Pagina 3 van 5

Re: Remmen vervangen V+A

Geplaatst: 18 jan 2011 13:31
door BJG
Schijfdiktes meet je niet met een gewone schuifmaat omdat je de dikte moet meten op de dunste plaats, net als bij bandenprofiel.
De lange bekken van een schuifmaat zijn te groot om dat te doen, met een schuifmaat meet je de grootste dikte over de gehele breedte van de schijf terwijl je juist de kleinste dikte wilt weten.

Er zijn verschillende schijfdiktemeters, die nop de afbeelding vindt ik een erg handige. Ook een micrometer gaat goed, als hij groot genoeg is om ook dicht bij de naaf te kunnen meten.

Re: Remmen vervangen V+A

Geplaatst: 18 jan 2011 18:34
door fred
Absoluut beter dan een schuifmaat of micrometer... nadeel van een micrometer is (buiten de "diepte") dat er toch nog over een ietwat groter oppervlak gemeten wordt en dat is hiermee gewoon beter. Voorlopig doe ik het nog met een micrometer, maar wie weet.

Groeten,

Fred

Die vindt dat je om goed te werken ook goed gereedschap nodig hebt.

Re: Remmen vervangen V+A

Geplaatst: 18 jan 2011 18:51
door JW-C5
....zo is dat :idea:
Het oude adagium dus: goed gereedschap is het halve werk :smt023

Groet,
JW

Re: Remmen vervangen V+A

Geplaatst: 18 jan 2011 21:05
door CitrofielHans
Nou, ik heb de schijven gemeten. Wat een crime om tegenwoordig een wiel te verwijderen! Ze mogen wel een poulie trekker bij de auto leveren om het wiel van de as te verwijderen. En ook een momentsleutel want je schijnt die lm velgen niet te hard te mogen aantrekken.

RV 25,8 mm, LV 25,9 mm. De blokken hebben nog ca 8 mm. Dus alles moet vervangen worden. Jammer van die blokken; volgens mij zitten die er nog niet zo lang op.

Op de foto zie je nog wat strepen op de schijven, ik kon het niet wegpoetsen met wasbenzine. Maar of dat nu de eerste keer remmen een vreemd remgedrag veroorzaakt?

Ik heb nog een 'meet-8' of hoe het ook heet uit een oude kist opgediept maar uiteindelijk kon ik met de schuifmaat wel om de opstaande rand heen meten. Inderdaad is de schijf nergens meer vlak en even dik.

Hopelijk is met nieuwe schijven, blokken en remvloeistof het remgedrag ook 's morgens vroeg stabiel.

Re: Remmen vervangen V+A

Geplaatst: 18 jan 2011 21:17
door BJG
@hans:
goed doe het zelf werk!

Als ik naar de foto kijk lijkt het er sterk op dat de schijf behoorlijk aangeroest is geweest door pekel. Dit heb je er geleidelijk en gedeeltelijk afgeremd
Vervolgens zitten de naden in de blokken vol met slijpsel, roest enz. Dat verklaart waarschijnlijk het vreemde remmen de eerste keer.

Tijdelijke oplossing kan zijn: Blokken er uit, en met ijzerzaag de sleuven schoon maken, dan met schuurpapier de blokken schuren, en ook de schijven (zwarte aanslag verwijderen)

Blijft natuurlijk wel dat de schijven eigenlijk zijn versleten.
Maar zo zou je natuurlijk wel die 10k kunnen rijden naar de volgende beurt als je dat zou willen.

Re: Remmen vervangen V+A

Geplaatst: 18 jan 2011 23:10
door JW-C5
....en even de plaat/naaf schoonmaken en licht invetten waar het wiel tegenaan komt. Zowel rond de centrering als de aandruk vlakken bij de bouten.
Zó moet je het niet laten zitten, op deze manier kan het wiel niet mooi gecenteerd, en wellicht niet goed vlak vastgezet worden.

