Re: Welke olie ?
Geplaatst: 28 mar 2011 13:12
mijn dealer zegt dus dat citroen 5w30 voorschrijft voor mijn 16hdi f ? wie kan nog volgen ?
Maarten schreef:Als ik de tabel zie, is het gebruik van 5w30 in de C5 niet aan te raden bij een HDiF (dus met roetfilter). Gezien mijn kennis van roetfilters (vooral dan de kosten die je moet maken als ze naar de gallemiezen gaan) zou ik dus nooit 5w30 adviseren...
EvilTwin schreef:Dat de auto oorsponkelijk geleverd is met 5W40 oid is geen reden om nu niet over te gaan op een 5W30 om daarmee de voordelen van lager verbruik e.d. te halen. De C2 norm zegt ook dat zo'n besparing aangetoond moet worden.
Het is gewoon zoals ik al heb gezegd en beargumenteerd de tabel die past bij het bouwjaar van de auto.EvilTwin schreef:
Die table is hopeloos verouderd.
Ik hoor dat vaker inderdaad, maar niemand kan mij vertellen waar dat staat.EvilTwin schreef: Alle C5's wordt 5W30 aanbevolen (ook alle Ph.I),
met FAP moet dit 5W30 C2 zijn. (low ash)
Ploffie schreef:Nou ja, dashboardinfo meldde ook oil ok, dus dat moet goed zijn dan.
Hiermee ben ik het fundamenteel oneens, de 5W30 C2 is een olie met heel specifieke voordelen (emissie/as/verbruik), gespecificeerd en goedgekeurd voor (vrijwel) alle PSA motoren. Je hoeft met een oudere motor niet over maar het is wel degelijk aanbevolen. Vasthouden aan de oude eis betekent dus de voordelen van nieuwe grades aan je voorbij laten gaan.Je moet eigenlijk bij een discussie over oliekwaliteit en viscositeit kijken naar het bouwjaar van de auto/motor. De eisen die de fabrikant dan stelt aan de olie moet/kun je gedurende de gehele levensduur hanteren.
Nogmaals: oude tabel! De meest universeel toepasbare is 5W30, vanwege de EP6 en DV6 (beide alleen 5W30)Gezien de tabel verderop vind ik dit statement wat absoluut en niet overeenkomend met de praktijk. Immers de meest universeel toepasbare oliën zijn volgens die tabel 5W40 en 10W40.
Die documenten zijn simpel te vinden, ze zijn altijd met terugwerkende kracht omdat oliegrades steeds vernieuwd en verbeterd worden. Daarnaast als het niet met terugwerkende kracht zou zijn, waarom staat dan in het 2010 document nog überhaupt een XU10 of zelfs een EW10J4?Maar niemand kan tot nu toe een officiële Citroën-bron overleggen waar dat uit blijkt, laat staan dat dat geldt met terugwerkende kracht.
EvilTwin schreef:Het voordeel van 5W30 (-2,5% verbruik)
Van alle grades (5W40, 10W40 0W30 en 5W30) komt 5W30 het beste overeen met ons temperatuur interval (-30C tot +45C) Van alle grades levert 5W30 de grootste verbruiksbesparing. (~3%, meer bij veel koude starts)