Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Jij rijdt altijd met een hoop 'zooi' in de achterbak , en onder 'last' doen de achterremmen meer mee dan zonder 'last' , misschien helpt het tevens tegen het piepen

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Ook met lege bak (jaja, dat gebeurt mij soms) heb ik er geen last van.
Ik kan me niet voorstellen dat die 25kg op de achteras verschil uitmaakt, als er standaard 5-600kg op de achteras rust...
Ik kan me niet voorstellen dat die 25kg op de achteras verschil uitmaakt, als er standaard 5-600kg op de achteras rust...
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 1751
Lid geworden op: 29 mei 2006 08:59
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Zoals velen heb ik ook last van piepende remmen. Mijn inmiddels 4 jaar oude C5 break hoor je van ver al aankomen.
Dus vorige week maar eens de voorremmen bekeken, schoongemaakt en raakvlakken voorzien van kopervet. REsultaat: nog steeds piepen. Alleen had ik nu de indruk dat het piepen nu van achteren kwam. Dus vandaag de achterremmen gedemonteerd. Tot mijn schrik blijkt dat een van de remblokken (achterste), die in mei vorig jaar zijn vervangen, vrijwel is versleten. En dat na 15.000 km! De remklauw zit ook hier scheef (corrosie) en dat heeft tot gevolg dat de remklauw aan de achterzijde bijna de schijf raakt. Ook de pen (waarmee de remblokken op hun plaats blijven) is krom. Vandaag dus naar de garage voor onderdelen: nieuwe remblokken, nieuwe pen en remolie. Want dat is het vervelende van het losmaken van de remklauw: ontluchten systeem. De tip van het bakpapier ga ik ook proberen.
Ben benieuwd of daarna het piepen weg is!
Dus vorige week maar eens de voorremmen bekeken, schoongemaakt en raakvlakken voorzien van kopervet. REsultaat: nog steeds piepen. Alleen had ik nu de indruk dat het piepen nu van achteren kwam. Dus vandaag de achterremmen gedemonteerd. Tot mijn schrik blijkt dat een van de remblokken (achterste), die in mei vorig jaar zijn vervangen, vrijwel is versleten. En dat na 15.000 km! De remklauw zit ook hier scheef (corrosie) en dat heeft tot gevolg dat de remklauw aan de achterzijde bijna de schijf raakt. Ook de pen (waarmee de remblokken op hun plaats blijven) is krom. Vandaag dus naar de garage voor onderdelen: nieuwe remblokken, nieuwe pen en remolie. Want dat is het vervelende van het losmaken van de remklauw: ontluchten systeem. De tip van het bakpapier ga ik ook proberen.
Ben benieuwd of daarna het piepen weg is!
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:22
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Locatie: Goirle
Doordat de remklauwen vuil worden, blijven de blokken tegen de schijf lopen, met als resultaat een harde korst(toplaag) op de remblokken.Als de blokken nog dik genoeg zijn kan je ze wat afslijpen zodat de harde laag weg is (1mm)is genoeg, klauwen goed schoonmaken,zodat alles weer goed schuift.Anders alles goed schoonmaken en nieuwe zachte (Textar) blokken monteren,heb dit al meer dan 2jaar terug gedaan en sindsdien geen problemen meer gehad. succes Sjef

Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache 27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ 90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache 27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ 90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
Het heeft niet alleen te maken met vuile blokken. Ik heb de achterste remklauwen gedemonteerd en tussen de remklauw en bevestiging zat een dikke laag corrosie. Het aluminium van de remklauw corrodeert met het ijzer waarop het bevestigd is. Daardoor gaat de remklauw scheef zitten en krijg je een onregelmatige slijtage van de remblokken (en piepen). Ik heb deze dus grondig schoongemaakt en nadien vloeibare pakking gebruikt (tip Citroenmonteur). Door de pakking komt het materiaal van de remklauw niet meer in aanraking met het materiaal van de bevestiging. Vervolgens heb ik Textar blokken gemonteerd en het piepen is verdwenen!!
PS. Bij het demonteren van de remklauw behoeft de remleiding niet losgekoppeld te worden. Wel erop letten dat je de voorste pen plaatst, alvorens de 2 bouten los te draaien (om te voorkomen dat de 2 delen van de remklauw losraken).
Het was wat werk, vooral de 2 bouten zitten erg vast (loctite), maar het is daarna piepvrij remmen!!

PS. Bij het demonteren van de remklauw behoeft de remleiding niet losgekoppeld te worden. Wel erop letten dat je de voorste pen plaatst, alvorens de 2 bouten los te draaien (om te voorkomen dat de 2 delen van de remklauw losraken).
Het was wat werk, vooral de 2 bouten zitten erg vast (loctite), maar het is daarna piepvrij remmen!!
Berichten: 8145
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: Geen C5 meer
Brandstof: Benzine
Locatie: Velsen.
Contacteer:
C5club extreme Fan


Berichten: 195
Lid geworden op: 12 apr 2007 00:04
Auto: Mazda CX-5
Opties: Automaat, 20 inch, Bose audio, Leer, Antraciet grijs
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 50.000
Kleur: Antraciet
Locatie: Veenendaal
Yep, ook de mijne piepte vreselijk aan de achterkant. Toen nog onder garantie nieuwe remklauwen en blokken laten monteren (merk weet ik niet) en het was over. Het komt zo af en toe voor dat ik ze weer iets hoor maar dan moet ik het raam open hebben, anders hoor ik het nieteens. Een keer stevig in de ankers lost het probleem tijdelijk op.
Het gedonder met die piepende remmen is gekomen nadat er geen asbest meer in de voering gebruikt mocht worden. Er zijn meer auto's die er last van hebben. Ik maakte dan altijd schuine kantjes aan de voering en dat helpt ook.
Groeten,
Bertil
Het gedonder met die piepende remmen is gekomen nadat er geen asbest meer in de voering gebruikt mocht worden. Er zijn meer auto's die er last van hebben. Ik maakte dan altijd schuine kantjes aan de voering en dat helpt ook.
Groeten,
Bertil
Dag C5 Tourer, Welkom CX-5
Berichten: 1566
Lid geworden op: 30 mei 2006 11:34
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Locatie: Willemstad
gisteren 26-5 tijdens de voorjaarsmeeting de textar remblokken laten monteren, hoop dat het gepiep nu over is.
Kosten: speciaal tarief 42,66 arbeidsloon was gratis deze dag
Dat zijn de kosten dus niet, nu hopen dat ze inderdaad niet meer piepen.
Wordt vervolgd.
Kosten: speciaal tarief 42,66 arbeidsloon was gratis deze dag
Dat zijn de kosten dus niet, nu hopen dat ze inderdaad niet meer piepen.
Wordt vervolgd.
Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011.
Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17
Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015
In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
Berichten: 1566
Lid geworden op: 30 mei 2006 11:34
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Locatie: Willemstad
15-06-07
Ahum, ze piepen weer als vanouds

Ahum, ze piepen weer als vanouds
Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011.
Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17
Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015
In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018