Groet,
JW

Re: Remmen vervangen V+A

Geplaatst: 19 jan 2011 12:55
door mavero
misschien niet de juiste plaats hier maar is het te doen om als doe-het-zelver de remblokken zelf te vervangen?Ik heb het vroeger nog wel eens gedaan bij mijn vorige wagens maar bij de C5 weet ik niet of er onverwachte moeilijkheden kunnen opduiken.En moet de volledige remklauw verwijderd worden of is het voldoende om enkel de 2 boutjes die in een rubberen huls zitten te verwijderen?Is er ergens een soort van handleiding te vinden met de juiste werkwijze.

groetjes

Re: Remmen vervangen V+A

Geplaatst: 19 jan 2011 13:23
door JW-C5
Even zoeken, dan vind je Vervangen remschijven en blokjes in de FAQ :idea:

Groet,
JW

Re: Remmen vervangen V+A

Geplaatst: 19 jan 2011 20:26
door mavero
bedankt JW.
k heb nog niet genoeg ervaring hier op dit forum,vandaar mijn vraag.
Maar heb toch alweer wat bijgeleerd. :smt038

Re: Remmen vervangen V+A

Geplaatst: 19 jan 2011 21:03
door JW-C5
Ennuh, als je dat dan gelezen hebt, is het een klus om zelf te doen?

Het belangrijkste, en lastigste is om de zuigers terug te draaien. Daarvoor heb je eigenlijk speciaal gereedschap nodig.
Plus de wetenschap dat je de linker rechtsom, en de rechter linksom terug moet draaien :idea:

Groet,
JW

Re: Remmen vervangen V+A

Geplaatst: 20 jan 2011 14:04
door CitrofielHans
Vroeger deed ik alles zelf aan mijn Ami-8. Tegenwoordig besteed ik dit soort dingen liever uit. Er zit altijd wel één boutje - meestal de laatste - vastgeroest ofzo. De dealer doet het in 2 uur. Ook vloeistof vervangen en achter los en vast zetten. En hij kan beter inschatten wat je zoal tegenkomt.

Overigens lijkt het euvel van de eerste keer slecht remmen sinds mijn uitvoerige remmentest niet meer voor te komen.

Re: Remmen vervangen V+A

Geplaatst: 21 jan 2011 19:13
door mavero
Ik denk wel dat ik er zelf aan ga beginnen,en het links en rechtsom indraaien van de zuigers is natuurlijk iets dat je moet weten,alhoewel je dat wel vlug zou merken denk ik.
bedankt JW

Re: Remmen vervangen V+A

Geplaatst: 22 jan 2011 08:13
door Herman
Terug draaien met de waterpomptang gaat ook prima als het licht draait, goed met w 40 inspuiten en denk om het beschermhoesje. :smt023

Re: Remmen vervangen V+A

Geplaatst: 22 jan 2011 10:08
door breakexclusive
@citrofielhans: die schijven op jouw foto zien er helemaal hetzelfde uit als mijn oude. dat is dus consistent met het advies om ze te vervangen. gaat trouwens niet alleen om de dikte maar ook of ze niet hol zijn uitgesleten.
ben inmiddels op een website gekomen van een bedrijf in ermelo!!!
remmenschijven en blokken origineel bosch voor 50% eventueel mogelijk het zaakje te laten monteren voor 50-60 eur per as! De volgende keer ga ik daar eens polsen.
Met name de sportremmen voor de C5 ben ik benieuwd naar aangezien de massa van de v6 tegenwoordig al flink is opgelopen en je dat ook weer veilig tot stilstand wilt brengen. sportremmen kosten daar hetzelfde als een bosch set normaal bij de garage doet. setje blokken bosch zonder korting ca 85 en schijven (28mm) zonder korting ca 160. op de website kost dat achtereenvolgens ca 45 en ca 90. zie onderstaande link
link

Re: Remmen vervangen V+A

Geplaatst: 22 jan 2011 10:12
door breakexclusive
oeps kleine afwijking van de prijzen maar toch
link