Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Klopt!
En ook andersom.
Vaak zit er ook teveel olie in het systeem.
Door onjuiste service. Of door niet juist handelen bij vervangen van de compressor.
Bijna niemand gooit een nieuwe compressor leeg en vult op de juiste wijze bij.
Laat staan dat men leeghaalt via uitsluitend de lage druk waardoor na een service beurt de compressor tijdelijk met een gebrek aan smering draait, ondanks dat er wellicht de juiste hoeveelheid olie weer is toegevoegd...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
En ook andersom.
Vaak zit er ook teveel olie in het systeem.
Door onjuiste service. Of door niet juist handelen bij vervangen van de compressor.
Bijna niemand gooit een nieuwe compressor leeg en vult op de juiste wijze bij.
Laat staan dat men leeghaalt via uitsluitend de lage druk waardoor na een service beurt de compressor tijdelijk met een gebrek aan smering draait, ondanks dat er wellicht de juiste hoeveelheid olie weer is toegevoegd...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 4954
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Inderdaad, teveel olie is nog schadelijker, de AC specialist is er voorzichtig mee, liever te weinig dan teveel.
In mijn 106 moest er aardig wat bij, omdat de condensor, verdamper en filterdroger in één keer zijn vervangen.
In de PSA documentatie word de hoeveelheid olie aangegeven per onderdeel om bij te vullen, na vervanging van dat onderdeel.
De compressor giet inderdaad niemand leeg, omdat daarvoor de compressor gedemonteerd moet worden
De compressor in de 106 bromt wel, vanaf het begin al, de vorige eigenaar heeft deze al eens vervangen.
Mogelijk met te weinig smering gedraaid, t.h.v. de filterdroger lag er aardig wat olie.
Wellicht wat voor de toekomst, de compressor vervangen, dat ding moet er toch uit om de dynamo te vervangen, daar is niets mis mee, alleen het accu lampje brand al meer dan een jaar.
In mijn 106 moest er aardig wat bij, omdat de condensor, verdamper en filterdroger in één keer zijn vervangen.
In de PSA documentatie word de hoeveelheid olie aangegeven per onderdeel om bij te vullen, na vervanging van dat onderdeel.
De compressor giet inderdaad niemand leeg, omdat daarvoor de compressor gedemonteerd moet worden
De compressor in de 106 bromt wel, vanaf het begin al, de vorige eigenaar heeft deze al eens vervangen.
Mogelijk met te weinig smering gedraaid, t.h.v. de filterdroger lag er aardig wat olie.
Wellicht wat voor de toekomst, de compressor vervangen, dat ding moet er toch uit om de dynamo te vervangen, daar is niets mis mee, alleen het accu lampje brand al meer dan een jaar.
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
bij sanden kun je de olie in de compressor controleren met een speciale peilstok van sanden.
als je aan de stop bovenaan kunt op de wagen kun je de olie controleren.
naar gelang onder welke hoek dat de compressor is gemonteerd , zijn er inkepingen op de peilstok voorzien sanden heeft daar een tabel voor.
de airco moet eerst wel onder bepaald omstandig heden gedraaid hebben , zodat de meeste olie is terug gekeerd.
naargelang de omstandigheden , word er meer of minder olie in het systeem rond gestuurd.
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
https://www.scribd.com/document/409081476/sanden-pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
rechts onderaan zie je de speciale peilstok.
rechts onderaan zie je de speciale peilstok.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat is in de personenwagens nooit gedaan.
@Citroentje: https://automotiveacademy.nl/blijf-in-v ... pass-thru/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier staat iets van uitleg.
Let wel: er zijn allerlei partijen die het aanbieden als pakket (doen wij ook omdat de markt er om vraagt) maar dat geeft een vertekend beeld.
Eigenlijk is het gewoon toegang tot de fabrikant website, net als de dealer.
