Pagina 3 van 8
Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Geplaatst: 19 mei 2017 16:40
door boes
Weet je dat zeker?
Dat zou betekenen dat ie constant data stuurt per gsm?
Wie betaald die bundelkosten?
Niet logisch aangezien je al een smartphone nodig hebt met de benodigde gps, netwerkverbinding en rekencapaciteit.
Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Geplaatst: 19 mei 2017 17:12
door Jooster
Over het versturen van gegevens via het G2 netwerk, ja, dat weet ik heel zeker. Het staat namelijk gewoon op de site van de
ANWB:
Denk aan je brandstofverbruik, rijgedrag, de technische staat van de auto en waar deze allemaal geweest is. Maar hoe komt die informatie bij jou als bestuurder terecht? Daarvoor zorgt een ingebouwde simkaart. Deze verstuurt alle gegevens naar een platform en dit platform zorgt ervoor dat de data op overzichtelijke wijze op een app en website gepresenteerd wordt.
En over het versturen/ontvangen van gegevens voor de app via je mobiele internetbundel, ja dat weet ik ook heel zeker.

Zie 3e vraag bij
Veelgestelde vragen (FAQ).
Bovendien is het vanuit innovatie en IT beheer oogpunt erg logisch om alle intelligentie cq. logica centraal te houden, en bovendien zo dicht mogelijk bij de data zelf. Meestal noemen we dat "in de cloud" of "cloud platform". De apps en websites hebben slechts de functie om toegang te krijgen tot functionaliteit en bijbehorende opgewerkte data. Een voorbeeld van functionaliteit is bv het het ophalen van ruwe data voor een rittenlijst, en deze te verwerken en verrijken tot een mooi maandoverzicht, om deze vervolgens presentabel te maken. Al deze logica wil je per definitie niet op een mobile telefoon hebben, maar in de cloud. De telefoon is dan slechts voor het aanroepen van die functionaliteit, en het tonen op het scherm.
Bijna alle apps die samenwerken met de cloud zijn erg "dom". En de achterliggende cloud platformen zijn juist extreem intelligent, en vernieuwen in een verschroeiend tempo. Voor gebruikers is dat fijn, want dat houdt apps klein en snel, en zorgt ervoor dat ze weinig energie verbruiken. De enige keerzijde is dat er dataverbruik is, maar dat kost tegenwoordig bijna niets meer.
Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Geplaatst: 19 mei 2017 17:36
door Jooster
JW-C5 schreef:....met daarbij de kanttekening dat ik in principe wel een voorstander ben van een systeem waarbij de voorzichtige rijder een lagere verzekeringspremie gaat betalen dan iemand die altijd "de randen opzoekt".
...
Hoe je dat zou moeten invullen zonder de privacy te schenden is nog niet duidelijk.
Door automobilisten bij wet standaard te beschermen tegen de datahonger van verzekeraars en data brokers. Maar deze bescherming deels of geheel en bovendien tijdelijk op te heffen zodra je gedrag aantoonbaar over de schreef gaat. De enige instanties die dat mogen bepalen zijn politie/ justitie/rechters (resp. vaststellen/aanklagen/veroordelen). Niet de verzekeraars.
Praktisch zou dit kunnen door als je een paar forse snelheidsboetes hebt gehad, met een slok op hebt gereden, of een verwijtbaar ongeluk hebt veroorzaak, etc, er tijdelijk een kastje in je auto wordt geplaatst die je gedrag monitort. Uiteraard heb je op dat moment duidelijk minder privacy, maar je hebt het er dan ook naar gemaakt. Kom je boven bepaalde drempelwaarden uit (bv nieuwe snelheidsoverschrijdingen), dan volgen verdergaande maatregelen, waaronder mogelijk aanpassing van verzekeringspremie. In een aantal landen werkt dit al zo, soms ook met dash cams die de automobilisten filmen. Die filmbeelden kunnen dan bekeken worden in geval van nieuwe problemen, bv vermoedelijk dronken rijden of veroorzaken van ongeluk. Na een vastgestelde periode van goed gedrag wordt de apparatuur verwijderd.
Een dergelijk systeem richt zich alleen op aangetoonde overtreders, en laat de massa ongemoeid. Dit in tegenstelling tot wat verzekeraars en de overheid doen, die willen de massa (incl. overtreders) monitoren a la Orwell in 1984. Dus ook als ze niets verkeerd doen.
Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Geplaatst: 19 mei 2017 19:58
door Menno
Zeer zeker , maar de massa ziet enkel lagere premie en gooit dan alle principes over boord ...
Terwijl premies hier in in NL al bijzonder laag zijn in vergelijk met andere Europese landen.
Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Geplaatst: 19 mei 2017 20:22
door Jooster
Tja, dat is dus de essentie.

Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Geplaatst: 22 mei 2017 19:16
door Citroentje
Nou nou, wat een verhalen allemaal. Privacy (inderdaad, ze kunnen zien waar de auto -en dus niet per definitie jij- allemaal naartoe gaat), het nut (dat zal voor iedereen anders zijn) en de verbinding (geheel zelfstandig, heeft helemaal niets met je eigen mobiele telefoon te maken; heeft eigen simkaart en dataverbinding).
Vanmiddag heb ik de man van de ANWB hier gehad en hebben we de dongel getest. Er waren wat issues met sommige merken/types auto waarbij een rit niet als één rit gezien werd maar waarbij elke rit in stukjes van X minuten werd geknipt. Op de een of andere manier dacht de software dat er een nieuwe rit begon (met 120 km/h op de snelweg???).
Hoe dan ook: de dongel werkt uitstekend in mijn C5 (ph2 2 liter diesel met FAP, 2007). en ze namen aan dat dit dan waarschijnlijk ook wel zal werken voor andere C5's. We hebben van alles geprobeerd; korte en lange ritten gewoon rijden en hard optrekken en remmen. Het wordt keurig geregistreerd. De dongel heeft kennelijk dus ook een eigen G-sensor(s).
Wat nu? Deze gegevens worden morgen in het systeem ingevoerd. Omdat het in drie landen uitgerold wordt, duurt het nog een week of twee voordat de database is bijgewerkt en wij via de site van de ANWB een dongel kunnen bestellen. Ik zal er zeker eentje gaan bestellen en houd jullie op de hoogte.
Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Geplaatst: 23 mei 2017 08:50
door Citroentje
En voor diegenen die zich afvragen wat je aan die ANWB-stekker hebt:
Behalve statistieken van je rijgedrag kan je altijd je auto terugvinden doordat z'n GPS altijd online is.
En in de toekomst wordt het nog leuker: binnenkort ook connected parkeren, waarbij de auto zelf afmeldt bij het verlaten van een parkeerplaats. Da's wel handig. Ik gebruik de parkeerapp van de ANWB al, dus dit zie ik wel zitten. Dan kan zelfs mijn vrouw ermee overweg...
Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?
Geplaatst: 23 mei 2017 11:13
door grun
Voor de zakelijke rijders is het misschien handig te weten dat er ook een automatische rittenregistratie voorzien is, waarbij per rit aangegeven kan worden of het een zakelijke of priverit was. De gegevens kunnen ook geexporteerd worden, al weet ik niet of dat in een formaat gebeurt dat door de belastingdienst geaccepteerd wordt.
Mocht je onverhoopt stilvallen met pech in voor jou onbekend gebied, dan hoef je niet eerst op zoek naar straatnaambordjes of iets dergelijks, je kunt de anwb via de app oproepen. Zij zien zelf waar je precies staat en kunnen ook alvast de foutcodes van je boordcomputer uitlezen zodat ze weten wat ze kunnen verwachten.
Boes vroeg nog naar de kosten:
De stekker zelf kost eenmalig 50 euro in de introductiefase (normaal 100 euro). Het gebruik van de dienst, inclusief apps en data transfer, is 5 euro/maand dus 60 euro/jaar. Lidmaatschap van de anwb is overigens verplicht.
Re: ANWB Connected plug
Geplaatst: 23 mei 2017 21:55
door Citroentje
Titel van het draadje gewijzigd in "ANWB Connected plug". Zo dekt de vlag de lading tenminste, kunnen andere lezers van het forum zien waarover het gaat en kunnen we het zelf beter terugvinden.
Re: ANWB Connected plug
Geplaatst: 23 mei 2017 22:14
door goudfrank
Kunnen we, als we willen, toch ook in de Kampioen vinden?
Re: ANWB Connected plug
Geplaatst: 23 mei 2017 22:20
door AaronKers
Ik ontvang geen kampioen omdat ik jonger dan 24 jaar ben met jongeren voordeel

Re: ANWB Connected plug
Geplaatst: 23 mei 2017 22:22
door goudfrank
Dat gaat vanzelf over.

Re: ANWB Connected plug
Geplaatst: 24 mei 2017 07:43
door KarelE
Ik krijg geen Kampioen omdat ik lid ben van de KNAC. Die helpen ook oude auto's (mbv de Wegenwacht, dat dan weer wel).
Re: ANWB Connected plug
Geplaatst: 24 mei 2017 07:57
door Willyb
De KNAC is een onderdeel van de ANWB maar die is meer voor de elite

Re: ANWB Connected plug
Geplaatst: 24 mei 2017 19:25
door H_H
Ik heb als jarenlang trouwe ANWB klant onlangs al mijn verzekeringen daar opgezegd. Sinds een jaar of twee is het een heel ander bedrijf geworden. In he verleden echt geweldige service van de ANWB gehad en al menig pech gevallen in het buitenland (Xantia en XM) heel goed opgelost en zonder enig gezeur en gemekker. En dan ook nog eens tegen heel schappelijk tarief.
Helaas zijn de dingen nu anders geworden. Je moet als echtpaar ieder een eigen lidmaatschap hebben en zaken regelen zoals dat lidmaatschap of verzekeringen on-line is blijven hangen in de jaren 80; eerst een account aanmaken dat per post een inlogcode ontvangen en vervolgens activeren waarbij je er achter komt dat het niet eens werkt, echt te dol voor woorden!
Ik las altijd met enig cynisch plezier het clubblad. d.w.z. uitsluitend de ingezonden brieven waar mensen, leden dus, zich druk maken over futiele zaken die op schrift gesteld buitengewoon hilarisch blijken te zijn (en uiterst Calvinistisch, ergo heel ANWB). Zoiets als deze: ”ik heb altijd een bordje in mijn auto liggen waarop staat; “uw lamp is defect” Zo kan ik mede weggebruikers attenderen op defecte lampen… (Echt waar ja?!)
Maar helaas is de ANWB, en begrijp me goed; ik heb het altijd een fantastische en service gerichte club gevonden, heden ten dagen een beetje stuurloos geworden in mijn opinie.
En nu ik dit allemaal lees bevestigt het mijn mening dat ze een verkeerde kant op aan het sturen zijn.
Jammer want hoe dan ook het is wel een heel Hollands maar oh zo mooie organisatie. Ik blijf uiteraard wel wegenwacht lid. Maar als er een goed alternatief komt zal ik die zeker overwegen.