Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Een uitscheurende kokerbalk tgv een trekhaak heb ik helaas al 3x gezien (en ook hersteld).
In alle gevallen betrof het een ph1 break. Ook in alle gevallen waren de bouten van de trekhaak iets losgelopen waardoor er natuurlijk beweging, en daardoor belasting op buiging onstond. Er is zelfs een terugroepactie geweest voor de C5 break om de trekhaakbevestiging te controleren.
Het loslopen onstaat door:
Niet verwijderen van kit of tectyl bij montage van trekhaak
Onvoldoende aanhaalmoment.
Niet opnieuw natrekken na 1000 km met aanhanger.
De ph 2 kent zoals reeds door anderen gepost extra bevestingingspunten voor de trekhaak. Het betreft hier dus ook een andere trekhaak, hoewel de ph1 wel gewoon onder de ph2 past.
De ph1 en ph2 break hebben dezelfde achterbumper.
Voor belangstelling voor de degelijke reparatiemethode van de kokerbalken zonder deze te hoeven vervangen kan dit via pb
In alle gevallen betrof het een ph1 break. Ook in alle gevallen waren de bouten van de trekhaak iets losgelopen waardoor er natuurlijk beweging, en daardoor belasting op buiging onstond. Er is zelfs een terugroepactie geweest voor de C5 break om de trekhaakbevestiging te controleren.
Het loslopen onstaat door:
Niet verwijderen van kit of tectyl bij montage van trekhaak
Onvoldoende aanhaalmoment.
Niet opnieuw natrekken na 1000 km met aanhanger.
De ph 2 kent zoals reeds door anderen gepost extra bevestingingspunten voor de trekhaak. Het betreft hier dus ook een andere trekhaak, hoewel de ph1 wel gewoon onder de ph2 past.
De ph1 en ph2 break hebben dezelfde achterbumper.
Voor belangstelling voor de degelijke reparatiemethode van de kokerbalken zonder deze te hoeven vervangen kan dit via pb
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Je hebt een Pb'ke 

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
om nog even terug te komen op dit item...
Biebie je was ook op de hoogte dat de trekhaak niet zou passen...
lees hier nog maar eens wat Harm schreef...
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 49#p180649" onclick="window.open(this.href);return false;
Biebie je was ook op de hoogte dat de trekhaak niet zou passen...
lees hier nog maar eens wat Harm schreef...
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 49#p180649" onclick="window.open(this.href);return false;
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Contacteer:
Belangrijker nog wat hij zelf schreef:
Topics maar samenvoegen, voordat iemand die andere discussie leest en dezelfde fout maakt?
Absoluut niet neeDie beugel, daar hebben ze het ook over gehad, was absoluut niet belangrijk volgens hen.

Topics maar samenvoegen, voordat iemand die andere discussie leest en dezelfde fout maakt?
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
In de familie
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Contacteer:
Heb dus een PH1 MET trekhaak,Er is zelfs een terugroepactie geweest voor de C5 break om de trekhaakbevestiging te controleren.
hoe weet ik of de terugroepactie is uitgevoerd?
Anderzijds, ik kan natuurlijk ook zelf even controleren,
de bouten moeten " kneitervast " of is er een aanhaalmoment?
Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
Sinds 10-11-12 zonder dame......
Auto: Citroën
Contacteer:
Als de auto netjes bij de dealer in onderhoud is zijn als het goed is alle terugroepacties uitgevoerd 
Gewoon in de onderhoudshistorie te achterhalen ...

Gewoon in de onderhoudshistorie te achterhalen ...
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Contacteer:
Ik had uit het eerdere draadje begrepen van JO dat het geen terugroepactie was maar dat dealers wel instructies hadden er op te letten bij service.
Er zijn nu eenmaal geen gegevens bij Citroën, of de RDW van aftermarket trekhaken dus is een echte terugroepactie van hen uit onmogelijk. (behalve als die geïniteerd zou zijn door de verzamelde trekhaakfabrikanten, maar dat is dus ook niet praktisch, want die doen nu eenmaal geen service).
Er zijn nu eenmaal geen gegevens bij Citroën, of de RDW van aftermarket trekhaken dus is een echte terugroepactie van hen uit onmogelijk. (behalve als die geïniteerd zou zijn door de verzamelde trekhaakfabrikanten, maar dat is dus ook niet praktisch, want die doen nu eenmaal geen service).
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
In de familie
In de familie
Contacteer:
Er is wel degelijk een terugroepactie geweest waarbij alle C5 breaks onmiddelijk gecontroleerd moesten worden zodra ze in de werkplaats kwamen!
Gecontroleerd op aanwezigheid van een trekhaak.
En indien aanwezig moest de bevestiging worden gecontroleerd en nagetrokken.
Daarna moest de auto in ereca worden afgemeld, kortom een echte terugroepactie.
Gecontroleerd op aanwezigheid van een trekhaak.

Daarna moest de auto in ereca worden afgemeld, kortom een echte terugroepactie.

Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
Dat van die beugel wist ik niet meer. Goed dat ik het nu terug lees.
Ik ben sindsdien toch al een paar keer bij de dealer geweest. Dan neem ik aan dat ze er naar gekeken hebben. Ben zelfs nog voor het groot verlof vorig jaar gewoon ter controle langs geweest. Spijtig dat er toen niets is vastgesteld. En de controle was in augustus.
Sindsdien hebben we niet meer met de caravan gereden. Dan had de schade al aanwezig moeten zijn. Toch raar allemaal.
Ik ben sindsdien toch al een paar keer bij de dealer geweest. Dan neem ik aan dat ze er naar gekeken hebben. Ben zelfs nog voor het groot verlof vorig jaar gewoon ter controle langs geweest. Spijtig dat er toen niets is vastgesteld. En de controle was in augustus.
Sindsdien hebben we niet meer met de caravan gereden. Dan had de schade al aanwezig moeten zijn. Toch raar allemaal.
Contacteer:
Of de actie is uitgevoerd is te controleren, maar het lijkt mij belangrijker of het op dit moment nog steeds goed zit!Peebee schreef:
Heb dus een PH1 MET trekhaak,
hoe weet ik of de terugroepactie is uitgevoerd?
Anderzijds, ik kan natuurlijk ook zelf even controleren,
de bouten moeten " kneitervast " of is er een aanhaalmoment?
De 4 bouten van de trekhaak moeten met ongeveer 90 Nm nagedraaid worden,
de kokers gecontroleerd op scheurvorming.
De auto in de hoogste stand:
moment sleutel met kort verlengstuk en dop 17,
en een goede zaklamp, meer heb je niet nodig.
Nu stel ik me nog volgende vraag. Als die trekhaakboer die laswerken heeft uitgevoerd aan het chassis, moet de auto dan niet verplicht op een richtbank?
Ik herinner me nog zoiets bij mijn mama haar CX nav roest en werken aan chassis. Moet hij die kosten dragen + de verplichte herkeuring?

Contacteer:
In de praktijk is daar geen enkele reden toe, gezien het minimale laswerk dat nodig is bij de (ge pb-de) reparatiemethode.
Ik moet in augustus sowieso naar de jaarlijkse controle. Ze gaan dan de trekhaak zoals gewoonlijk mee keuren.
Die laswerken aan de carrosserie zullen opvallen. Je verwacht dus niet dat ze daar vragen over gaan stellen of achter het testrapport van de richtbank gaan vragen?
Die laswerken aan de carrosserie zullen opvallen. Je verwacht dus niet dat ze daar vragen over gaan stellen of achter het testrapport van de richtbank gaan vragen?
Contacteer:
Als het goed en deugdelijk is gebeurd is het goed. En overigens nauwelijks zichtbaar.
Ik ken de exacte regelgeving in Belgie natuurlijk niet. Maar ik verwacht geen problemen.
Ik ken de exacte regelgeving in Belgie natuurlijk niet. Maar ik verwacht geen problemen.

C5club Newbie

Auto: C5 Break Exclusive V6 Automaat
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 122258
Kleur: Zilver
Op dit moment staat mijn C5 Phase 1 bij de schadeexpert, omdat mijn trekhaak er ook bijna onderuit geklapt is op de autobahn nabij Frankfurt, tesamen met een Caravan (hobby) , max gewicht 1500 kg, en kogeldruk was 63.5 kg..
bijgaand zeer mooie foto's (zelf gemaakt) van de situatie in de kokerbalk/chassisbalk, en de onderzijde.. waar de moeren compleet uit de chassisbalk gebroken zijn, zie ook de haarscheuren rondom de gaten.
Ik denk dat de foto's voor zich spreken, geen enkele versteviging op het boutgat die het dichts bij de achterkant van de auto zit, en bij het andere boutgat zit een plaatje met moer..
(ik vind dit een constuctie fout van Citroen maar ja daar zullen de meningen wel over uiteen lopen)
IK hoop dat deze bijdrage wat toevoegt, beter foto's kon ik er niet van maken, ik ga morgen weer naar het schade bedrijf om te kijken hoe de zaken er voor staan, ik zal proberen foto's te maken , ze maken strippen 3 mm x 3 cm x 35 cm in de kokers nu ter versteviging van de ophanging van de trekhaak..
Er mag uiteraard gereageerd worden..
Zie de bijlages..
Mvg, Wijnand
bijgaand zeer mooie foto's (zelf gemaakt) van de situatie in de kokerbalk/chassisbalk, en de onderzijde.. waar de moeren compleet uit de chassisbalk gebroken zijn, zie ook de haarscheuren rondom de gaten.
Ik denk dat de foto's voor zich spreken, geen enkele versteviging op het boutgat die het dichts bij de achterkant van de auto zit, en bij het andere boutgat zit een plaatje met moer..
(ik vind dit een constuctie fout van Citroen maar ja daar zullen de meningen wel over uiteen lopen)
IK hoop dat deze bijdrage wat toevoegt, beter foto's kon ik er niet van maken, ik ga morgen weer naar het schade bedrijf om te kijken hoe de zaken er voor staan, ik zal proberen foto's te maken , ze maken strippen 3 mm x 3 cm x 35 cm in de kokers nu ter versteviging van de ophanging van de trekhaak..
Er mag uiteraard gereageerd worden..
Zie de bijlages..
Mvg, Wijnand
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.