Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Net uitgelezen. Roetfilter is verstropt en eolyse is op. Alles vervangen gaat over de 1000€ kosten. Leidingen zijn ook verstropt + blaasbalgmechaniek van de EGR klep. Mogelijk komen die koster er ook nog bij.
Wat moet je nu met een 15j oude auto? kosten doen of niet.
Heeft altijd al de nodige zorgen gekregen.
Roetfilters kan je ook laten schoonmaken volgens mij. Of dat het duurste item is weet ik niet.
Ik denk dat je bij oudere auto's moet bedenken of je het nog aantrekkelijk vindt ermee door te rijden.
De onderhoudskosten bereken ik altijd als totaal van alle kosten ooit door mij gemaakt, gedeeld door het totaal aantal door mij verreden kilometers. Schiet dat niet uit de bocht dan mag het nog.
Als je ineens minder kilometers maakt is een diesel wellicht niet meer interessant.
Maar als je km stand een beetje klopt, EN je bent voor de rest tevreden zou ik zeker doorgaan.
Een roetfilter kan worden schoongemaakt. Eolys kost de kop niet en ook een EGR voor jouw motor is volgens mij pneumatisch gestuurd en niet echt duur (100-150 euro)
Schoonmaken is even duur als een vervangroetfilter. 750€. Nieuwe van Citroen kost 1000€. + Eolyse 140€ + pomp EGR 140€ + klein materiaal+ werkuren.
Toch duur en je mag nergens nog binnen.
Diesel enkel nodig om met volle wagen en 3 kinderen, topbox, hond, bagage en caravan op verlof te gaan. Voor de rest is het rond de kerk. Ook Belgïe is een fietsland aan het worden. Antwerpen is niet meer te doen met de auto.
als ik je antwoord lees,..heb je een diesel nou niet echt nodig. Sterker nog; korte stukjes is echt niet goed voor ze. Een benzine wordt een stukkie sneller warm (maar die houden ook niet van een koude motor)
Antwoord op je vraag: ja,..de 2.0 Hdi is wat mij betreft de beste die er van de band is komen rollen.
De Egr-klep werkt nog. Het zijn de leidingen die verstropt zijn + systeem met stang naar de Egr klep waardoor de veer? niet meer vlot open en toe gaat.
Hopelijk komt die terug open met de vervanging maar nu zou die vol met roet zitten.
Ervaring of dit wishfull thinking is?
Als je veel rond de kerktoren rijdt, kan je de motor/roetfilter/EGR-klep open/proper houden door er iets aan toe te voegen aan de Diesel/motorolie? Of gewoon op de autostrade eens goed doortrekken of langer stukje in een lagere versnelling rijden?
Sowieso is rondjes om de kerk en truttig rijden een beetje funest voor motoren, ook nieuwerwetse benzine torretjes kunnen hier slecht tegen ...
Dus af en toe even " schoon " blazen en wat meer toeren maken kan zéér zeker geen kwaad.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24