Pagina 3 van 3

Re: Brandstofpomp krijgt een te laag voltage

Geplaatst: 07 jun 2021 21:13
door arthur00
akooiman schreef:Even nakijken in je boekje welke zekering het precies is in de BSM.
Zo uit mijn hoofd nr2......
Als je die meet zou daar 12 tot 13 volt op moeten staan.

Als je de pomp wilt testen, kun je ook rechtstreeks vanaf de accu (+ ) een draad houden op deze zekering. De pomp wordt dan direct gevoed. Zo trek ik ook altijd de tank leeg van een donor auto.

Als het dan wel werkt is idd de BSM de hoofdverdachte....
Is een oud draadje maar ik heb hetzelfde probleem:

Opeens niet meer starten van mijn 2.0 16V 2005.
Ik vermoedde eerst een kapotte brandstofpomp want er kwam geen druk op de benzineleiding
Maar er staat geen spanning op de brandstofpomp .

De zekering is nog heel en daar staat wel spanning op want de benzine-meter slaat netjes uit (zit op dezelfde zekering)

Dus ergens achter de zekering gaat het fout.

Kan dan de BSM toch de oorzaak zijn?
Of wat anders?

Groeten!

Re: Brandstofpomp krijgt een te laag voltage

Geplaatst: 08 jun 2021 20:47
door arthur00
Toch de BSM!
Als ik de zekering van de brandstofpomp doorverbind met een 12V start de auto als een tierelier.

Lijkt erop dat het relais op de BSM het begeven heeft. Op zoek naar een andere!
En kijken of ik de oude kan repareren (maar nu geen tijd voor)

Re: Brandstofpomp krijgt een te laag voltage

Geplaatst: 08 jun 2021 22:33
door willy4
je kunt een relias bij plaatsen.

Re: Brandstofpomp krijgt een te laag voltage

Geplaatst: 09 jun 2021 12:28
door arthur00
Bedankt Willy,

Ik kan het relais op de BMS vervangen.

Maar kan je ook vanaf een willekeurige 12V (achter het contactslot) een relais plaatsen voor de brandstofpomp?
Ik heb bv al een extra relais voor mijn LPG installatie rechtsvoor, kan ik daar de benzine pomp bij zetten?

Zorgt het BMS relais er ook niet voor dat de benzinepomp uitgaat bij een botsing?

Re: Brandstofpomp krijgt een te laag voltage

Geplaatst: 11 jun 2021 15:05
door arthur00
Life Hack went wrong :lol:
Ik heb geprobeerd het kapotte relais van de BSM te verwijderen en er een nieuw relais op te zetten.

Lukt vrij eenvoudig.
Tot ik de BSM plaatste en de accu weer aansloot................

Claxon vol aan, ruitenwissers wild en de startmotor kwam tot leven.
En ik stond dus naast de accu met de autosleutel in mijn zak :oops:

Ergens is iets mis gegaan.

Nieuwe BSM bij Bart van Ebben besteld en erin gezet en alles doet het weer perfect!

Re: Brandstofpomp krijgt een te laag voltage

Geplaatst: 11 jun 2021 15:39
door willy4
Mijn bedoeling de relais buiten de bsm te plaatsenn.

Re: Brandstofpomp krijgt een te laag voltage

Geplaatst: 25 okt 2021 14:25
door snowdog
Wij hebben ditzelfde euvel, klote BSI of BSM of hoe je dat overprijsde relaiskastje ook wil noemen in de phase II.

Goedkopere oplossing zelf toegepast:

Bruggetje gemaakt tussen de zekering van de automaatbak en de brandstofpomp, die gaat namelijk ook aan met het contact (en we hebben geen automaat). Zo hoef je geen duur BSI/BSM te halen, is ook een beetje een excessieve oplossing voor een defect relais: beetje hetzelfde als heel je motorkap vervangen omdat je een klein putje van steenslag hebt...

Dan loopt het nog steeds door de 15A zekering van de pomp mocht hij teveel trekken/sluiting geven maar kan je wel weer ff door.

Auto rijdt al maanden goed zo.

Zorg wel dat de verbinding goed is (soldeer deze b.v. aan beide zekeringen aan het pootje, maar nog wel zo dat je het pootje stevig in de houders kan steken) zodat het niet heet gaat worden, en gebruik bij voorkeur minstens 1,5mm² draad.

Re: Brandstofpomp krijgt een te laag voltage

Geplaatst: 25 okt 2021 15:20
door jantje1948
Jouw oplossing heeft één nadeel. Bij een botsing wordt nu de brandstofpomp niet uitgeschakeld.

Re: Brandstofpomp krijgt een te laag voltage

Geplaatst: 07 feb 2024 22:26
door Brinkfilter
Nog een aanvulling als vraag bij dit 'draadje' blijft jullie brandstofpomp ook maar 5 a 10 seconde draaien? of komt dit doordat ik een LPG installatie heb?

Re: Brandstofpomp krijgt een te laag voltage

Geplaatst: 07 feb 2024 23:38
door martslaats
Bij mijn vorige C5 op lpg bleef de pomp gewoon door lopen en en werden de injectoren uitgeschakeld als die overschakelde naar lpg was een GFI systeem
gr mart

Re: Brandstofpomp krijgt een te laag voltage

Geplaatst: 07 feb 2024 23:49
door H_H
Brinkfilter schreef:Nog een aanvulling als vraag bij dit 'draadje' blijft jullie brandstofpomp ook maar 5 a 10 seconde draaien? of komt dit doordat ik een LPG installatie heb?
Als het goed is wel ja! Je wilt niet dat de pomp blijft draaien als je op lpg rijdt

Re: Brandstofpomp krijgt een te laag voltage

Geplaatst: 07 feb 2024 23:54
door H_H
jantje1948 schreef:Jouw oplossing heeft één nadeel. Bij een botsing wordt nu de brandstofpomp niet uitgeschakeld.
Precies! Er moet ergens een veiligheidssysteem tussen zitten wat de brandstoffen scheidt. Het is (behoudens eventueel starten) ofwel benzine danwel lpg. Er moet dus ergens een afsluiter tussen beide systemen zitten

Re: Brandstofpomp krijgt een te laag voltage

Geplaatst: 08 feb 2024 05:00
door c5jan
Brinkfilter schreef:Nog een aanvulling als vraag bij dit 'draadje' blijft jullie brandstofpomp ook maar 5 a 10 seconde draaien? of komt dit doordat ik een LPG installatie heb?
Klopt, er zit een druk regeling in, is de brandstof op druk dan schakelt de pomp af.
Dat staat los van lpg.