Pagina 3 van 6
Re: Remmen op hoge snelheid
Geplaatst: 26 jan 2009 20:23
door blizz
hmmmz maar wat is dan nu eigenlijk de remafstand bij pak m beet 150 kmh? voor jouw auto citroenbx?
Re: Remmen op hoge snelheid
Geplaatst: 26 jan 2009 21:13
door Citroenbx
Dan moet ik is eerst al die zooi uit men auto gooien, heb geen zin om alles tegen me kop te krijgen
Zal wel eens een youtube filmpje maken binnenkort, zo kan ik het echt niet zeggen.
Re: Remmen op hoge snelheid
Geplaatst: 26 jan 2009 21:32
door Citroënnetje
Wat ik me na het lezen van dit draadje oprecht afvraag is waarom iemand met een dergelijk wensenpakket kiest om een C5 te kopen.
In mijn beleving is een C5 snel als het moet, maar bovenal een goedzakkige lobbes die de berijder (+verdere inzittende) zo comfortabel van A naar B brengt. Daar is m.i. ook met de (bewuste) keuze voor de gebruikte materialen, bij het ontwerpen van deze auto, rekening mee gehouden.
Een C5 is helemaal niet bedoeld om met geperforeerde remschijven e.d. zo hard mogelijk op te trekken om zodoende zo snel mogelijk stil te staan. Ze kán het wel (dat is al vaker bewezen), maar ze is er gewoonweg niet voor ontworpen.
Dit is niet bedoeld als (persoonlijke) aanval op wie dan ook; ik vraag het me gewoon oprecht af.
Re: Remmen op hoge snelheid
Geplaatst: 26 jan 2009 21:43
door Citroenbx
Dit is zeker geen aanval, maar idd een normale vraag.
Het feit is gewoon, zoals ik al vermeld heb, 85% van de tijd rij ik héél rustig.
Het is gewoon dan als ik eens op de autostrade doortrap, en ik 150rij, en in de remmen ga, dat ik wel wil dat het voldoende remt.
Als ik de remcapaciteit/uithoudings vermogen kan verbeteren door andere schijven en blokken te steken doe ik het ook gewoon.
Ik wil hier absoluut niet het beeld creeren dat ik vlieg of een doodrijder ben, maar als ik een trap, moet het ook werken, en het is op dat, dat ik voel dat er iets te kort komt...(waarschijnlijk zijn gewoon mijn verwachtingen te hoog...)
Het grappige is nog altijd als de petjes met hun golfjes TDI de parking van school afvliegen, en dat ik rustig met men V6je de parking afbol...
Ik zal dan ook nooit of nooit iemand in gevaar brengen, als ik trap doe ik het veilig!
(Komt misschien een beetje te klaagzangerig over maar er werd hiervoor al verkeerd aangenomen hoe ik rij, dus daarom maar even duidelijk maken)
Re: Remmen op hoge snelheid
Geplaatst: 27 jan 2009 01:52
door staircase
Ik word van deze discussie een tikje onrustig en waarom?
Vergeleken met mijn motorfiets die echt niet een van de jongste is remt bijna iedere auto brak. Uiteraard wordt dit gedeeltelijk veroorzaakt tussen even 300 kg ipv ruim 1500 kg.
Dat is op een droog goed wegdek want zonder ABS en het hedendaagse minder stroeve asfalt dan bijvoorbeeld beton of ouderwets niet zoab, is de grip beduidend minder en de remweg langer.
Het is maar wat je als maatstaf neemt en hoe snel je zelf reageert. Problemen had ik in Griekenland en soms in Zuid Italie op volkomen tot afgesleten kiezelniveau afgereden wegen bij een paar drupjes regen. Vergelijk dat maar met een geglazuurde tegelvloer voorzien van een olie/watermengsel en dan heb je een serieus remprobleem waar het merk blokken en banden irrelevant is.
Vergeleken met alle auto's waar ik in gereden heb ben uiterst tevreden over de remmen van de C5. Wel is het zo dat nieuwe schijven die ik onder al mijn eigen auto's wel een keer gehad heb er wel even over doen om lekker te "bijten". De slijtagegroeven zoals ik ze maar even noem kunnen de contactoppervlakte tussen blokken en schijf welhaast verdubbelen zodat je pas na enige tijd echt kunt vergelijken.
Wat me wel opviel is dat de fabrikanten destijds veel moeite hebben gehad een goede vervanger voor de oude asbesthoudende blokken te vinden. Tijdens die overgang vond ik zowel bij de motor als de auto de remwerking minder en de levensduur van de blokjes eveneens. Toen waren de net uitgekomen EBC blokken beter dan de orginele op de BMW-fiets voor de helft van de prijs. De gesinterde exemplaren van de afgelopen jaren zijn ook in de regen beter dan het vroeger ooit geweest is.
Heb wel eens in een BX gereden, echt waar Citrofielen, en dat remde heel licht en stond snel stil maar ja wat had deze voor massa vergeleken met een C5?
Chris
Re: Remmen op hoge snelheid
Geplaatst: 27 jan 2009 11:00
door Citroenbx
Klopt, masse bepaald héél veel.
Ik zit bovenop een zware C5 nog eens met een LPG installatie, het doet allemaal geen goed!
Re: Remmen op hoge snelheid
Geplaatst: 27 jan 2009 11:01
door Harm
Pffff, je bent zelf zwaarder dan de hele LPG-installatie....
Snelheid heeft veel meer impact op de af te voeren energie, die door je remmen moet worden opgevangen...
Re: Remmen op hoge snelheid
Geplaatst: 27 jan 2009 11:06
door Citroenbx
Dat is zeker zo, daarom is remmen op hoge snelheid altijd zo onvoorspelbaar...(wel, als je het niet gewoon bent komt het raar over, dat is het em)
Re: Remmen op hoge snelheid
Geplaatst: 27 jan 2009 11:11
door Harm
Nee, dat bedoel ik niet: massa maal de snelheid in het kwadraat en dan delen door 2, dat is de energie die je moet afvoeren. En daarom gaat dat op een motorfiets met 150km/h met hetzelfde gemak als met een auto vanaf 67km/h (motor weegt 300kg, auto 1500kg)...
En dat heeft niks met onvoorspelbaarheid te maken. Moderne auto's remmen echt wel recht op een normaal wegdek.
Re: Remmen op hoge snelheid
Geplaatst: 27 jan 2009 11:16
door Citroenbx
Wat ik bedoel.
Goed remmen vanaf 120 per uur voelt nog altijd aan als vanaf 50/uur
Als je vanaf 180afremt voelt het anders aan, zeg niet dat het daardoor slechter is.
Als je natuurlijk nooit snel rijdt en dan eens vanaf 180 moet afremmen, dan verschiet je wel even...
Maar het is dus puur het gevoel lijkt me
Re: Remmen op hoge snelheid
Geplaatst: 27 jan 2009 11:28
door Deadman
Ik weet niet precies hoe het met de remmen van de C5 zit maar het lijkt wel als je een beetje doorremt, dat de rempedaal blijft plakken (je voelt hem aantrekken) en als je hem loslaat geeft ie een kleine klik.
Weet niet of dit normaal is

