V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Aan die afdichting op de as van de pomp dacht ik toen ik het over een dynamische afdichting had.
Die bleek bij mijn C5 de oorzaak van de langzame lekkage.

Maar díe vind je niet met formeergas, als je het systeem daarmee onder druk gezet hebt, omdat hij pas echt gaat lekken als de pomp draait. En dat mag hij niet met formeergas in het systeem.
Geluk bij een ongeluk: ooit, lang geleden, was er wat tracer vloeistof in het systeem gedaan. Daarvan was een spoor zichtbaar op de compressor as, zó werd het gevonden.

Maar in dit geval, waarbij er in zeer korte tijd heel veel koudemiddel verdwijnt, denk ik daaraan niet als eerste.
En dus: aan de gang met formeergas. Dan blijkt gauw genoeg waar het zó hard lekt

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Visuele inspectie van bv de condensor kan ook miss helpen , deze zien er soms erbarmelijk uit , waarbij sporen van lekkage ook soms prima te zien zijn ….

Uiteraard is fatsoenlijk testen beter zoals boven aangegeven.
Zelf heb ik bij mijn C3 ook de gok genomen dat het de condensor was na inspectie , door steenslag dusdanig beschadigd ( en sporen van lekkage), wat ook vaak bij een C5-3 het geval is ….

Dat heeft in mijn geval goed uitgepakt ;-)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 sep 2014 21:49
Auto: C5 tourer exlusive 2.0 hdi
Opties: EXCLUSIVE
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 83000
Kleur: pearl white KWE
Locatie: Antwerpen
Vandaag condensor gaan halen bij een bedrijf die gespecialiseerd is in allerlei radiatoren .
En ook van goede kwaliteit zijn prijs bij citroendealer 494€ voo OEM condensor
Prijs bij ..... 142€ wel super groot verschil dus .

maar nu komt het :shock:
Bij het plaatsen van condensor zag ik in de leiding die van compressor naar condensor loopt ( de korte leiding ) gevlochten metaal plus mantel van rubber .
Daar zat een scheur in !! als ik de rubberen mantel wat open deed zag ik het gevlochten metaal van de leiding pal tegen het stuk waar leiding over gaat naar aanzetstuk op compressor .
Ik kon zelfs de leiding op die plaats wat indrukken !
op andere plaatsen van de leiding is dit keihard .
Heb dus ook onmiddellijk naar dealer gebeld die de airco had gevuld , dat dit echt niet kan dat zulk lek niet direct is opgevallen !!

Hij gaat nu op zijn kosten de leiding vervangen ( kosten leiding voor mij ) en op zijn kosten airco deftig vullen zoals het hoort hoop ik .

ik hoop dat ik de foto hier op krijg
citroen C5 CARLSSON
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Die korte slang is een berucht onderdeel bij de 2.0-16V motor, tenminste bij de C5-1/2, daar is toen een langere voor gekomen.
Door de kantelbewegingen van de motor en korte lengte van de slang, gaat deze niet heel lang mee.
Je zou verwachten dat dit bij een C5-3 al opgelost is, door af fabriek een langere te monteren.
Plaats reactie