Pagina 3 van 3
Re: bocht verlichting
Geplaatst: 01 feb 2011 09:35
door rabbi
Als ik verwacht bochtverlichting nodig te hebben, ga ik wel met m'n DS.
Ook al werkt die alleen in combinatie met groot licht.
Re: bocht verlichting
Geplaatst: 01 feb 2011 09:37
door exroosje
Ah nog even een brainwave toen ik ging nadenken welke schakeling ik zou maken.
Je wilt eigenlijk de mistlamp aan laten schakelen op 2 mogelijke inputs : de orig mistlamp en richtingaanwijzer (met ingebouwde vertrager tegen kinipperen). Dit kun je met 2 paralelle relais oplossen (die eigenlijk nooit tegelijk bekrachtigd mogen, maar dat is oplosbaar), dan moet je echter nog wel ergens een voedingsbron voor de mistlamp ergens vandaan halen.
Echter het schema hierboven heeft alleen de voeding van het stadslicht => onvoldoende om mistlampen te voeden. Wel heeft ie de aarde van de mistlampen, die dus voldoende is om de retourstroom van de mistlamp te trekken.
Een quick fix is dan om de plus helemaal buitenom de unit te laten lopen en de mistlamp aarde te gaan schakelen. Deze keus hebben de heren vermoedelijk gemaakt. Een nettere oplossing zou een derde relais zijn achter de 2 genoemde relais die met het stuursignaal vanuit de stadlichten een aparte voedingsbron (voldoende voor 2 mistlampen, dus 10A) aanstuurt. Van de aarde kun je dan helemaal afblijven. Dat werkt altijd, maar is dus wel een extra relais (per unit). In totaal dus 2 maal 3 relais, waarvan 1 met vertraging. Zou echter mijn voorkeur hebben en kun je nog steeds voor een paar tientjes maken vermoed ik. Kunst is wel om het automotive te maken dus water en schok proof. Een mooi kastje dus.
Re: bocht verlichting
Geplaatst: 02 feb 2011 15:45
door Wimmie
Menno schreef:Kortom koop een PH3 met bochtverlichting

Of een ph.II exclusive met Xenonpitten. Die draaien ook mee
Werkt goed hoor. Dacht dat ik het niet miste maar het is wel degelijk handig, vooral in donkere onverlichte omgeving.
Re: bocht verlichting
Geplaatst: 02 feb 2011 17:08
door exroosje
Inderdaad.
Nut en noodzaak is in de randstad echter beperkt, want rij vrijwel nooit in het donker.
Pas op vakantie merk ik weer hoe goed het werkt.
Re: bocht verlichting
Geplaatst: 02 feb 2011 17:25
door Roman
toch niet hetzelfde ...
de bocht verlichting schijnt opzij zodra je je stuur ook maar ff opzij draait..
Re: bocht verlichting
Geplaatst: 03 feb 2011 09:26
door exroosje
Maar dat geldt ook voor de meedraaiende koplampen hoor. Deze draaien zodra je het stuur een stukje draait en zitten dus al heel snel op de max uitslag.
Re: bocht verlichting
Geplaatst: 13 nov 2011 21:32
door Joslenssen
Het systeem van de C5-3 en de meedraaiende koplampen vind ik beide goede systeemen echter het idiote systeem van andere merken waar alleen aan een zijde een mistlamp gaat branden mag voor mij verboden worden. Volgens mij mogen de mistlampen voor alleen maar branden met twee tegelijk, dus als er een fabrikant zoiets in hun auto's inbouwd mag deze eigenlijk niet goed gekeurd worden. Ik krijg iedere keer weer de neiging om de bestuurder met zo'n flut systeem aan te spreken dat hij of zij een mistlamp voor stuk heeft.

Re: bocht verlichting
Geplaatst: 14 nov 2011 09:30
door Peebee
dat hij of zij een mistlamp voor stuk heeft
Begin daar al aan te wennen dat het dus géén defecte mistlamp is,
alleen als je met zo'n auto een rotonde rijd lijkt 't wel
of die auto's naar je zitten te knipogen....
