Pagina 3 van 7
Re: Adals vervangen
Geplaatst: 23 mei 2010 14:42
door EW
Ik zou ze zo snel mogelijk vervangen: Ik heb dat niet gedaan en vrees inmiddels voor een achterwiellager.
heb ik het er nog niet eens over dat mijn auto nu achterbanden vreet...
(en ja: de afspraak is gemaakt).
Re: Adals vervangen
Geplaatst: 24 mei 2010 12:10
door EvilTwin
Jalu schreef:Bij mij lijkt de ADAL links niet meer zo best te zijn. Vreemd, gezien de lage kilometerstand van de auto
Trekhaak
Een andere mogelijkheid is dat er een bol stuk is, maar dat hoor je wel te merken.
en het feit dat het juist de linkerkant is, maar deze laat zich af en toe, met name bij het afrijden van een drempel, duidelijk horen met een soms erg harde, schelle metalige tik, die ook voelbaar is in de bodem van de auto. Verder geen gekraak, de auto ligt ook nog prima op de weg, maar irritant is het wel. Kan deze tik ook nog door iets anders veroorzaakt worden of kan ik zou goed als zeker zijn dat het de ADAL is? En zo ja, is acuut vervangen noodzakelijk of kan ik het laten wachten tot de eerstvolgende beurt/APK?
Indien ADAL wordt het progressief slechter, met gevolgen voor de band (scheefstand), of wiellager (kanl op hobbels) maar vervelender is het als het lager zich een weg vreet in de draagarm danwel het subframe.
Re: Adals vervangen
Geplaatst: 24 mei 2010 12:17
door Jalu
EvilTwin schreef:Jalu schreef:Bij mij lijkt de ADAL links niet meer zo best te zijn. Vreemd, gezien de lage kilometerstand van de auto
Trekhaak
Een andere mogelijkheid is dat er een bol stuk is, maar dat hoor je wel te merken.
Indien ADAL wordt het progressief slechter, met gevolgen voor de band (scheefstand), of wiellager (kanl op hobbels) maar vervelender is het als het lager zich een weg vreet in de draagarm danwel het subframe.
Yep, de auto heeft een trekhaak, en de vorige eigenaar heeft die ook wel eens gebruikt voor een caravan... Een bol stuk kan ik me eigenlijk niet voorstellen, de auto veert prima, en ook op de wegligging is niets aan te merken(het wiel staat ook niet scheef). Ik ga deze week wel even wat rondbellen voor een prijsopgave... Blijft wel vreemd dat er verder eigenlijk niets is te merken, behalve dat felle knappende geluid en toe bij het uitveren vanaf een hoge drempel.
Re: Adals vervangen
Geplaatst: 26 mei 2010 19:13
door marruk
Dat zelfde knakkende geluid hoorde ik ook als de drempels afkwam. Niet constant, maar dat zal wel te maken hebben met het feit dat het lager draait, dus misschien een soort van ingesleten stuk hebben.
Ik heb zelf de lagers vervangen, je bent wel even een dag ermee zoet voor beide kanten, maar is goed te doen, althans bij mijn auto want ik had beschikking over een smeerput en ik had geen echte tegenslagen.
En het geluid was daarma verdwenen. Helaas ben ik er recent achtergekomen dat ik een vulring ben vergeten ertussen te plaatsen, dus moet de operatie moet nog even gedeeltelijk over, de auto is ontzettend spoorgevoelig geworden en zoekerig.
Re: Adals vervangen
Geplaatst: 27 mei 2010 08:06
door EW
Dit kwam er bij die van mij uit...
Verder commentaar volgt, waarschijnlijk vooral in mijn eigen draadje.
Re: Adals vervangen
Geplaatst: 30 mei 2010 13:02
door Jalu
De mijne zijn nu ook vervangen; door een miscommunicatie met de garage waar ik het heb laten doen zijn beide kanten gedaan (volgens mij was alleen de linkerkant echt slecht, ik heb de oude lagers gezien en die van de linkerkant hadden inderdaad betere tijden gezien...). De auto stuurt wel degelijk beter nu, én ik kan er eindelijk mee over een drempel zoals het hoort met een hydropneumaat,

