Pagina 3 van 3
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 18 okt 2010 15:01
door EvilTwin
JW-NHS schreef:Klaverblaadje schreef:EW schreef:Waren er niet meerdere automaten die niet eens starten als je je voet niet op de rem hebt?
Ik ben het regelmatig tegengekomen en ken het in ieder geval van diverse Chrysler producten.
In Amerika is een handbak niet zo gebruikelijk, bij veel merken en uitvoering moet je daar eerst de koppeling intrappen voor je kunt starten.
Ook in de VS heb ik regelmatig met auto's gereden, uiteraard automaten.
De laatste was in de jaren 80, toen was die vergrendeling er nog niet.
Wellicht is dat er op gekomen toen er die problemen waren met Audi's, die naar men zei zomaar uit zichzelf gingen rijden.
Bij mijn weten is dat niet het geval in Europa, of is de geïmporteerde Chrysler 300 daar een uitzondering op?
En hoe zit het dan bij andere import ami's?
Dit is al heel lang gebruikelijk (idd door het audi unintended acceleration debacle/hoax)
Ook bij handbakken! (Jaguar S-type V8 5bak en X-type V6 5bak, USA versies)
Voor mij maakt het niks uit, mij is geleerd ALTIJD met de voet op de rem te starten en op de koppeling: kom je ook niet in de verleiding om op het gas te trappen.
Sterker nog, ik ga zelfs in een stilstaande auto op de rem staan als ik ingestapt ben, je kunt nooit weten...
Als je echte HP auto's gewend bent leer je wel de remmen in de gaten te houden.
Het kan vreemde situaties opleveren, een auto (VW) met startknop start alleen met de voet op de rem, omdat ik dus altijd op de rem trap, deed ik dit ook bij VW op de stand (IAA) er stapte een dame in van VW met de keycard en om iets te laten zien, vervolgens drukte ze de startknop in, zich niet realiserend dat ik op de rem stond en de auto dus kon aanslaan, wat hij dus prompt deed
het vermoeden dat de remblokken ook niet helemaal in orde zijn (geluid bij afremmen); zou eigenlijk nog niet mogen met 32000 km.
Dat kan prima. 30 à 35dkm hoort bij grote Citroënen (voorremmenblokken uiteraard). De C5 Ph.I/II is de uitzondering. Op de Xm kon ik de klok erop gelijk zetten: 33dkm eerste geluid (diep grommen), 34dkm verklikkerlampje aan voor de remblokken.
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 18 okt 2010 15:13
door JW-C5
We zijn inderdaad van een andere generatie, da's duidelijk
Bij HP geveerde en geremde auto's is het dan oppassen geblazen. Die remmen vaak niet als je op de rem trapt en gaat starten. Daar moet de handrem aangetrokken zijn, dan wel de automaat in P totdat het lampje uit gaat, dat leer

je wel als je je auto op een hellinkje geparkeerd hebt.
Groet,
JW
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 18 okt 2010 17:36
door breakexclusive
de discussie gaat verder over het gebruik van een automaat maar de vraag was toch echt wat nu het probleem met de remmen kan veroorzaken
Maar goed in mijn geval is het een automatisme geworden om mijn voet op de rem te houden bij het starten. Misschien vanwege de sterk voorwaartse neigingen in D bij koud weer omdat de motor dan hoger stationair draait. Daar zou eigenlijk een soort van knop in het rempedaal moeten zitten die de bak een soort van ontgrendelt (bij stilstand) zodat de auto niet zo kruipt en duwt.
Maar goed nu het probleem van de rem weer.
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 18 okt 2010 17:37
door EW
Daar ben ik me destijds met de Xantia inderdaad wezenloos van geschrokken....
Die ging me er vandoor bij het starten.
En inderdaad: ik heb ook geleerd te starten met voet op rem en koppeling.
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 19 okt 2010 07:54
door RobBob
Maar weten we ondertussen aan wat het ligt ? TS meldt het probleem in dec. 2009. We zijn sebiet een jaar verder en ondertussen hebben 3 of 4 andere forumleden hetzelfde gevaarlijke gedrag ook aan de hand. Maar ik heb nog nergens gelezen wat de oorzaak nu is en of het oplosbaar is ? Al deze personen hebben hun wagen vrijwel onmiddellijk naar de dealer gebracht om dit te laten controleren ... wel ? Wat zijn de resultaten daarvan ?

Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 19 okt 2010 11:11
door EvilTwin
antwoord is met de kerst vorig jaar al gegeven:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 85#p219585" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij smisse hebben ze idd een vacuümklep vervangen.
Hij zei in eerste instantie dat het niet gewerkt had maar we hebben hem niet meer teruggezien dus ik denk dat het gewoon opgelost is...
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 20 okt 2010 07:56
door RobBob

Er staat idd dat er een vacuümklep is vervangen ... zonder resultaat echter !
Hopelijk heb je gelijk dat het verder afwezig blijven van dit topic gelijkstaat met dat het een goede oplossing is gebleken.

Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 26 okt 2010 19:51
door ebo441
hoofdremcilinder defect volgens de dealer, fout is geconstateerd, drukverlies waarneembaar.
nu afwachten!
automaat 2.0 HDI PH3
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 29 nov 2010 21:34
door ebo441
automaat 2.0 HDI PH3
na hoofdremcilinder vervangen 26 okt nu weer rem problemen, voelt zo hard als een plank, dus geen resultaat! auto staat weer in de garage.
tot 3 keer toe vanmorgen. betrouwbaarheid daalt naar 0.
afwachten, ik wil deze leaseauto pas terug bij 100% garantie op reparatie
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 13 dec 2010 20:34
door ebo441
na remproblemen, uiteindelijk vacuüm klep/slang vervangen. hoofdremcylinder was al vervangen maar leverde geen resultaat op.
blijft nu goed
groet
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 25 dec 2010 12:02
door ebo441
hallo , vacuumslang met terugslag klep is vervangen. lijkt nu (winterweer) ok.
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 05 jan 2012 23:23
door toon133
Ook ik heb dit probleem geconstateerd bij mijn 2.0 HDI automaat PH2.
Sinds een 2 tal weken heb ik twee maal voorgehad dat ik geen remmen had bij koude start.
Hopelijk is het met die vaacumslang plus terugslagklep te vervangen opgelost, ik ga dit toch melden bij mijn garagist van zodra ik wat meer tijd heb.
Re: C5 remproblemen
Geplaatst: 27 jan 2012 22:56
door toon133
Twee weken terug terugslagklep laten vervangen en tot heden geen problemen meer gehad.