Pagina 3 van 5

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 25 sep 2010 14:39
door BJG
EvilTwin schreef:Als mijn auto het zelf bij zou houden
In de lexia menu parameters kun je het gemiddelde zien over de laatste 5 regeneraties, misschien interessant om eens te kijken.

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 29 sep 2010 00:07
door Nosmo King
BJG schreef:@Nosmo:

Ik weet dat het vlak voor de regeneratie is omdat de motor binnen 25 km begint te regenereren. Dat regenereren merk ik als volgt:
1. klikje in bsi (achterruitverwarmingsrelais gaat aan)
2. Kort inhouden
3. iets ander motorgeluid
4. iets heftiger reageren op gas los en lastwisseling dan normaal

ter controle kun je de knop achterruitverwarming bedienen, je hoort dan bij aanzeten niets (is immers al aan) en bij uitzetten 2 klikjes (uit en weer aan) in de bsi. dan weet je zeker dat de auto aan het regenereren is.
Normaal is aan 1 klik uit weer 1 klik
Vandaag de eerste keer bewust een regeneratie meegemaakt. Voelde het kort inhouden en heb toen zoals jij voorstelde ter controle de knop van de achteruitverwarming aangezet. Je hoort dan inderdaad geen relais klikken maar wel bij het uitzetten een dubbele klik uit en weer aan zoals jij omschrijft. :smt023 Later nog eens de achterruitverwarming bediend, toen hoorde ik wel duidelijk een klik bij het aanzetten en weer een klik bij het uitzetten.

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 23 okt 2010 21:58
door BJG
Ik heb een aantal verdere controles gedaan aan het additiefsysteem van mijn auto.

Ik schreef al dat de tankdop niet goed werd getetecteerd waardoor er wrs niet genoeg additief werd ingespoten. Daarna heb ik het volgende gedaan:

1. De tankdopsensor vervangen
2. Leiding van de additiefpomp naar tank doorgeblazen, leek wel of de injector eerst dicht zat geplakt.
3. Opbrengst van additiefpomp gecontroleerd volgens citroen procedure. Deze is goed.
4. Eerst een stuk plankgas gereden op de autobahn. Een week later Geforceerde regeneratie tijdens rijden van het roetfilter uitgevoerd via lexia.

Na ong 1000 km vrijwel zonder rookwolken de eerste voorlopige conclusie:

Doordat er geen additief werd bijgevuld (tankdopsensor) verbrandde het roet in het filter niet volledig bij de regeneratie. Mogelijk was de openingsdruk van de eolys injector al langer te hoog waardoor deze geheel niet opende en er geen eolys werd geinjecteerd. De computer registreert wel een geinjcteerde hoeveelheid omdat deze puur gekoppeld is aan de tijd dat de pomp wordt aangestuurd.
Mogelijkheid is ook dat door het niet werken van de eolys injector vanwege de defecte tankdopsensor deze vastgeplakt.


Ik blijf het in de gaten houden qua roetuitstoot, en als het toch anders wordt ben ik weer terug op dit topic.
Ik heb inmiddels wel hier en daar geinformeerd en weet al wel dat het fap van de 1.6 doordat het kleiner is en verticaal geplaatst is af en toe wel een klein beetje roet kan laten gaan, dit in tegenstelling tot de andere grotere faps van de 20 en 22 27 en 30 hdi motoren

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 23 okt 2010 22:51
door Ronald
Hmmm, volgens mij staat de F in FAP voor Fine, fijn dus.
De ouderen onder ons kennen ze nog wel, de Peugeots en Mercedessen met zwarte achtetbumper door de uitstoot van dieselverbranding.
Hartstikke vies om te zien en aan te raken, maar geen groot milieuprobleem. Die deeltjes zijn namelijk groot en zwaar en slaan daardoor makkelijk en snel neer, op je bumper en op de weg, waar ze weer wegspoelen.
Het milieu en gezondsheidsrisico zit in de kleine deeltjes, die juist nu met de moderne diesels geproduceerd worden en die je dus niet uit de uitlaat ziet komen. Doordat ze zo klein en licht zijn slaan ze niet snel neer en blijven dus hangen in de lucht, die wij weer inademen. Juist voor die deeltjes is FAP ontwikkeld.
Alles wat wij zien aan roetuitstoot is dus het irrelevante gedeelte van de uitstoot voor milieu en gezondheid.

Gr. Ronald

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 23 okt 2010 23:51
door JW-C5
Die F in FAP, dat zou voor Fine kunnen staat.
De werkelijkheid is dat het staat voor Filtre à Particules, en dat "particules" is nisk anders dan "fijne/kleine/mini deeltjes".

