jpiek schreef:
Remmen vindt ik veel lastiger wennen, eerst remde ik te zacht met de C5, en als ik stevig rem trap ik het pedaal veel te hard in. Wordt me door passagiers niet altijd in dank afgenomen
De Xant remt in eerste instantie veel harder, maar om echt hard te remmen moest je stevige druk uitoefenen op het pedaal. Bij de C5 sta je dan zo ongeveer pardoes stil, alsof je een paar valremmen hebt uitgeworpen

De xantia heeft nog een echt remsysteem (HP servo met 150bar) dat doseer je op druk niet op slag. Maar trap je dit toch in, dan kom je snel tegen het ABS aan.
De C5 heeft Brake Assist: trap je pedaal snel in en hij verhoogt de remkrachtvermenigvuldigingsfactor van 1:8 naar 1:25 oid. De zaak is dus om je pedaal met een vloeiende slag in te duwen, niet trappen! NB Vanaf ~5m/s2 (halve remkracht) gaan je alarmlichten vanzelf aan. Dan rem je dus al vrij hard, maar je kan nog veel harder
In theorie remt de C5 ook beter omdat hij elektronische remkrachtverdeling heeft, maar op de Xant werkt de HP remkrachtverdeler achter ook prima.