Pagina 3 van 3
Re: Koude start met blauwe rook
Geplaatst: 10 feb 2012 17:32
door citrowim
Grappig dat relais in mijn broer zijn auto zit onder de ECU in de zekeringenkast in de motorruimte.
Heeft ook 8 pootjes twee dikke en zes dunne.
Maar het ziet er echt heel anders uit, heb ik het foute el schakelaartje vastgehad??
Re: Koude start met blauwe rook
Geplaatst: 10 feb 2012 19:23
door BJG
GW-tje schreef:2x gloeien betekent toch dat je eens op e-bay moet gaan zoeken naar een ander voorgloeirelais en misschien een paar nieuwe gloeipitten. En toch even alle elektrische aansluitingen/overgangen goed schoonmaken met contactspray en in de vaseline.....
Het hoeven niet de gloeiers te zijn en zeker niet het relais. Een andere logische verklaring is dat de startsnelheid net te laag is om aan te kunnen slaan. Door 2x te gloeien bereikt hij nu wel net zijn compressieeindtemperatuur. Dit komt vaker voor dan je misschien zou denken. (ook bij andere merken) Ik stel voor eerst diagnose te stellen voordat er sowieso iets vervangen of gezocht moet worden. Sowieso of het relais en gloeiers goed zijn is eenvoudig te checken , start snelheid wordt iets lastiger maar een ervaren monteur weet ook hier wat op!
Re: Koude start met blauwe rook
Geplaatst: 10 feb 2012 19:32
door willy4
het kan ook aan de accu liggen

Re: Koude start met blauwe rook
Geplaatst: 10 feb 2012 22:08
door jpvandriel
Het lijkt hetzelfde probleem als wat ik heb ( had hoop ik) Ik heb vanavond mijn startmotor vervangen moet zeggen een wereld van verschil ga het morgenochtend koud proberen maar heb goede hoop. Ik heb afgelopen week ook een flesje van dat wynn's in de tank gegooid werkt volgens mij ook wel.
Ik zou eerst dit proberen??
Met dank aan de wijze heren op het Forum

Re: Koude start met blauwe rook
Geplaatst: 10 feb 2012 22:15
door BJG
willy4 schreef:het kan ook aan de accu liggen

Natuurlijk, maar ik noem startsnelheid in het algemeen. Vaak startmotor bij de HDi, maar een mindere accu icm een mindere starter zorgt natuurlijk ook voor problemen.
Soms is inderdaad enkel de accu vervangen (liefst voor een grotere) genoeg om de problemen net op te lossen, en kun je de starter laten zitten.
Re: Koude start met blauwe rook
Geplaatst: 10 feb 2012 22:18
door willy4
Natuurlijk, maar ik noem startsnelheid in het algemeen
maar iedereen,begrijpt dat misschien zo niet
Re: Koude start met blauwe rook
Geplaatst: 10 feb 2012 22:30
door BJG
Re: Koude start met blauwe rook
Geplaatst: 11 feb 2012 11:54
door peeke 1972
Onze dame hare koude start was de laatste tijd ook een ramp. De accu is nu vervangen door een zwaardere nadat de oude vorig weekend is overleden en alle problemen zijn weg. Ze start nu zelfs na twee ronddraaien wat ze bij warm weer zelfs niet deed ervoor.
Re: Koude start met blauwe rook
Geplaatst: 21 apr 2012 17:50
door BJG
Ik reed deze winter met een ph3, daarbij brandde ook het lampje van het voorgloeien niet bij -9.
Het lijkt mij het meest logisch dat bij de meest recente software de strategie wat is gewijzigd: men vindt het denk ik niet meer van deze tijd dat het lampje gaat branden, terwijl het gloeien natuurlijk wel gebeurt.
Zoals ik al vermeldde heb ik nl de meest recente software voor BSI en MM geupload.
Ter controle heb ik het lampje nog even getest:
Re: Koude start met blauwe rook
Geplaatst: 21 apr 2012 18:34
door Ronald
Bij de 2.7 deze winter maar één keer het gloeilampje gezien en toen moest ik ook daadwerkelijk even wachten met starten.
Zal wel -16 geweest zijn ofzo. Op de ´gewone´ -9 dagen, geen lampje en niet wachten.
gr. Ronald