C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1259
Lid geworden op: 08 nov 2015 11:50
Auto: Citroen C4 Picasso Exclusive.
Opties: Vol automaat, Panoramisch dak, Pdc, BiXenon en een Magneti Marelli RT5.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Organummer: 11623
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200.000
Kleur: Gris Aluminium
Locatie: 0181
Dat kan ik bij deze bevestigen :smt038 zonet even stukje gereden en schakeld heerlijk zoals ik gewend ben van mijn voiture :P
Helemaal geen bonkjes ofiets dergelijks :lol:
Citroën C4 Picasso Exclusive.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 jul 2019 15:53
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Locatie: Zaltbommel
GW-tje schreef:
Volgens mij zijn er niet heel veel softwareversies. In mijn bak zat de software van 2002, een versie 1 en nu heb ik in 2012 een versie 2 gekregen.

Weet iemand of er na 2012 nog een derde sw update voor de AL4 is geweest, kun je de updates via een diagbox/lexia zien of moet je daarvoor naar een dealer/concessionaire?
Kan een dealer de werkzaamheden die er zijn uitgevoerd centraal inzien?

Ik vraag dit omdat na een automaat spoeling (GJO) de bak na enkele weken aanzienlijk slechter schakelt dan ervoor. Sommige overgangen zijn vloeiend maar geregeld is een schakeling "schokkend" merkbaar. Voor de spoeling was dat uitsluitend soms van 2 naar 3.
De auto is altijd goed onderhouden en heeft alle periodieke beurten gehad.
Tijdens de spoeling bleek dat de olie eigenlijk niet erg vuil was waaruit ik opmaak dat er tussentijds verversingen zijn geweest (de rekeningen met de werkzaamheden heb ik niet dus dat is giswerk).
Loop een beetje te puzzelen hoe dit nu verder aangevlogen moet worden, vandaar deze vragen.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Als de klepjes nog nooit gedaan zijn is zo’n spoelbeurt geen reparatie natuurlijk ,...
Je kan hooguit mazzel hebben dat het helpt als ze nog niet te ver “ heen “ waren ...
Sterker nog , vuildeeltjes kunnen hierdoor ook losgeraakt zijn en nu de druppel zijn waardoor die slechter gaat schakelen.

Zomaar even een gedachte van mijn kant hoor ;-)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 399
Lid geworden op: 25 feb 2016 00:03
Auto: 2.0 HDIF Break
Opties: caractere
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10963
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: zwart
Locatie: Roermond
ik zie bij de meeste berichten dat ze tussen de 180.000 en 230.000 vervangen worden zo ook die van mij een paar jaar geleden maar dan wel met noodloop
gr mart
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 jul 2019 15:53
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Locatie: Zaltbommel
@ Menno, ja mijn aanpak zou wat professioneler kunnen haha.

Met Xm en stelselmatig verversen wel goede resultaten, maar hier zou dus de volgende stap (@mart) kunnen zijn de solenoids vervangen aangezien de sw achteraf updaten (als het al niet is gedaan) ook mogelijk is.

Denk dat ik het wel aandurf om het brein eraf te schroeven en de klepjes te vervangen. Enige hickup zou de afstelling van de manuele as zijn (zonder tooltje) maar dat is door akooiman beschreven.
Tuto's laten je de bak ook aftappen, maar dat is toch niet persé nodig?
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 363
Lid geworden op: 09 jun 2016 04:57
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 290000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: Egmond Binnen
Software achteraf updaten kan ik je niet aanraden, dat leidde bij mijn bak toen op een onrijdbare auto! de km stand bij mijn oude auto was trouwens 300k dus ze kunnen soms erg lang mee
eerst de software updaten/controleren en dan vervangen is een stuk slimmer
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 jul 2019 15:53
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Locatie: Zaltbommel
dank is duidelijk vooraf.
het lijkt me dat de sw nog niet is geupdated. Zal morgen ROVAM bellen of ze dat met me willen delen.

wat betreft de oliegebruiksteller las ik dat de temperatuur in relatie tot de tijd wordt geteld door de siemens al4 comp.
De teller start bij o en telt
128 eenheden voor iedere anderhalve minuut dat de olie in de bak < 95 graden
256 eenheden voor iedere anderhalve minuut dat 95 graden < temp olie < 105 graden
512 eenheden voor iedere anderhalve minuut dat 105 graden < temp olie < 115 graden
dus bij iedere tranche van 10 graden een verdubbeling van de eenheden
Als de teller een waarde bereikt van 32958 x 2 tot de 16 macht knipperen de lichtjes Sneeuw en Sport ->> olie is oud
Dat komt neer op ongeveer 6000 uur gebruiksduur. Bij een gemiddelde van 50km/u overall dus 300000 km bij 40km/u 240000.
Bij tussentijds verversen moet voor iedere halve liter nieuwe transmissie olie 2750 eenheden van die tot 32958 worden afgetrokken (door de dealer?)
eea te lezen op de site van Yaronet!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 jul 2019 15:53
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Locatie: Zaltbommel
Denk dat die anderhalve minuut niet goed is.
Er staat 1.28 sec. op de Yaronet site. Dat zal dus wel 1.28 seconden zijn en niet (wat ik had aangenomen) die anderhalve minuut, aangezien alle getallen binair zijn.
Er is waarschijnlijk een relatie tussen die 1.28 sec en 2 tot de macht 16.
Theoretisch verhaaltje maar wel aardig om terug te kijken wat de opzet is geweest bij het ontwerpen van de AL4.
Die Yaronet schrijft ook dat een goed onderhouden AL4 "ne casse jamais" oftewel nooit stuk gaat......
Plaats reactie