Zojuist terug van de schoonmaakbeurt van de inlaatkleppen.
Auto rijdt weer super! Eindelijk vermogen en vloeiende acceleratie, zonder schokken of haperen. Ik denk dat ik zeker 40pk's meer heb. Voor het eerst weer harder dan 160 kunnen rijden (heel eventjes, sst)
Voor de doe-het-zelfvers:
- Luchtslang van filter naar turbo verwijderen (eerst carterventilatie links, slang rechts en stekker los).
- Luchtslang aanzuiging luchtfilterhuis verwijderen
- Links op luchtfilterhuis 1xschroef (T25) los
- Luchtfilterhuis naar boven trekken en verwijderen
- Luchtslang van intercooler naar inlaatspruitstuk los (eerst connector los)
- Slang rechterzijde inlaatspruitluk losklikken
- Moeren inlaatspruitstuk verwijderen
- Aan onderzijde drie boutjes (sleutel 10mm) verwijderen. Kun je bij door een arm links en rechts van de uitlaat te steken. Gaat net, eventueel uitlaat verwijderen voor meer ruimte.
- Inlaatspruitstuk voorzichtig wegnemen. Moeten nog twee connectoren los.
Reinigen! In feite kun je dit met elk straalapparaat doen, waarbij je als straalmateriaal dus walnootgruis / zaagsel gebruikt. Zorgen dat de kleppen dichtstaan voor de cilinder waaraan je wilt werken, overige cilinders dichtproppen, stofzuiger erbij en stralen maar.
Daarna weer alles terugmonteren.
Zelf geen zin in en de dealer te duur? Ik ben bij Pascal Automotive Diagnostics in Hellevoetssluis geweest. Dit was zijn eerste Citroen, maar ik had hem gevonden via de Miniclub, die natuurlijk precies dezelfde motor gebruiken. Kostte EUR 275 inclusief, uurtje of 4 tot 4,5 werk. Maar hij is nu geoefend op de C5, dus het moet de volgende keer wellicht sneller kunnen

.