dus soepeltjes en zonder schrikbarende geluiden.
Re: Adals vervangen
Geplaatst: 30 mei 2010 14:19
door EW
Tja, bij de dealer hadden ze het erover dat de stekkers van de ABS los zouden moeten en die zitten bovenop de benzinetank. In dat geval is het wel handig om alletwee te doen.
Bij mij was de ene dus ècht gaar. De andere had wel duidelijk zijn beste tijd gehad.
Re: Adals vervangen
Geplaatst: 06 jun 2010 00:35
door C5V6EXCLUSIVEBREAK
Hebben die van mij nu ook maar gedaan eigenlijk gewoon preventief omdat er straks een aanhanger achter gaat richting Finland(zie topic spit onderweg van Jossok) ze klikte af en toen over een drempel dus ik dacht zo erg kan het nooit zijn nadat we die van EW haddengedaan omdat de banden scheef afsleten wat bij mij dus niet het geval was. Maar zie de foto's van mijn adals waar ik eigenlijk best van schrok omdat ik er niets van merkte eigenlijk .
Ja achteraf denk ik nu van ze veerde dus niet echt vergleken met nu maar ja dat sluipt er in he!!!
Zie foto's en oordeel zelf. adals waar je niets van merkt CQ of hoort kunnen ook slecht zijn.
Re: Adals vervangen
Geplaatst: 06 jun 2010 10:26
door Ploffie
Die zien er nog best redelijk uit.

Re: Adals vervangen
Geplaatst: 06 jun 2010 17:33
door EW
sorry dat ik niet kon helpen, maar zo te zien is het gelukt. Geen tegenslagen onderweg? Lekzakken, remklauwen ofzo?
Re: Adals vervangen
Geplaatst: 06 jun 2010 23:56
door C5V6EXCLUSIVEBREAK

Lekzakken beide stuk
Heb ze maar gekit had vandaag auto nodig maar zijn dicht maar voor Finland wel nieuwe morgen ff halen
verdeer geen tegenslagen gehad
En wat een genot weer veert weer lekker pff
Draagarmlagers C5 Break
Geplaatst: 11 jun 2010 15:59
door pmnztm
Ja hoor.... Ook ik mag me aansluiten in de 'draagarm' ellende...
Had de laatste tijd -vooral bij verkeersdrempels, putten etc - last van een harde metaalachtige klap in de achterzijde.
Vaak getest, bleek niet de uitlaat, of andere verklaarbare dingen te zijn.
Via forum idem verschijnselen gevonden en vandaag via m'n citroenspec. de bevestiging....
Draagarmlagers defect..
Vervangen dus, en wat prijsjes opgevraagd.
M'n eigen citroenspec. doet 't voor rond de 425,-- all-in beide zijden..
Maar van de dealer in zoetermeer, wordt je helemaal niet vrolijk.. 860,-- euries !!!
Dus de 21e gaatie gewoon naar het vertrouwde adresje..
Snap niks van de 'officiële mega-dealers' met die prijzen...
Re: Draagarmlagers C5 Break
Geplaatst: 11 jun 2010 16:07
door EW
Ik had het vermoeden al...
En dat zonder je auto gezien te hebben.
overigens weet ik waar de prijs van de dealer vandaan komt: Die hier in Enschede schijnt er ook 800 euro voor te rekenen.
Ze zijn er namelijk van overtuigd dat de brandstoftank er onderweg moet om de ABS-sensoren af te koppelen.
maar die kun je ook "gewoon" uit de draagarm halen.
Re: Draagarmlagers C5 Break
Geplaatst: 11 jun 2010 16:20
door Jalu
Ligt het aan mij of gaan de ADALs vroeg bij de C5?
Re: Draagarmlagers C5 Break
Geplaatst: 11 jun 2010 16:46
door Bossinkje
Bekend punt bij de C5.. En idd wel beetje vroeg soms ja.