Pagina 3 van 33

Geplaatst: 12 dec 2006 10:38
door Harm
Mag ik meerijden? Ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd..
Rene ligt toch in de kofferbak... :wink:

Geplaatst: 12 dec 2006 22:47
door olafpels
Zij rijden heerlijk ook met Caravan, maar het word geen DS of BX

Geplaatst: 23 apr 2007 13:58
door Menno
Comfortbollen alsook de 'normale' zijn nu verkrijgbaar van het merk monroe : even link kopiëren en plakken
:arrow:

Code: Selecteer alles

http://www.taec.nl/monroe/listshockabs.asp?CarMake=Citroen%20Hydro-Pneumatic&CarType=C%205%20%20I
'Bollen' voor b.v een Xantia zijn slechts € 14,75 ( bij Brezan ) , ben benieuwd naar de prijs van comfortbollen voor een C5 ...

Re: Comfortbollen

Geplaatst: 17 jun 2007 13:10
door Co
Even terugkomend op Spaan in Krommenie, die zou ik ook aanraden voor nieuwe bollen.
Als ik aan de beurt ben voor nieuwe bollen, ga ik er ook weer heen.
Indertijd m'n oude vertrouwde BX laten voorzien van goede gebruikte bollen, tegen een bedrag waar ik nu nog om moet grijnzen.
De term Goed en Goedkoop is zeker van toepassing.

Re: Re:

Geplaatst: 10 aug 2007 00:04
door Phritz
Sorry, was even afwezig. Jullie zijn nog steeds welkom.
De comfortbollen zitten nog steeds onder mijn C5. ;-)

Re: Comfortbollen

Geplaatst: 10 aug 2007 07:42
door Klaverblaadje
Hallo Phritz,

Ik ben blij dat je terug bent, ik had je een half jaar terug een PB gestuurd en niets meer gehoord.
Als het mag wil ik graag een afspraak met je maken om je C5 met comfortbollen te bekijken om uit te vinden hoe groot het verschil is.

Antwoord graag via PB

Re: Comfortbollen

Geplaatst: 16 aug 2007 23:51
door Léon
Ik ben van oudsher geen citroen rijder maar, omwille van het fameuze veercomfort van citroen, eind 2006 een C5 HDI automaat in service uitvoering aangeschaft. Ik heb dus nog nauwelijks ervaring en kennis van het hydraulische systeem.
Zoals ook bij andere merken wordt de vering van citroen blijkbaar ook steeds iets stugger. Hoewel de vering op de snelweg naar behoren functioneerde, vond ik dat de korte hobbels hinderlijk stug aan het interieur werden doorgegeven. Het vervangen van de stoel door een fauteuil (ben in het verleden een keer verwend geweest met een peugeot 605) was kennelijk geen optie. Misschien laat ik me nog eens een stoel aanmeten (heb diverse versleten onderdelen in mijn rug).
Ik heb me ondertussen laten overhalen om vooruitlopend hierop eerst comfortbollen te laten monteren. Dit is in de afgelopen zomervakantie uitgevoerd. Doordat ik in deze periode enkele weken niet in de auto had gereden, vond ik het in het begin wat lastig om de verschillen cq. voordelen te ontdekken. Eigenlijk moet je hetzelfde wegdeel met een orginele auto en een met comfortbollen berijden onder dezelfde omstandigheden en met gelijke snelheid.
Inmiddels heb ik het idee dat het berijden van een klinkerbestrating inderdaad iets comfortabeler is geworden. Echter op het asfalt is het beslist geen feest. Het deinen doet me weer denken aan de verouderde peugeot 605 met het verschil dat de korte hobbels (zoals voegovergangen) nog steeds hinderlijk aan het interieur worden doorgegeven. Gelukkig is het veersysteem voorzien van een "sport" stand. Deze gebruik ik voorlopig op het asfalt om de nadelen van de comfortbollen voor een deel weg te nemen (jammer dat de aan/uit signalering niet op het dashboard zichtbaar is). Ik ben nu aan heb beoordelen of het veergedrag op deze wijze weer vergelijkbaar is met de orginele bollen door zo nu en dan achter een mede weggebruiker te rijden met een C5 break van gelijke leeftijd en de beweging van de carrosserie te vergelijken met die van mijn auto. Ik heb het gevoel dat de verschillen nu wel meevallen.

