wokkels.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 nov 2008 15:57
Auto: C5 Tourer 2.0i Exclusive
Opties: Panoramisch Dak - Pack Protection - Pack Detection 2 Exclusive - USB box - iPhone - TomTom
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11797
Productienummer: 10036
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 111956
Kleur: Vert Suroit
Locatie: 3e byte rechts
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Van een collega die een PH. 1 heeft gereden hoorde ik ook dat je de C5 eigenlijk gewoon z'n gang moet laten gaan. Dus dat ga dan ook maar doen. Bedankt voor de tips en geruststelling.
"I tawt I taw a puddy tat!" Tweety             Afbeelding
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Gebruikersavatar
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Het is ook niet voor niets dat we haar een " Dame " noemen ;)
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 214
Lid geworden op: 26 feb 2007 12:22
Auto: Citroen DS5
Opties: So Chic
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 77459
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Windgevoeligheid

Bericht door c5fries »

Nu het weer weer omslaat en de wind dus weer toeneemt valt me weer op hoe windgevoelig de C5 is. Mijn kinderen worden er zelfs misselijk van (trouwens dat hebben ze wel vaker in de C5 in een andere hebben ze er minder last vast denk dat het ligt aan het veer gedrag :oops: )
Nu wou uik eigenlijk wel weten of je hier iets tegen kan doen dus dat de C5 minder gevoelig is voor de wind ik vind het soms zelfs een beetje gevaarlijk voor mijn vriendin die heeft het er niet zo op te staan dat gewiebel.
Wat Duits, Japans en Italiaans daarna
Citroën Ax 1.1
Citroën Zx 1.4i
Citroën Xsara 1.4i
Citroën Xsara break TD
Citroën C5 break 2.0 hdi ph I
Citroën C5 tourer 2.0 hdif ph III
Citroën DS5 1.6 Thp
Plaats reactie