Pagina 3 van 11
Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 20 apr 2009 19:57
door Herman
EX-XM schreef:Interessant onderwerp. Ik bedacht hierdoor, dat ik ook xenon heb, en dus wel eens wilde weten, waar die koplampsproeiers zouden zitten. Er is echter niets te zien bij de koplampen. Hoe werkt dit sproeisysteem? Is het een automatich intrekbaar systeem? Kun je zelf de koplampen schoon sproeien, zoals de voorruit? In het boekje staat hier niets over, althans niet onder de K van koplampen.
Ik ben wel nieuwsgierig geworden.
Groet.
Onder de koplampen in de Bumper moeten aan beide kanten linker en r..koplamp een klepje zitten en als je lampen branden (de xenon) en je ruitensproeier aanzet gaan de klepjes open en komt er een stangetje er uit met twee sproeier kopjes en die spuiten

Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 21 apr 2009 09:23
door EX-XM
Aha, bedankt, zal ik zodadelijk gaan proberen. 't Is wel een dame, die C-5, je leert haar maar langzaam beter kennen...en steeds met verrassingen...
Groet.
Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 22 apr 2009 16:37
door Klaverblaadje
Na een nog directere vraagstelling aan de RDW vandaag het volgende antwoord ontvangen:
Geachte heer van Deventer,
In uw e-mail vraagt u informatie over de wettelijk gestelde eisen voor xenonverlichting.
Als het voertuig is voorzien van dimlichten met xenonlampen of gasontladingslichtbronnen en voor het eerst in gebruik is genomen na 31 december 2006, moet het voertuig voor de APK keuring zijn uitgevoerd met:
een koplampreinigingsinstallatie, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt.
Uiteraard geldt dat het voertuig altijd (dus ongeacht wanneer het voertuig voor het eerst in gebruik genomen is) moet voldoen aan de overige eisen die gesteld zijn aan verlichting in de permanente eisen van de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking, kleur, enz.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 22 apr 2009 19:08
door Kapitein Rob
Uit dit antwoord van de RDW begrijp ik dat er voor auto's van voor 1 januari 2007 niets veranderd. Er zijn dus geen koplampsproeiers nodig en geen hoogteverstelling.

Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 24 apr 2009 21:04
door c5maarten
Zojuist bij wegmisbruikers het zelfde verhaal zoals rdw het verteld bevestigd door mr. Koos Spee

Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 24 apr 2009 21:11
door Klaverblaadje
c5maarten schreef:Zojuist bij wegmisbruikers het zelfde verhaal zoals rdw het verteld bevestigd door mr. Koos Spee

Ik heb daar niet gekeken, heb je iets meer informatie?
Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 24 apr 2009 21:19
door Klaverblaadje
Ik heb inmiddels via uitzending gemist gekeken, zelfs van Koos mag het.

Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 24 apr 2009 22:09
door c5maarten
Klaverblaadje schreef:Ik heb inmiddels via uitzending gemist gekeken, zelfs van Koos mag het.


Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 24 apr 2009 22:44
door manonbridges
Klaverblaadje schreef:Ik heb inmiddels via uitzending gemist gekeken, zelfs van Koos mag het.

Kon me ook moeilijk voorstellen, dat ze dat nu ineens anders gingen doen, want er rijden nogal wat auto's met aftermarket Xenon rond.
Maar goed, kan dus alles laten zoals het nu is

Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 24 apr 2009 23:16
door Klaverblaadje
Ik heb met JO contact gehad over het eventueel inbouwen van koplampsproeiers.
Volgens hem is dat niet nodig.
Johan Oldenhage schreef:En het is zoals ik de nieuwe regelementen lees niet
verplicht. Iedere unit op een auto ouder dan 1-1-07 mag
voorzien zijn van een xenonlamp, mits het beeld goed is
afgesteld.
Als Johan eind van het jaar de APK doet en het mag van hem zal het mij verder een zorg zijn.
Ik maak wel een copy van de RDW emails om in het dashboardkastje te leggen voor het geval dat....
Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 24 apr 2009 23:51
door manonbridges
Klaverblaadje schreef:Ik heb met JO contact gehad over het eventueel inbouwen van koplampsproeiers.
Volgens hem is dat niet nodig.
Johan Oldenhage schreef:En het is zoals ik de nieuwe regelementen lees niet
verplicht. Iedere unit op een auto ouder dan 1-1-07 mag
voorzien zijn van een xenonlamp, mits het beeld goed is
afgesteld.
Als Johan eind van het jaar de APK doet en het mag van hem zal het mij verder een zorg zijn.
Ik maak wel een copy van de RDW emails om in het dashboardkastje te leggen voor het geval dat....
Je kunt toch ook naar de uitspraak van mr. Spee verwijzen.
Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 25 apr 2009 07:05
door Klaverblaadje
Niet alle agenten zijn een fan van ome Koos.
Als het mag van de APK en de RDW zal oom agent zich er toch ook aan moeten houden.
Overschat de technische kennis van de gemiddelde agent niet.
Ik heb meegemaakt dat ze een paar jaar geleden taxi's bekeurden voor de (nieuwe) blauwe nummerborden, zij hadden er niet van gehoord, en dus mocht het niet.

Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 25 apr 2009 17:08
door Eemspoort
Typerend voor NL hè, zulke praktijken.
Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 28 apr 2009 14:10
door EX-XM
Wow! Het is je reinste space arm in het klein, wat daar naar buiten komt en het xenon glas sproeit. Zie een paar fotootjes.
Groet
Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 28 apr 2009 16:30
door Menno
Zo werkt het idd ook bij de ph1 & 2 met fabrieks-Xenon ...
