Hier even verder met de HPI, ... uit het meeting draadje 'de Somp' geplukt : zie hier
Hertogjan schreef:Mrvroos;
Wat me opviel aan jouw C5 was dat ie liep als een zonnetje (geluid).
Hoe bevalt zo'n HPI jou, je hoort er de treurigste verhalen over namelijk.
Ronald schreef:
Goede vraag. Er waren minimaal twee HPI's, die van Martin ook.
Ik ben dom geweest, ik had kunnen vragen of ik stukje mocht rijden. Dat zegt niet alles, maar toch.
Ik adviseer aspirant-kopers hier altijd om geen HPI te kopen en ik denk dat ik dat zal blijven doen, maar toch zelf voelen betekent iets.
'n Wat vertraagde reactie misschien, maar nu heb ik er even de tijd voor.
Bijna drie jaar geleden ging ik zo eens op zoek naar een C5 break als vervanging van onze Xantia Berline 1.8i 16V PhII, vooral omdat de zachte stoelen mij niet bevielen. Bij de (toen) plaatselijke dealer stond het exemplaar dat ik nu heb. Omdat ik nog nooit van HPi had gehoord, waarover de verkoper hoog opgaf, ben ik daarover gaan lezen (o.a. gebruikersverslagen) en eigenlijk gelijk van het idee afgestapt. Ik zag vooral de ervaringen met storingen in het inspuitsysteem, schokkerig rijden en meer van dat soort ellende. (Nou is iemand eerder geneigd z'n problemen te publiceren dan z'n positieve ervaringen).
Maar de auto op zich (ruim, mooie kleur, Exclusieve uitvoering, lichte bekleding, uitstekende stoelen) trok mij wel, dat kun je begrijpen; een poos later (zeker een maand) nog eens gaan kijken en praten. Wat de zet gaf voor de volgende fase waren:
1. de eerste eigenaar had er ruim 80Kkm mee gereden (aantoonbaar);
2. de gerenommeerde dealer zou hem niet te koop hebben als dit exemplaar de slechte reputatie van z'n soort zou bevestigen. (Het type motor is natuurlijk niet zomaar al snel van het toneel verdwenen).
Nog eens een poos laten bezinken en overdacht (ga graag op zeker). Toen uitgebreid proefgereden met een garagehouder (Citroen- en Peugeot-specialist) die ik goed ken en bij wie ik al "liep". Hij constateerde wel wat onregelmatig lopen rond de 2Kt/min. maar zo minimaal dat het niet de moeite was. Ikzelf had dat niet gemerkt (en m'n zoon ook niet, en die reed in die tijd heel wat "dikke" auto's als prive chauffeur), maar, laten we de garagehouder "Kees" noemen (Menno kent hem wel), wist natuurlijk waar hij op moest letten.
Enfin, de afloop hebben jullie zondag kunnen zien: ik heb hem gekocht, voor een zeer acceptabele prijs. En tot onze grote tevredenheid tot nu toe; hoewel het een Cit blijft, met z'n/haar specifieke trekjes. En dat is maar goed ook, anders hadden we niet zo'n tof forum nodig
Dus, Hertogjan, Ronald en overige luisteraars, de treurige verhalen zijn er terecht; adviseren om niet te kopen is ook terecht, maar:
- niet alle exemplaren over 1 kam scheren (misschien is 90% wel goed),
- elk exemplaar uitgebreid aan de tand voelen,
- de onderhouds- en gebruiksgeschiedenis proberen te achterhalen,
- gebruik benzine RON98 (Shell V-power of BP Ultimate, bijv.), want het systeem
is nu eenmaal gevoelig.
- niet beknibbelen op onderhoud (met name olie, evt. met additief; "Kees" doet er iets in waarvan ik de naam kwijt ben. Bij elke beurt blijkt dat de motor brandschoon is; en nou geen grappen als: "dan hebben ze hem zeker goed afgespoten

).
- en bij twijfel: niet kopen.
De vooruitzichten bij de presentatie van het motortype in 2000/2001 dat er aanzienlijke brandstofbesparing te bereiken zou zijn, wordt voor een deel waar gemaakt.
Bij lagere snelheden (in mijn beleving tot zo'n 110 km/u) zeker; daarboven gaat het slurpen ook hard. Maar over de periode dat ik dit exemplaar nu heb (vanaf januari 2006) heb ik gemiddeld 1:12 in de statistieken staan. Het zgn. "nieuwe rijden" pas ik al toe zo lang ik auto rijd (vanaf 1965), want a. ik houd van efficiency en b. ben "zuunig".
Dus: zo weinig mogelijk snelheidswisselingen, 'n beetje "scherp" rijden, niet sneller dan zo'n 120 km/u, dan haal je toch een hoge gemiddelde snelheid, tegen een relatief laag verbruik.
Ik dank u voor uw aandacht.
en vriendelijke groet,
Martin
P.S. deze causerie wordt op verzoek voortgezet.
En nu ga ik even naar "Kees" voor m'n achterruit.
Doei.