Re: Remmen op hoge snelheid
Geplaatst: 27 jan 2009 11:35
door Citroenbx
Dat aantrekken lijkt me de BAS werking?
Die klik, zal er eens op letten

Re: Remmen op hoge snelheid
Geplaatst: 27 jan 2009 13:08
door Deadman
Ik ben nog wat gaan snuffelen over die BAS en kwam dit tegen :
** De noodremhulp (BAS) is bijzonder waardevol bij gevaar en in het bijzonder wanneer de gripcondities verslechteren. Hij moet de bestuurder bijstaan bij een moeilijk remmanoeuvre.
Als het BAS bepaalt dat de uitgeoefende druk niet volstaat, versterkt hij die om het mankement te verhelpen.
In een noodgeval oefenen heel wat bestuurders niet onmiddellijk voldoende druk op het rempedaal uit. Het noodremhulpsysteem versterkt de remdruk naargelang van de snelheid waarmee het rempedaal wordt ingedrukt. Het BAS laat toe om quasi onmiddellijk de maximale remdruk te halen **
Vandaar het gevoel van aantrekken denk ik.

Re: Remmen op hoge snelheid
Geplaatst: 27 jan 2009 14:40
door tjob
Klopt, heb het in Duitsland meegemaakt (van 160 naar 5). Dacht zelf vol te remmen, voelde het rempedaal 1 tik verder wegzakken en terwijl ik vlak daarvoor nog dacht het nooit te gaan halen moest ik maar eens in mijn achteruitkijkspiegel gaan kijken of ik misschien de rem wat los moest laten om de auto achter me ook een kans te geven. Waanzin hoe snel zo'n ding stil kan staan.
(Wilde nog tegen mijn moeder zeggen dat ze nergens aan moest komen in zo'n geval, dacht dat zij de alarmlichten aan had gezet. Klinkt nu netter dan ik toen in gedachten had...)
Re: Remmen op hoge snelheid
Geplaatst: 27 jan 2009 17:01
door Menno
Deadman schreef:
Vandaar het gevoel van aantrekken denk ik.

Als 'Bas' ingrijpt moeten je alarmlichten ook gaan branden, .... en zit je bij wijze van onmiddelijk met je neus door de voorruit heen, als je normaal remt grijpt het niet in, het moet echt een 'noodstop' zijn.