Pagina 3 van 22
opening separate achterruit ook defect
Geplaatst: 22 feb 2007 11:41
door stretchfan
Hoi,
Bij mij is het openingsmechanisme van de separate achterruit ook al enige tijd defect. Mijn garagist wist niks beters te verzinnen dan de montage van een nieuwe achterruit. Dat is echter een nogal kostbare oplossing en heb ik dus niet gedaan.
Als ik de schakelaar bedien, hoor ik nog wel wat klikken. Maar dit is waarschijnlijk de schakelaar zelf, die ook zonder elektrische verbinding klikt??
Hmm, het ziet er dus naar uit, dat ik ook met kopertape in de weer moet....
Groetjes,
StretchFan
Geplaatst: 22 feb 2007 11:42
door Menno
Als je de schakelaar hoort klikken is dit enkel een aanduiding dat deze iig nog werkt , de rest is idd 'simpel' en voordelig met kopertape op te lossen

Geplaatst: 23 feb 2007 22:27
door TonK
corstiaan schreef;
Ik heb op een oud forum gelezen dat je de schakelaar van de achterruit kunt testen door de twee draden, zichtbaar op foto 1 door te verbinden. Als je deze twee draden doorverbind en de ruit springt open weet je dat het mechanisme werkt en dat je het draad zoals beschreven op de foto's moet vervangen met een nieuw draad of kopertape. Mijn vraag, kan ik de twee soldeerpunten zichtbaar op foto 1 zonder risico doorverbinden en zou dan de achterruit moeten openspringen?
De twee soldeerpunten die je bedoeld kun je zonder meer even doorverbinden zonder problemen dit doet de schakelaar tenslotte ook want de twee zwarte draden die op de soldeerpunten zitten gaan naar de schakelaar.
Deze procedure is bedoeld om de schakelaar te testen. Als de schakelaar de ruit niet opend dan even de soldeerpunten doorverbinden. Als de ruit dan
WEL open springt dan is de bedrading in de ruit heel en moet dus
NIET worden vervangen door kopertape. Dus net andersom als jij schrijft.
Opend de ruit
NIET met de schakelaar en
OOK NIET met de doorverbinding dan is de bedrading in de ruit defect en moet je met kopertape aan de gang.
Houdt dus wel de juiste redenering aan anders ga je de verkeerde dingen doen.
Groet, Ton
Geplaatst: 05 mar 2007 21:10
door ElRudo
Okay, na de trekhaak zit ik dan nu hier met een niet meer werkend achterruitje. F*k want toen in 'm vorige week kocht deed 'ie het gewoon.
Ik heb er nog helemaal niet naar gekeken, maar er is toch al heel wat expertise verzameld hiero!
Dus: Weet iemand waar de bedrading precies doorslijt? Zijn dat van die sporen zoals die voor de achterruit verwarming? Die heb ik altijd met succes gerepareerd met geleidende lijm, dat zou toch te fraai zijn als dat hier ook kon!
eigenlijk wel knap dat al die wagens op dezelfde plekken kapot gaan, dat betekend ook dat ze op 99% van de plekken zowat allemaal heel blijven.
Geplaatst: 05 mar 2007 21:49
door AJ Meester
ElRudo schreef:Okay, na de trekhaak zit ik dan nu hier met een niet meer werkend achterruitje. F*k want toen in 'm vorige week kocht deed 'ie het gewoon.
Ik heb er nog helemaal niet naar gekeken, maar er is toch al heel wat expertise verzameld hiero!
Dus: Weet iemand waar de bedrading precies doorslijt? Zijn dat van die sporen zoals die voor de achterruit verwarming? Die heb ik altijd met succes gerepareerd met geleidende lijm, dat zou toch te fraai zijn als dat hier ook kon!
eigenlijk wel knap dat al die wagens op dezelfde plekken kapot gaan, dat betekend ook dat ze op 99% van de plekken zowat allemaal heel blijven.
echt een positiveling ziet ook dat het glas halfvol is ipv half leeg
Geplaatst: 05 mar 2007 22:07
door ElRudo
ja man, zeiken is zooooo 2006!
Geplaatst: 05 mar 2007 22:13
door R1200C
ElRudo schreef:ja man, zeiken is zooooo 2006!
Pas maar op, sommige mensen hier leven nog in het verleden...
Geplaatst: 05 mar 2007 22:37
door AJ Meester
en voordat je weet ben je zo oftopic bezig

