Pagina 3 van 3

Re: Vervangen 2 massa vliegwiel C5 2.0 hdif 2005

Geplaatst: 06 mar 2011 01:05
door staircase
Ik heb me, net als jij, ook verbaast over het vervangen van een koppeling en eveneens een dubbel vliegwiel terwijl ik dat in mijn hele automobiele carriere van van een kleine 40 jaar nog nooit heb meegemaakt. Dat was dan wel bij 180.000 km maar toch. Bij al mijn auto's, inclusief de hier vaak verfoeide Renaults, is er nog nooit een koppeling vervangen en dubbele vliegwielen zijn nog maar relatief kort in gebruik. Bij mijn voormalige werkauto, een Peugeot 307 met het HDI 110 pk blok, is in 2006 dat vliegwiel min of meer ontploft bij 60000 km met veel schade tot gevolg.
Het zal wel iets te maken hebben met het toegenomen koppel en de niet evenredig toegenomen constructie-degelijkheid van de aandrijflijn. Mijn laatste Renault had een koppel van 200 Nm, de Peugeot had 250 Nm en mijn huidige HDI 320 Nm zonder en 340 Nm met overboost.
Voor de volledigheid, de meeste auto's heb ik bereden tot ruim 2 ton, de Nevada tot aan de 3 ton en de Laguna is in goede staat ingeruild met 367.500 km op de teller.
Er is tot op heden geen auto geweest waar ik zoveel van geaccepteerd heb maar ook zo van geniet, laat dat duidelijk zijn.

Re: Vervangen 2 massa vliegwiel C5 2.0 hdif 2005

Geplaatst: 14 mar 2011 22:18
door van der ploeg
Net ook mijn dame laten voorzien van nieuwe platen en drukgroep. Ca. 5 uur werk kosten - incl 2 dagen ruilauto vrijwel nieuwe C3 op aardgas - all in € 762,= bij de plaatselijke dealer. Benzine 2 ltr 2004 165.000 km.
Alle

Re: Vervangen 2 massa vliegwiel C5 2.0 hdif 2005

Geplaatst: 15 mar 2011 11:54
door EvilTwin
Als je al 40jr auto rijdt dan moet je weten dat vroeger koppelingen bij 100dkm en (hele automaatbakken) eerder regel dan uitzondering waren. En dat dus inderdaad met minder koppel, lagere automassa's en veel minder files.

Overigens doet de 2.2HDi136 met hetzelfde koppel (en bak en koppeling en soortgelijk vliegwiel) zonder problemen veel km. Ik vraag met af wat er veranderd is. :?:
Net bekomen van de vervanging van het roetfilter
Net als de koppeling een slijtagedeel, maar op de 1.6HDiF pas voorgeschreven bij 140dkm. Daarbij, normaal gesproken houden ze het wel langer uit.

Re: Vervangen 2 massa vliegwiel C5 2.0 hdif 2005

Geplaatst: 15 mar 2011 23:00
door staircase
Vroeger was een niet-dieselblok na een ton vaak wel rijp voor een revisie maar een koppeling heb ik zelf, zoals vermeld nog nooit meegemaakt. Uiteraard genoeg om me heen gehoord vooral bij caravaneigenaars en koppelingridders.

Over het algemeen gaan autoblokken minstens twee maal langer mee als die 40 jaar geleden en zo kan ik me herinneren dat een kleine middenklasse Fiat het na 70dKm wel had gehad, terwijl mijn vaders VW 1300 kever bij een ton gereviseerd moest worden. Iedere 5000 km nieuwe SAE30 olie in de zomer en SAE20 in de winter bij 2500 km volgens de garage. Geheel andere tijden dus, al was de olievoorraad ook maar een liter of twee.
EvilTwin schreef:Overigens doet de 2.2HDi136 met hetzelfde koppel (en bak en koppeling en soortgelijk vliegwiel) zonder problemen veel km. Ik vraag met af wat er veranderd is. :?:
Wellicht is het HDI 2.2 blok wat rustiger in de omgang. Ik lees op dit forum dat de reactie op het gas wat trager is maar daarna wel flink doorgaat. Dat lijkt me minder belastend speciaal voor het dubbele vliegwiel.

Re: Vervangen 2 massa vliegwiel C5 2.0 hdif 2005

Geplaatst: 16 mar 2011 15:13
door EvilTwin
De 2.2 loopt sowieso wat mooier dankzij de balansassen.

Maar als de loop en hoe de motor aan het gas hangt het verschil maakt dan moet je door met de 2.0HDiF138 wat netter te schakelen ook de belasting op de koppeling (en vliegwiel) kunnen verminderen.

Re: Vervangen 2 massa vliegwiel C5 2.0 hdif 2005

Geplaatst: 21 mar 2011 11:38
door staircase
Tja, je bent er niet altijd zelf en vooral bij een tweedehands erf je wel eens wat.

Re: Vervangen 2 massa vliegwiel C5 2.0 hdif 2005

Geplaatst: 21 mar 2011 15:38
door EvilTwin
absoluut, maar bij een 2e handsje kan je dus nooit klagen over de koppeling of andere slijtagedelen en helaas hoort onder de koppeling de gehele assemblage.