Groet,
JW

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 24 okt 2010 14:08
door EvilTwin
@Ronald...astjeblieft niet weer dat allang doorgeprikte verhaal over "nog fijnere deeltjes".

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 47#p256847" onclick="window.open(this.href);return false;

Het FaP (een gesloten filter) is effectief over het gehele bereik van uitstoot (naar grootte) en pakt dus prima de deeltjes aan bij de piek en die piek ligt op 80nanometer, oftewel vér onder wat we als fijstof definiëren: PM10 slaat op alles onder 10micrometer.
Sterker nog het gebied rond 80nm noemt men ultrafine particles (UFP).

PM10 (thoracic fraction) <=10 μm
PM2.5 (respirable fraction) <=2.5 μm
PM1 <=1 μm
Ultrafine (UFP or UP) <=0.1 μm
PM10-PM2.5 (coarse fraction) 2.5 μm – 10 μm
http://en.wikipedia.org/wiki/PM10#Scale_classification" onclick="window.open(this.href);return false;

NB De grootte van deze deeltjes wordt voornamelijk bepaald door het verbrandingsproces. Een veel oudere Diesel heeft marginaal grotere deeltjes door lagere inspuitdrukken, maar dat scheelt geen orde van grootte.

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 24 okt 2010 22:20
door Citrowout
Even een vraagje, misschien off topic, MOET ik een regeneratie merken als ik rij? Ik hoor af en toe enkele relaisklikjes die ik niet kan thuisbrengen (zonder dat ik iets doe), steeds op de autostrade, maar verder merk ik helemaal niks hiervan. Mijn C5 is van 2007 dus ik vermoed dat er wel degelijk een FAP op zit. Mijn Vin moet ik eens checken. Maar tot nu toe heb ik er (gelukkig waarschijnlijk) nog nooit iets van gemerkt.

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 24 okt 2010 22:53
door Duitser
Ik denk dat de meeste HDiF-rijders de regeneratie niet eens opmerken. De motor reageert iets bokkiger op het gaspedaal (merk je dus niet bij constant rijden), en als de radio aanstaat moet je net toevallig het relais horen klikken anders is de kans groot dat je niets merkt. Alleen freaks zoals ik willen precies weten wanneer de regeneratie begint, hoe lang het duurt, wat er gebeurt etc. Normale mensen hoeven zich geen zorgen te maken ;)

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 25 okt 2010 08:17
door Roman
ik merk het wel degelijk met rijden hoor...
een heel ander gedrag wat de auto vertoont en ik heb dan het gevoel dat de motor zich iets inhoudt...

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 25 okt 2010 13:02
door EvilTwin
Wat bedoel je met inhouden, snelheid die omlaag gaat of minder reserve als je volgas geeft?
Ik vraag me af of dat "inhouden" niet eigenlijk opgevangen zou moeten worden door het MM. Het gaspedaal is tenslotte niet meer dan een vermogensregelaar...
Ik merk het in elk geval nooit, maar als ik bijv. 140 op de cruise rij dan zie ik wel het instantane verbruik omhoog gaan bij regeneratie.

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 25 okt 2010 14:57
door Roman
of hij echt inhoud weet ik niet..
maar ik voel met acc.. dat het niet zo soepel gaat als normaal..
net of hij niet wil...
gewoon op cruise snelheid merk ik ook niks..

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 25 okt 2010 15:03
door Klaverblaadje
Als mijn 1.6 bezig was met regeneratie en ik stopte, dan ging de ventilator nog héél lang door.

Is dat bij de Ph3 ook nog zo?

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 25 okt 2010 15:04
door Roman
jep...

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 25 okt 2010 16:32
door Citrowout
Kijk, weer iets wat ik ooit gemerkt heb maar er verder niet bij stilgestaan!! Ik dacht dat er iets aan de koeling was, maar aangezien het maar vrij uitzonderlijk gebeurt...bedankt jongens, ik heb weer bijgeleerd!!

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 25 okt 2010 20:33
door Duitser
BJG schreef:In de lexia menu parameters kun je het gemiddelde zien over de laatste 5 regeneraties, misschien interessant om eens te kijken.
@BJG: Mijn gemiddelde over de laatste 5 regeneraties is deze week van 4800 :!: naar 4300 km gegaan, gaat dus de goede kant op :smt017
Ik weet toch echt zeker dat hij elke 1000-1200 km succesvol regenereert.