hang hem nu is aan de lexia ,en je kunt al de standen testen
in de plaats van dit en dat
wat ik soms erg vind, je geeft ze de pap in de mond,maar ze willen niet slikken
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Forumregels
      Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
		    Berichten: 13973
      		Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
      			      		      			      				Opties: trekkaak , volledig leder
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2023
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM6
      			      		      			      				kilometerstand: 621
      			      		      			      				Kleur: zwart
      			      		      			      				Locatie: Westerlo Belgie
      			      		      		
      		      		      		        Berichten: 8138
      		Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Burton
      			      		      			      				Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 1982
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 20000
      			      		      			      				Kleur: Zwart
      			      		      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Harm heeft geen lexia en kent ook niemand met een lexia.
Ik denk dat er verder niet zoveel aan de hand is. De fan draait, de temperatuur is goed.
Bij afzetten van de motor kan de restwarmte niet weg, daardoor stijgt kortstondig de temperatuur. Mogelijk zit er een kleine luchtbel in het systeem dat dit verergert. Even goed door-ontluchten en kijken hoe het gaat. Maak je verder niet te druk daarover denk ik 
 
Verder dreigt de discussie over nakoeling naar mijn mening te verzanden in welles nietes zonder feiten, daarom even puntsgewijs de feiten op een rij:
1. chathanky heeft gelijk als hij stelt dat nakoeling niet bij ieder koelysteem even efficiiënt zal zijn.
2. Bij nakoeling is er ALTIJD sprake van circulatie (ook in het motorblok) omdat door afkoeling in de radiateur het warme water van boven naar beneden zakt. Daardoor wordt nieuw water vanuit de motor aangevoerd. Dat betekent automatisch dat er iets van stroming in het motorblok is. Ook al zitten beide aansluitingen boven.
3. De THP maakt wel degelijk gebruik van thermosyphone (is dat een goed woord?) nakoeling. De elektrische pomp is er alleen voor de koeling van de turbo, omdat in dat gedeelte van het koelsysteem de 'thermosypohone' werking onvoldoende is.
4. De stelling van chathanky dat bij moderne systemen nakoeling geen zin heeft is pertinent onjuist. De wereld is groter dan die van de C5 V6. Alvorens uitspraken te doen zou ik willen adviseren eens te kijken naar hoe moderne koelsystemen in elkaar steken.
 Alvorens uitspraken te doen zou ik willen adviseren eens te kijken naar hoe moderne koelsystemen in elkaar steken.
5. De warmtehuishouding in moderne motoren wordt steeds belangrijker. Dat is de reden waarom je meer en meer dubbele, al dan niet gestuurde thermostaten, en elektrische pompjes aantreft. Dat heeft te maken met de hoge thermische belasting van gedownsisde motoren. Een andere reden is de NOx uitstoot. Deze kan worden beperkt door bijvoorbeeld de cilinderkop een lagere temperatuur te geven dan het onderblok. Het behoeft geen uitleg dat daarvoor een geavanceerd koelsysteem nodig is.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Ik denk dat er verder niet zoveel aan de hand is. De fan draait, de temperatuur is goed.
Bij afzetten van de motor kan de restwarmte niet weg, daardoor stijgt kortstondig de temperatuur. Mogelijk zit er een kleine luchtbel in het systeem dat dit verergert. Even goed door-ontluchten en kijken hoe het gaat. Maak je verder niet te druk daarover denk ik
 
 Verder dreigt de discussie over nakoeling naar mijn mening te verzanden in welles nietes zonder feiten, daarom even puntsgewijs de feiten op een rij:
1. chathanky heeft gelijk als hij stelt dat nakoeling niet bij ieder koelysteem even efficiiënt zal zijn.
2. Bij nakoeling is er ALTIJD sprake van circulatie (ook in het motorblok) omdat door afkoeling in de radiateur het warme water van boven naar beneden zakt. Daardoor wordt nieuw water vanuit de motor aangevoerd. Dat betekent automatisch dat er iets van stroming in het motorblok is. Ook al zitten beide aansluitingen boven.
3. De THP maakt wel degelijk gebruik van thermosyphone (is dat een goed woord?) nakoeling. De elektrische pomp is er alleen voor de koeling van de turbo, omdat in dat gedeelte van het koelsysteem de 'thermosypohone' werking onvoldoende is.
4. De stelling van chathanky dat bij moderne systemen nakoeling geen zin heeft is pertinent onjuist. De wereld is groter dan die van de C5 V6.
 Alvorens uitspraken te doen zou ik willen adviseren eens te kijken naar hoe moderne koelsystemen in elkaar steken.
 Alvorens uitspraken te doen zou ik willen adviseren eens te kijken naar hoe moderne koelsystemen in elkaar steken.5. De warmtehuishouding in moderne motoren wordt steeds belangrijker. Dat is de reden waarom je meer en meer dubbele, al dan niet gestuurde thermostaten, en elektrische pompjes aantreft. Dat heeft te maken met de hoge thermische belasting van gedownsisde motoren. Een andere reden is de NOx uitstoot. Deze kan worden beperkt door bijvoorbeeld de cilinderkop een lagere temperatuur te geven dan het onderblok. Het behoeft geen uitleg dat daarvoor een geavanceerd koelsysteem nodig is.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
    				
    				    			2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 399
      		Lid geworden op: 17 feb 2013 17:07
      		
      		
      		      		      			      				Auto: berline 1.6HDiFAP
      			      		      			      				Opties: geen
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2006
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Organummer: 10668cj
      			      		      			      				Productienummer: 10105
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				kilometerstand: 221000
      			      		      			      				Kleur: grijs aliminium
      			      		      			      				Locatie: Sint Niklaas
      			      		      		
      		      		      		        ik lust wel pap snap alleen niet hoewilly4 schreef:hang hem nu is aan de lexia ,en je kunt al de standen testen
in de plaats van dit en dat
wat ik soms erg vind, je geeft ze de pap in de mond,maar ze willen niet slikken
bij mij is het anders om ventilator draait alleen snel
ik zou eens langs willen komen zodat ik je pap kan eten
van mij krijg je dan een fles wijn
oké
mvg jean
lexia aanwezig
    				
    				    			Berichten: 13973
      		Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
      			      		      			      				Opties: trekkaak , volledig leder
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2023
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM6
      			      		      			      				kilometerstand: 621
      			      		      			      				Kleur: zwart
      			      		      			      				Locatie: Westerlo Belgie
      			      		      		
      		      		      		        dan moet je is langs komen
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			