Re: Vervangen 2 massa vliegwiel C5 2.0 hdif 2005

Geplaatst: 21 mar 2011 21:51
door staircase
Het is dat ik hier regelmatig over versleten koppelingen lees vanaf 40.000 km en dat verbaast me. Dit is wel vaak gecombineerd met een lekkende krukaskering net zoals bij mij. Dat dubbele vliegwiel kende ik van mijn werk-P307 maar dat dit een serieus slijtage-onderdeel blijkt was een verrassing.
Afgezien van dat defecte vliegwiel in voornoemde P307 nog nooit iets met de aandrijflijn gehad. Dat is dus zowel op zakelijke en altijd nieuw bereden voertuigen als alle prive tweedehands auto's. Goed les gehad van mijn oom en zat vanaf mijn zevende bij zijn bedrijf op de tractor. Soepel op laten komen, niet te veel gas, goed schakelen en nooit lang met ingetrapte koppeling stilstaan. Die omgang met techniek is er nooit meer uitgegaan net als de liefde voor het koppel van een diesel.

Re: Vervangen 2 massa vliegwiel C5 2.0 hdif 2005

Geplaatst: 13 apr 2011 11:08
door T hijs
Nu mijn druklager herrie begint te maken heb ik me georienteerd op de vervanging van mijn koppeling + bi-massa vliegwiel. Via een kennis werd ik erop gewezen dat er tegenwoordig ook 4-delige kits van Valeo zijn met daarin een normaal vliegwiel wat het bi-massavliegwiel dan vervangt en dat is een stuk goedkoper. Deze is echter niet verkrijgbaar voor een RERHRG en daarmee ben ik verder gaan kijken waarmee ik alles dan kan vervangen. LUK lijkt wel `de standaard' voor de vervangingsmarkt en ze lijken de enige die ook een bi-massavliegwiel aanbieden. Weet iemand of er een een Valeo bi-massavliegwiel te krijgen is? De koppelingsset wel (artnr 826902) namelijk.

N.b. de offerte die ik heb is 1230,- voor vervanging van koppeling + bi-massa vliegwiel bij een ex Peug monteur. Ik ga er gemakshalve vanuit dat hij LUK gebruikt.

Re: Vervangen 2 massa vliegwiel C5 2.0 hdif 2005

Geplaatst: 06 mei 2011 20:41
door T hijs
Even een kleine update hiero. Vliegwiel+koppeling zijn vervangen en het vliegwiel was echt versleten. De set die eruit kwam was van LUK en voor zover ik kon zien was dit de originele set. Het koppelt nu echt vederlicht.

Re: Vervangen 2 massa vliegwiel C5 2.0 hdif 2005

Geplaatst: 08 mei 2011 09:01
door Menno
:smt023

Re: Vervangen 2 massa vliegwiel C5 2.0 hdif 2005

Geplaatst: 11 jan 2012 08:31
door Okko
Ik was gisteren onaangenaam verrast toen de garage mij vertelde dat naast de koppeling /drukgroep ook het vliegwiel vervangen diende te worden. En dat was 70k km ook al eens gedaan. Maar nu ik dit zo lees komt het helaas mee voor. Vandaag / morgen wordt alles vervangen inclusief de oliekeerringen. Ik hoop nu echt dat ik er wat langer mee ga doen want dit wordt toch een beetje onbetaalbaar. :(

Re: Vervangen 2 massa vliegwiel C5 2.0 hdif 2005

Geplaatst: 24 jan 2012 15:55
door kevin
hoi, bij mij is het vliegwiel ook vervangen, deze was volgens de garage(oldenhage) een beetje verbrand? bij 140000 was de koppeling al vervangen, en nu moest de motor weer open bij178000km vanwege een lekkende krukaskeerring. Mijn advies is vliegwiel vervangen en ook meteen de krukaskeerring laten controleren/ vevangen. Scheelt namelijk een hoop sleuteluren en dus ook een hoop geld. Al met al heeft het me 2 keer 900 euro gekost dus ik meteen wel weer even klaar met de C5.

Re: Vervangen 2 massa vliegwiel C5 2.0 hdif 2005

Geplaatst: 24 jan 2012 22:16
door GW-tje
Verbaast me dat die keerring niet gecontroleerd zou zijn. Zo'n ding kan natuurlijk zomaar ineens de geest geven maar je krijgt ook geen garantie dat het niet gaat lekken als je hem wel had vervangen.
Over oliekeerringen kun je hele discussies voeren maar valt toch ook vaak een beetje in de categorie "if it ain't broken don't fix it. Kortom: Shit happens...

Re: Vervangen 2 massa vliegwiel C5 2.0 hdif 2005

Geplaatst: 02 nov 2015 17:42
door degvr56
Phritz schreef:Ik heb het hier voor je neergezet:

http://www.web-presentatie.nl/Citroen/luk-repxpress.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;.
De link is helaas niet meer werkend. Komt melding dat deze is gereserveerd.