Zeer interessante proeven
Ik had niet verwacht dat vet zo'n grote invloed zou hebben.
Sta me toch toe eerst nog te proberen een paar punten duidelijk te krijgen:
1) je hebt het over stalen velgen. Bedoel je daar het reservewiel mee, dat is inderdaad van staal, en wordt vastgezet met de bout waarmee ook het LM wiel vastgezet wordt.
Of bedoel je het plaat-alu wiel, waarvoor die speciale bouten bedoeld zijn zoals op jouw tweede plaatje. Die hebben een conische ring die niet mee hoort te draaien bij het vastzetten van de bout.
2) het derde plaatje, waarin je die rode pijl gezet hebt slaat op de situatie met het stalen reservewiel, niet op dat met het plaat-alu wiel.
Ik zal straks nog even kijken naar mijn stalen reservewiel, maar ik vermoed dat de situatie in werkelijkheid toch wat anders is en dat hier een "doorsnede-met-aanzicht" getekend is.
3) had je bij het invetten alleen de schroefdraad ingevet, of ook het drukvlak tussen de ring en de boutkop?
4) inderdaad, in de doc's staat een koppel van 90Nm voor het aandraaien van de wielbouten bij de LM velgen. Bij die voor de plaat-alu velg die vastgezet worden met bouten-met-conische-ring staat 100Nm vermeld.
Mijn ervaring is dat garagisten ze veelal met 110Nm vastzetten. Wellicht tegen de achtergrond van de angst dat de wielen te los zitten als de bouten (wat) verroest zijn, zie jouw opmerking:
Groet,Zwaar verroeste schroefdraad vermindert de hoekverdraaing aanzienlijk, tot wel 40 graden. Waardoor het wiel mogelijk onvoldoende vastzit.
JW