Pagina 3 van 3

Re: Zwabberende C5 PH1

Geplaatst: 11 mei 2016 22:07
door GW-tje
Niet te moeilijk doen en zeker die abs bedrading niet doorknippen!
Als de remschijf verwijderd is kun je de bout M5 (slw. 8mm) losdraaien. Spuit de boel dan goed in met een kruipolie. Nu neem je een afbreekmes of stanleymes en deze tik je achter de sensor tussen de naaf en het kunststof huisje. Dan een tweede mesje, dunne schroevendraaier en hop het ding ligt eruit. Het is slechts een randje van 3mm wat in de naaf vast is gaan zitten door corrosie en daardoor uitzetting. Het gat krab je daarna netjes schoon en met een likje vet kan later de sensor weer netjes gemonteerd worden. Solderen kan, maar is als je deze truc toepast zeker niet nodig.
Daarnaast verklein je de kans op fouten door een gebrekkige soldeerverbinding.

Re: Zwabberende C5 PH1

Geplaatst: 11 mei 2016 22:10
door Rene
En met terugplaatsen zorgen dat dezelfde sensoren goed in de draagarm zitten. Als hij er nét niet helemaal goed in zit krijg je de abs storing.

Re: Zwabberende C5 PH1

Geplaatst: 11 mei 2016 22:15
door willy4
als je de sensor er niet uit krijgt , dan kun je 2 dingen doen
de draad door knippen of de sensor vervangen
een goede soldeer verbinding geeft geen probleem
die busjes met solduur in gebruiken ze ook in de vliegtuigen

opgepast sommige draden van sensoren mag je niet doorknippen

Re: Zwabberende C5 PH1

Geplaatst: 11 mei 2016 22:18
door SimonH
Ik zal er wel een hele dag voor uit moeten trekken....

Re: Zwabberende C5 PH1

Geplaatst: 11 mei 2016 23:54
door akooiman
Ik heb er de laatste keer zelfs voor gekozen om de sensor gewoon te laten zitten.
Ik kreeg ze er zelfs met de truc van GW niet los. :mrgreen:

Als je de bedrading uit de klemmen haalt is er voldoende lengte om de draagarm net naast de auto te leggen. Je hebt dan genoeg ruimte om een "rups" te lassen in de lagerschaal en het hele spul mooi schoon te maken en weer in elkaar te zetten.

Mijn werkwijze:
-auto drukloos maken
-accuklem los
-wielmoeren achter beide zijde tikkie los
-auto achter omhoog tot de wielen vrij hangen(op bokken of assteunen(de auto, niet de wielen :D ))
-wielen verwijderen
-aan beide zijden de clip verwijderen uit de veeras/draagarm
-armpje hoogte regelaar los
-de 4 bouten(Torx 55) van de torsie stang los
-torsiestang wegenemen
-remklauw losmaken van de draagarm(ik hang hem dan met een touwtje aan de deursluiting)
-grote moer los van de as.
-klein krikje onder de draagarm ter hoogte van de as
-as verwijderen
-draagarm laten zakken
-afdichtingen en oude lagerdelen verwijderen
-rups lassen in de oude lagerschaal, deze krimpt dan en komt helemaal los te zitten(niet schrikken, door al het vet zal het een beetje gaan branden in de draagarm. probeer dit tot een minimum te beperken, anders vervormd de kunststof buis in de arm en is er dan erg moeilijk uit te halen. )
-alles schoonmaken
-voor het plaatsen van de nieuwe lagerschaal, kun je de oude gebruiken om hem op de plek te tikken, mijn voorkeur gaat uit naar het op zijn plaats persen mbv de oude as en lagerschalen, door deze naar elkaar toe te draaien.
-alles omgekeerd terugplaatsen

Mijn ervaring is dat als de twee clips en de vier torx bouten losgaan, de rest goed te doen is.
Alleen voor het laten zakken en terug plaatsen van de draagarmen is een tweede persoon wel fijn.

Re: Zwabberende C5 PH1

Geplaatst: 12 mei 2016 10:07
door Paljas
Bedankt ! Heldere tips. @ Willy : hoe heten die busjes, hoe kom je er aan , hoe zien die er uit ? Zo niet voor deze klus maar wel handig voor als je draden wil lassen.

Re: Zwabberende C5 PH1

Geplaatst: 12 mei 2016 10:27
door willy4
bij Wurth en Novatio en waar ze auto onderdelen verkopen
het zijn busjes die krimpen als je ze verwarmd en waar soldeer in zit
Afbeelding

Re: Zwabberende C5 PH1

Geplaatst: 12 mei 2016 15:40
door akooiman
Ik weet niet of het precies hetzelfde is, maar het lijkt op de functie van krimpkous.

advies is bij gebruik van krimpkous daarna te boel te omwikkelen met vulkaniserende tape.
Die tape wordt na zeer korte tijd een geheel en sluit alles helemaal af van vocht en vuil.

Re: Zwabberende C5 PH1

Geplaatst: 12 mei 2016 16:24
door GW-tje
Tenzij je gewoon niet soldeert, dan ook niks aan het handje. :lol:

Re: Zwabberende C5 PH1

Geplaatst: 14 mei 2016 15:15
door SimonH
Zo...even een updatetje.
Linksvoor is de linker veerpoot nat en blijft doorveren als je er op drukt.
Rechtsvoor is nog redelijk goed.

De achterbanden slijten inderdaad scheef af.
Aan de binnenkant heb ik nog 5 mm en aan de buitenkant nog maar 2 mm.
Banden zitten er nog geen 10000 km op..... :(
Ik heb speling op de adals rechtsachter en linksachter lijkt nog goed maar ook daar zie ik toch wel een verkleuring (lees nat) bij de lagers.....

Om het dus goed te doen moet ik zowel voor als achter alles vervangen......

Re: Zwabberende C5 PH1

Geplaatst: 28 jun 2016 22:01
door SimonH
ZO...ADALS zijn vervangen..Wagen rijdt gelijk weer een stuk beter onder belading.
Zwabberen onder belading is verleden tijd.
Wel ff 2 nwe banden en gelijk maar even een beurt gegeven.

Re: Zwabberende C5 PH1

Geplaatst: 28 jun 2016 23:25
door akooiman
Daar zitten een paar aardige putten in.........

Re: Zwabberende C5 PH1

Geplaatst: 29 jun 2016 00:19
door BJG
:smt023

Re: Zwabberende C5 PH1

Geplaatst: 29 jun 2016 06:27
door SimonH
akooiman schreef:Daar zitten een paar aardige putten in.........
Yep...erg he ?
Deze auto is alleen maar bij de dealer onderhouden viordat ik um kocht.......
Zo trof ik de linker arm aan.
Gelukkig zit het lager eronder en hebben deze putten geen invloed verder ... volgens een kenner.