Veel meer dan het aanmaken van een account is het niet. Uiteraard betaal je voor de diensten meestal een bedrag (10 tot 30 euro) per uur via een creditcard.
Wil je zelf updates uitvoeren dan heb je wat Hardware nodig.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
@Citroentje: https://automotiveacademy.nl/blijf-in-v ... pass-thru/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier staat iets van uitleg.
Let wel: er zijn allerlei partijen die het aanbieden als pakket (doen wij ook omdat de markt er om vraagt) maar dat geeft een vertekend beeld.
Eigenlijk is het gewoon toegang tot de fabrikant website, net als de dealer.
Veel meer dan het aanmaken van een account is het niet. Uiteraard betaal je voor de diensten meestal een bedrag (10 tot 30 euro) per uur via een creditcard.
Wil je zelf updates uitvoeren dan heb je wat Hardware nodig.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
hier werd dat wel gedaan in de garages in mijne tijd toch.Dat is in de personenwagens nooit gedaan.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat plaatje laat compressoren zien van zo'n 25-30 jaar geleden, daar staan nog R12 compressoren op.
Die mogen al sinds midden jaren '90 niet meer toegepast worden.
Zo waren er destijds ook koppelomvormers die deelbaar waren, die kon je makkelijk reviseren, ik heb er een paar jaar geleden nog eentje gezien bij een revisiebedrijf.
Maar die techniek is allang verlaten in de autoindustrie.
Net als de deelbare bollen op mijn DS'en
Groet,
JW
Die mogen al sinds midden jaren '90 niet meer toegepast worden.
Zo waren er destijds ook koppelomvormers die deelbaar waren, die kon je makkelijk reviseren, ik heb er een paar jaar geleden nog eentje gezien bij een revisiebedrijf.
Maar die techniek is allang verlaten in de autoindustrie.
Net als de deelbare bollen op mijn DS'en
Groet,
JW
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Jw dat is een foto voor illustrasie
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
https://www.google.com/search?q=sanden+ ... 80&bih=854" onclick="window.open(this.href);return false;
ik dacht dat ik het nooit over mijne wagen heb gehad , het gaat hier wel over algemeen.
hier boven staat een link waar je vele sanden compressor staan waar je de olie kunt controleren.
ik dacht dat ik het nooit over mijne wagen heb gehad , het gaat hier wel over algemeen.
hier boven staat een link waar je vele sanden compressor staan waar je de olie kunt controleren.
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
https://www.devosautodemontage.nl/nl/di ... onderdelen" onclick="window.open(this.href);return false;
hier heb ik een foto van mijn compressor , en je kunt wel de olie controleren.
hier heb ik een foto van mijn compressor , en je kunt wel de olie controleren.
Berichten: 4954
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Handige info over dat peilstokje Willy, ik ga eens uitzoeken of dat ook van toepassing is op de Sanden SD6V12EA1431 in mijn 106, daarvan vermoed ik dat er te weinig olie in zit.
Of weet je toevallig uit je hoofd of dat voor deze compressor van toepassing is, de auto is van 2003.
@Moderator, wellicht een idee om dit topic af te splitsen, het zijn nu al een paar pagina's met interessante AC info
Of weet je toevallig uit je hoofd of dat voor deze compressor van toepassing is, de auto is van 2003.
@Moderator, wellicht een idee om dit topic af te splitsen, het zijn nu al een paar pagina's met interessante AC info
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik zal is kijken of ik er iets van kan vinden , vroegen had ik van sanden informatie ervan.
Berichten: 4954
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Peugeot nr: 6453 FS / SANDEN INT-SD6V12EA1431
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Onder jouw C5 zit een Sanden SD7C16 compressor, zoals dezewilly4 schreef:https://www.devosautodemontage.nl/nl/diensten/onderdelen
hier heb ik een foto van mijn compressor , en je kunt wel de olie controleren.
Waar zit daarop die peilstok?
Groet,
JW