Geplaatst: 05 mar 2007 22:58
door ElRudo
Ja waar zitten nou die slijtplekken in mijn raampie?
Geplaatst: 05 mar 2007 23:29
door TonK
ElRudo schreef:Ja waar zitten nou die slijtplekken in mijn raampie?
Er wordt vaak over slijtage gesproken maar dat is in feite niet juist. Het probleem wordt veroorzaakt door een ontwerp/fabrikage fout. Het spoortje, over de ruit, naar de schakelaar is slechts enkele tienden van een milimeter breed. Waarom dat is begrijp ik niet want er is ruimte zat, het kan gemakkelijk b.v. 2 cm breed worden gemaakt maar dat is niet gedaan. Zowel dan hadden we dit probleem helemaal niet gehad.
Doordat het zo smal is kan het kennelijk niet goed in het fabrikageproces worden aangebracht want afgezien dat het zo smal is, is het ook nog erg rafelig waardoor het spoortje op vele plaatsen ook deze paar tienden niet haalt maar nog smaller is en een kleine mechanische belasting van de ruit eventueel samen met temperatuurverschillen dit fragiele spoortje al snel naar de eeuwige jachtvelden helpen

Aangezien dit probleem voor de gehele lengte van het spoortje geldt kan het op iedere plaats zijn onderbroken.
Ik heb na lang zoeken en met veel moeite de breuk bij mijn ruit gevonden. Dit is erg lastig aangezien de beschermlaag (zwarte laag ) op het spoortje zich bijzonder moeilijk laat verwijderen en dan moet je nog zien het spoortje zelf heel te houden. Gezien de sterkte van deze laag is er dan ook geen sprake van slijtage.
Als je dan met zeer veel moeite de breuk hebt gevonden en voldoende van het spoortje onbeschadigd hebt schoongemaakt komt de echte frustratie, er houdt geen geleidende lijm op

. Er is totaal geen hechting. Ook soldeer hecht niet ondanks dat het er wel koperachtig uitziet.
De enige oplossing, buiten een nieuwe ruit natuurlijk, is een extra draad leggen maar dat vormt weer een bobbel op de ruit vandaar dat de kopertape de makkelijkste, mooiste en afdoenste oplossing is. Zo dat is nog maar eens gezegd
Groet, Ton
Geplaatst: 05 mar 2007 23:40
door ElRudo
goed verhaal! bedankt!
Geplaatst: 06 mar 2007 18:53
door maeseelek
bij de phII gaat die dus ook niet open zoals eerder vermeld; de dealer gaat eens kijken als ik langskom en waarschijnlijk moet er dan een nieuwe achterruit in
update: er komt een nieuwe ruit in
Geplaatst: 07 mar 2007 14:45
door Citroentje
Begrijp ik goed dat de ph2 precies dezelfde achterruit heeft als de ph1 (niet verbazingwekkend overigens) en dus dezelfde kans op storing van de bediening?
En vanaf welke leeftijd en/of levensduur doen dat soort problemen zich gemiddeld voor? Mijn ex-ph1 van ruim 3,5 jaar heeft dit niet gehad.
Geplaatst: 07 mar 2007 14:47
door maeseelek
Citroentje schreef:Begrijp ik goed dat de ph2 precies dezelfde achterruit heeft als de ph1 (niet verbazingwekkend overigens) en dus dezelfde kans op storing van de bediening?
En vanaf welke leeftijd en/of levensduur doen dat soort problemen zich gemiddeld voor? Mijn ex-ph1 van ruim 3,5 jaar heeft dit niet gehad.
onze phI heeft het probleem precies ook niet (of papa heeft het me nog niet gezegd/kijkt er niet achter); de phII van nu goed 1 jaar wel...
Geplaatst: 07 mar 2007 14:54
door Citroentje
maeseelek schreef:Citroentje schreef:Begrijp ik goed dat de ph2 precies dezelfde achterruit heeft als de ph1 (niet verbazingwekkend overigens) en dus dezelfde kans op storing van de bediening?
En vanaf welke leeftijd en/of levensduur doen dat soort problemen zich gemiddeld voor? Mijn ex-ph1 van ruim 3,5 jaar heeft dit niet gehad.
onze phI heeft het probleem precies ook niet (of papa heeft het me nog niet gezegd/kijkt er niet achter); de phII van nu goed 1 jaar wel...
Oeps....
Dat wordt dus vervangen onder garantie. En als het al zo vroeg (lees: jong) voorkomt, snap ik niet dat de fabriek nog geen gemodificeerde achterruiten maakt. Ik kan met niet voorstellen dat ze daarvoor te dom zijn terwijl er hier mensen rondlopen die de oplossing uit hun mouw schudden?