Als je dus overweegt dit soort bollen te laten monteren realiseer je bovenstaande ervaring, zeker als je auto geen "sport" stand op de vering heeft.

Zijn er nog berijders met een gelijke ervaring en mogelijke tips in de positieve zin, reageer dan even.

Re: Comfortbollen

Geplaatst: 17 aug 2007 05:57
door Klaverblaadje
Hallo Leon, je hebt een PB.

Veerbollen versleten? hoe checken? (comfortbollen discussie)

Geplaatst: 28 okt 2008 14:57
door Jo_
Ik heb nogal wat problemen met mijn C5.
Een er van is mogelijk ook een dure.
Mijn garage in Ede (van Hunnik) zegt dat de veerbollen aan het 'heengaan' zijn, m.n. rechtsvoor is al defect. Ik merk niet zoveel, maar mogelijk ben ik het te veel gewend.
Op mijn vraag 'hoe weet je dat ie kapot is' krijg ik als antwoord 'dat is ervaring, dat voel je als monteur'. Ik heb ook gevraagd of de bollen niet te controleren zijn (meten), daarop kreeg ik als antwoord dat dit niet kan.
Ik heb een C5 2003 break met ruim 2ton op de teller.

Ik krijg het gevoel dat de garage mij een beetje een oortje aan het aannaaien is ... misschien ook niet, maar vandaar mijn vraag.

help is zeer welkom.
Ik post niet vaak op dit forum (tijdgebrek), maar ik kan nu wel wat hulp gebruiken

Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen

Geplaatst: 28 okt 2008 15:04
door Harm
Vraag bij een andere garage eens een second opinion....

Je "voelt" niet dat een bol aan het kapotgaan is, en een bol kan in principe levenslang mee. De olie van het veersysteem moet je om de 200.000km verversen....

Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen

Geplaatst: 28 okt 2008 15:04
door Menno
C5 bollencheckers zijn niet standaard materiaal in een garage, maar ze bestaan wel degelijk ... Oldenhage in NV heeft er toevallig een staan, maar er zullen er wel meer zijn die zoiets hebben ( ze zijn iig 1 v/d weinige )

Of je voelt of de bollen aan het 'heengaan' zijn, geloof ik persoonlijk niet ... ze zijn namelijk heel of stuk, niets ertussen in :idea:
Er ontbreekt een ventiel in de C5-bol dus langzaam leeglopen is er niet bij ...

Correct me if i'am wrong

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 56#p136756

Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen

Geplaatst: 28 okt 2008 18:07
door Hertogjan
Van Hunnik? Laat je niet kloten. Laat op onderstaand adres je C5 checken. Eerlijk antwoord gegarandeerd, en de afstand Ede-Elst is te overzien toch?

Autobedrijf G.J. Polman
Bemmelseweg 81G
6662 PE ELST
Gelderland
Telefoon: 0481 - 351175

Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen

Geplaatst: 28 okt 2008 18:40
door higgy
En anders bij Renard in Beneden-Leeuwen.

Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen

Geplaatst: 28 okt 2008 21:29
door Jo_
Hertogjan schreef:Van Hunnik? Laat je niet kloten. Laat op onderstaand adres je C5 checken. Eerlijk antwoord gegarandeerd, en de afstand Ede-Elst is te overzien toch?

Autobedrijf G.J. Polman
Bemmelseweg 81G
6662 PE ELST
Gelderland
Telefoon: 0481 - 351175

Prima advies, alleen zonder vervelend te willen doen, wat zijn de argumenten voor bovenstaande bewering?

Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen

Geplaatst: 28 okt 2008 21:30
door Jo_
higgy schreef:En anders bij Renard in Beneden-Leeuwen.
zelfde commentaar ... waarrom?