C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Net uitgelezen. Roetfilter is verstropt en eolyse is op. Alles vervangen gaat over de 1000€ kosten. Leidingen zijn ook verstropt + blaasbalgmechaniek van de EGR klep. Mogelijk komen die koster er ook nog bij. :smt089

Wat moet je nu met een 15j oude auto? kosten doen of niet.
Heeft altijd al de nodige zorgen gekregen.

Distributie moet binnen 2 à 3 gebeuren.

Verder normale slijtage en te verwachten kosten.

Afschrijving is 0€.

Doorgaan of niet?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Roetfilters kan je ook laten schoonmaken volgens mij. Of dat het duurste item is weet ik niet.

Ik denk dat je bij oudere auto's moet bedenken of je het nog aantrekkelijk vindt ermee door te rijden.
De onderhoudskosten bereken ik altijd als totaal van alle kosten ooit door mij gemaakt, gedeeld door het totaal aantal door mij verreden kilometers. Schiet dat niet uit de bocht dan mag het nog.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Voor de zekerheid al eens aan het rondkijken.

Een Ford Galaxy van 2017 2.0L 150pk/110kw gezien.
De motor is van PSA.

Op het forum kan ik niet direct iets vinden over de betrouwbaarheid.
Is dit een THP van de mindere kwaliteit dan mijn 2.2 uit 2005?
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Betrouwbaarheid van een ford ga je niet vinden op dit forum nee ;)

Thp is benzine , niets met een hdi te maken.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Als je ineens minder kilometers maakt is een diesel wellicht niet meer interessant.
Maar als je km stand een beetje klopt, EN je bent voor de rest tevreden zou ik zeker doorgaan.
Een roetfilter kan worden schoongemaakt. Eolys kost de kop niet en ook een EGR voor jouw motor is volgens mij pneumatisch gestuurd en niet echt duur (100-150 euro)

Maar dit advies komt wel van een dieselfanaat ;)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Schoonmaken is even duur als een vervangroetfilter. 750€. Nieuwe van Citroen kost 1000€. + Eolyse 140€ + pomp EGR 140€ + klein materiaal+ werkuren.

Toch duur en je mag nergens nog binnen.


Diesel enkel nodig om met volle wagen en 3 kinderen, topbox, hond, bagage en caravan op verlof te gaan. Voor de rest is het rond de kerk. Ook Belgïe is een fietsland aan het worden. Antwerpen is niet meer te doen met de auto.

Dus de 2.0 HDI is even betrouwbaar als mijn 2.2?
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
De 2.0 HDi staat te boek als één van de betrouwbaarste ,.....
Zou ik altijd verkiezen boven een 2.2.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
als ik je antwoord lees,..heb je een diesel nou niet echt nodig. Sterker nog; korte stukjes is echt niet goed voor ze. Een benzine wordt een stukkie sneller warm (maar die houden ook niet van een koude motor)

Antwoord op je vraag: ja,..de 2.0 Hdi is wat mij betreft de beste die er van de band is komen rollen.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
als ge de EGR klep brengt , die wil ik wel schoon maken.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
bedankt voor de antwoorden.

De Egr-klep werkt nog. Het zijn de leidingen die verstropt zijn + systeem met stang naar de Egr klep waardoor de veer? niet meer vlot open en toe gaat.

Hopelijk komt die terug open met de vervanging maar nu zou die vol met roet zitten.
Ervaring of dit wishfull thinking is?

Als je veel rond de kerktoren rijdt, kan je de motor/roetfilter/EGR-klep open/proper houden door er iets aan toe te voegen aan de Diesel/motorolie? Of gewoon op de autostrade eens goed doortrekken of langer stukje in een lagere versnelling rijden?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
er bestaan produkten voor het reinigen van de inlaat , maar ik heb er nog niet mee gewerkt.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Sowieso is rondjes om de kerk en truttig rijden een beetje funest voor motoren, ook nieuwerwetse benzine torretjes kunnen hier slecht tegen ...
Dus af en toe even " schoon " blazen en wat meer toeren maken kan zéér zeker geen kwaad.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Premium diesel of desnoods pure gtl tanken scheelt al een boel vervuiling.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Gezien de hoge kosten van inschrijving en rijtaks aan het rondkijken en kom toevallig op een heel interessante C4 grand Picasso. Mogelijk een winnaar.

1.6 THP 165pk/240nm

Volgens mijn garagist is dit wel een motor die wat olie lust en soms problemen geeft?

Hoe is jullie ervaring met deze motor/auto?
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
In dit forum is een heeeel lang draadje over de THP motor. Even kijken met de zoekfunctie.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Plaats reactie