Re: veersysteem
Geplaatst: 14 jul 2011 14:52
Update:
Ik heb (inmiddels 10 dagen geleden) de zekering vervangen door een 80A zekering (wilde een 70A kopen maar die hadden ze niet). Door omstandigheden weinig gereden en ik verwachtte dat de zekering er ook wel uit zou knallen, maar ik heb er nu toch 600 km mee gereden zonder dat de zekering eruit knalt.
In de tussentijd mijn geval besproken met een monteur van het autobedrijf waar onze familie een vertrouwelijke band mee heeft (onafhankelijke garage, géén Citroen dealer, wel jàààren een XM in onderhoud gehad maar natuurlijk toch niet echt iemand met geruime Citroen ervaring). Hij was nogal bezorgd over het monteren van de 80A zekering, zei dat de bekabeling wel eens zou kunnen doorbranden (en dan ben je nog verder van huis) en dat hijzelf dezelfde proef zou hebben gedaan (een grotere dan 40A zekering monteren) maar dat hij toch niet over de 50A zou zijn gegaan.
Het feit dat de pomp “blijft gaan” is op zich positief, de monteur suggereerde om te checken of de olie ooit vervangen is, hij zei zoiets van: als de olie niet schoon is en/of de filters niet schoon zijn en misschien méér weerstand hebben daardoor, zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn van het zwaardere werk voor de pomp (en dus meer stroom absorptie). Ik zou eerst maar eens naar de olie en filter(s) kijken.
Kan het hele verhaal komen door vuile filter(s) en/of olie?
Of zit er in het systeem onderdelen (terugvoer / overdruk kleppen/ventielen) die er misschien de oorzaak van kunnen zijn dat de pomp het zwaar te verduren krijgt?
Misschien is het een idee om de vloeistof te vervangen?
Ik ga toch proberen er weer een lichtere zekering in te zetten, tenslotte heb ik 50A geprobeerd en die knalde eruit en 80A die er niet uit is geknald, maar wie weet, blijft een 60 of 70 A zekering ook wel zitten.
Zou het kunnen zijn dat er een tijdelijk probleem is geweest?
Knalt 60 en 70A er ook uit, dan zal ik toch de pomp demonteren, schoonmaken en kijken of ik er iets verdachts aan kan ontdekken.
Heeft iemand nog suggesties of goede raad, soms kom je er achter dat je nog niet aan alles hebt gedacht
Het “avontuur” word vervolgd
Ik heb (inmiddels 10 dagen geleden) de zekering vervangen door een 80A zekering (wilde een 70A kopen maar die hadden ze niet). Door omstandigheden weinig gereden en ik verwachtte dat de zekering er ook wel uit zou knallen, maar ik heb er nu toch 600 km mee gereden zonder dat de zekering eruit knalt.
In de tussentijd mijn geval besproken met een monteur van het autobedrijf waar onze familie een vertrouwelijke band mee heeft (onafhankelijke garage, géén Citroen dealer, wel jàààren een XM in onderhoud gehad maar natuurlijk toch niet echt iemand met geruime Citroen ervaring). Hij was nogal bezorgd over het monteren van de 80A zekering, zei dat de bekabeling wel eens zou kunnen doorbranden (en dan ben je nog verder van huis) en dat hijzelf dezelfde proef zou hebben gedaan (een grotere dan 40A zekering monteren) maar dat hij toch niet over de 50A zou zijn gegaan.
Het feit dat de pomp “blijft gaan” is op zich positief, de monteur suggereerde om te checken of de olie ooit vervangen is, hij zei zoiets van: als de olie niet schoon is en/of de filters niet schoon zijn en misschien méér weerstand hebben daardoor, zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn van het zwaardere werk voor de pomp (en dus meer stroom absorptie). Ik zou eerst maar eens naar de olie en filter(s) kijken.
Kan het hele verhaal komen door vuile filter(s) en/of olie?
Of zit er in het systeem onderdelen (terugvoer / overdruk kleppen/ventielen) die er misschien de oorzaak van kunnen zijn dat de pomp het zwaar te verduren krijgt?
Misschien is het een idee om de vloeistof te vervangen?
Ik ga toch proberen er weer een lichtere zekering in te zetten, tenslotte heb ik 50A geprobeerd en die knalde eruit en 80A die er niet uit is geknald, maar wie weet, blijft een 60 of 70 A zekering ook wel zitten.
Zou het kunnen zijn dat er een tijdelijk probleem is geweest?
Knalt 60 en 70A er ook uit, dan zal ik toch de pomp demonteren, schoonmaken en kijken of ik er iets verdachts aan kan ontdekken.
Heeft iemand nog suggesties of goede raad, soms kom je er achter dat je nog niet aan alles hebt gedacht
Het “avontuur” word vervolgd