Pagina 3 van 3

Re: veersysteem

Geplaatst: 14 jul 2011 14:52
door albert kolthof
Update:

Ik heb (inmiddels 10 dagen geleden) de zekering vervangen door een 80A zekering (wilde een 70A kopen maar die hadden ze niet). Door omstandigheden weinig gereden en ik verwachtte dat de zekering er ook wel uit zou knallen, maar ik heb er nu toch 600 km mee gereden zonder dat de zekering eruit knalt.

In de tussentijd mijn geval besproken met een monteur van het autobedrijf waar onze familie een vertrouwelijke band mee heeft (onafhankelijke garage, géén Citroen dealer, wel jàààren een XM in onderhoud gehad maar natuurlijk toch niet echt iemand met geruime Citroen ervaring). Hij was nogal bezorgd over het monteren van de 80A zekering, zei dat de bekabeling wel eens zou kunnen doorbranden (en dan ben je nog verder van huis) en dat hijzelf dezelfde proef zou hebben gedaan (een grotere dan 40A zekering monteren) maar dat hij toch niet over de 50A zou zijn gegaan.
Het feit dat de pomp “blijft gaan” is op zich positief, de monteur suggereerde om te checken of de olie ooit vervangen is, hij zei zoiets van: als de olie niet schoon is en/of de filters niet schoon zijn en misschien méér weerstand hebben daardoor, zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn van het zwaardere werk voor de pomp (en dus meer stroom absorptie). Ik zou eerst maar eens naar de olie en filter(s) kijken.
Kan het hele verhaal komen door vuile filter(s) en/of olie?
Of zit er in het systeem onderdelen (terugvoer / overdruk kleppen/ventielen) die er misschien de oorzaak van kunnen zijn dat de pomp het zwaar te verduren krijgt?
Misschien is het een idee om de vloeistof te vervangen?
Ik ga toch proberen er weer een lichtere zekering in te zetten, tenslotte heb ik 50A geprobeerd en die knalde eruit en 80A die er niet uit is geknald, maar wie weet, blijft een 60 of 70 A zekering ook wel zitten.
Zou het kunnen zijn dat er een tijdelijk probleem is geweest?
Knalt 60 en 70A er ook uit, dan zal ik toch de pomp demonteren, schoonmaken en kijken of ik er iets verdachts aan kan ontdekken.

Heeft iemand nog suggesties of goede raad, soms kom je er achter dat je nog niet aan alles hebt gedacht

Het “avontuur” word vervolgd

Re: veersysteem

Geplaatst: 14 jul 2011 15:37
door Klaverblaadje
Ik zou beginnen met de pomp te demonteren en het elektrische gedeelte van het motortje schoon te maken.
Met name de koolborstels en de collector zijn verantwoordelijk voor veel van de pompproblemen.

Er is een grote kans dat dit bij jou ook de oorzaak is en dan spaar je met een beetje werk toch een hoop geld uit.

Vervuilde olie en filters lijkt me bij die km stand niet erg waarschijnlijk.

Ik heb zelf een tijd met een 70A zekering gereden, maar het is alleen maar uitstel, uiteindelijk geeft de pomp het toch op.

Re: veersysteem

Geplaatst: 06 okt 2011 22:07
door bajeke
een vraag als het lds vloeistof bv onder peil zou zijn reageert de motor dan wel of niet?? om de auto weer op hoogte te krijgen.

is het veel werk om de hyd motor te demonteren of zelf te vervangen?

Re: veersysteem

Geplaatst: 06 okt 2011 22:27
door willy4
voor de motor te demonteren en te monteren een 2h30

maar wat is te laag?
het eerst dat klaagt is het stuur

Re: veersysteem

Geplaatst: 07 okt 2011 09:36
door bajeke
Had er geen last van in het stuur, maar merkte wel dat ik het plafond in mijn binnenspiegel steeds beter kon zien, spiegel zit goed stevig.......
Vanmorgen kon ik iig niet meer rijden. Auto geeft aan, Ernstige storing vering....en achter bijna op haar laagste en voor ook iets gezakt..