Pagina 3 van 4
Re: xenon lichten
Geplaatst: 11 dec 2011 11:32
door JW-C5
Oftewel, zinloos om met zo'n setje je H7's te willen vervangen.
Als ze er al komen als ombouw setje....
Groet,
JW
Re: xenon lichten
Geplaatst: 11 dec 2011 19:20
door BJG
Al met al wordt het niet echt overzichtelijker. Wie gaat dat controleren welk type lamp er in zit?
Sowieso zal de apk keuringseis dus weer moeten worden aangepast. Of ze laten hem gewoon vervallen natuurlijk, net zoals bij
eerst de mistlamphoogte voor
later ook de werking (geen of beide)
onder het mom van 'lastenverlichting voor de burger' Minder controles dus wordt het vast goedkoper
Ik vond het redelijk overzichtelijk, maar nu wordt het alleen maar minder.
Re: xenon lichten
Geplaatst: 11 dec 2011 21:31
door exroosje
Overigens was de wis-was inbouwen bij mijn Xenon ombouw project nou net hetgene wat het minste moeilijkheden gaf. De stekkers waren standaard aanwezig , de bumpers hebben de kapjes al en je moet alleen een pomp en 2 sproeiers ergens vandaan halen. Je kunt ook een aftemarket setje sproeiers voor nog minder vinden.
Re: xenon lichten
Geplaatst: 12 dec 2011 10:06
door Peebee
Dit setje koplampsproeiers heeft Menno al een keer gepost,
voor wie er in geïnterresseerd is,
€ 30,00 MET reservoir,
€ 15,00 zonder...
Re: xenon lichten
Geplaatst: 12 dec 2011 11:33
door Klaverblaadje
JW-NHS schreef:De grens wordt dus 2000 lumen.
Daar boven moet je wél, daaronder hoef je geen extra maatregelen te treffen.
Ik lees dit verhaal nu pas, maar ik maak er uit op dat er geen grens meer is, het is permanent geschrapt.
Xenon is dus toegestaan in alle auto's ook zonder sproeiers en automatische hoogteregeling.
Re: xenon lichten
Geplaatst: 12 dec 2011 11:42
door Herman
Ja in 2012 dus!
Ik ga het gewoon in bouwen dus, wel even goed afstellen dat het niet verblind, en als de sticker niet klopt print ik wel een nieuwe

Met de vorige ook nooit problemen meegehad!
Re: xenon lichten
Geplaatst: 12 dec 2011 16:37
door EvilTwin
BJG schreef:Ik vond het redelijk overzichtelijk, maar nu wordt het alleen maar minder.
De eisen 116 (koplampsproeier verplicht bij gasontlading) en 118 (autom koplamphoogteverstelling danwel niveauregeling van de gehele auto verplicht bij gasontlading) worden in hun geheel geschrapt.
Wat blijft is 115 (def. gasontlading) en 117 (gasontladingsdimlichten moeten aanblijven bij inschakeling grootlicht).
Daarnaast is er nog steeds een eis dat lichten niet verblindend mogen zijn, maar dat is geen apk-eis.
Re: xenon lichten
Geplaatst: 12 dec 2011 19:00
door JW-C5
Heb je daar een officïële mededeling over gezien?
Míj verbaast het nogal dat dit staat te gebeuren. Het is niet in lijn met de EU regelgeving, of is die dan ook aangepast?
Vervolgens krijgen we nog meer petjes-auto's op straat, met verlichting die wel degelijk verblindt.
En ga dát dan maar eens aanpakken, da's dweilen met de kraan open
Groet,
JW
Re: xenon lichten
Geplaatst: 12 dec 2011 20:26
door exroosje
Tja, ik denkt nu toch wel even GVD
Ik ben natuurlijk wel blij met mijn "orginele" xenon koplampen en sproeiers, maar had ook zoiets van een xenon conversie die eigenlijk illegaal is zal niet bijdragen tot de waarde van mijn auto. Een reden die nu opeens vervallen is dus.
Blijft natuurlijk dat een reflectie koplamp met een van te voren dichte H7 lamp vervangen wordt door een Xenon open lamp . Dat kan niet anders als strooilicht geven. Tenzij je de afschermkap in de koplamp aan de voorkant dicht weet te maken.
Re: xenon lichten
Geplaatst: 12 dec 2011 22:34
door Herman
Hoe heet worden de lampjes ongeveer???

Re: xenon lichten
Geplaatst: 12 dec 2011 23:07
door exroosje
Minder heet als een halogeenlampje, maar nog steeds erg heet .
Re: xenon lichten
Geplaatst: 12 dec 2011 23:09
door Herman
Ja dat snap ik maar in graden? heb ik niet kunnen vinden.

2900 gr C. maar op het glas?
in verhouding met xenon?
Ik lees net >>
In een halogeenlamp wordt de verdamping van de gloeidraad tegengegaan door de ballon te vullen met een inert gas onder hoge druk. Om die druk te kunnen weerstaan heeft de lamp een veel kleinere ballon. Daardoor wordt het glas veel heter (ca. 250 graden) en er wordt dan ook een speciaal hittebestendig glas voor gebruikt. Zonder andere maatregelen zou de kleine lampballon veel eerder zwart worden door neerslag van verdampte gloeidraadatomen.
Dus had ik het idee om hittebestendige verf ( 600 graden)te gebruiken voor de kop van de xenon lamp te dopen net als bij halogeen.
Met een halogeen even uitproberen voor de bestendigheid!

Re: xenon lichten
Geplaatst: 12 dec 2011 23:20
door chathanky
In temperatuur kan ik niets zeggen, geen idee.
Maar de efficientie van een lamp is uit te drukken in lichtopbrengst en warmte. (warmte = verlies, licht= opbrengst)
Een Xenon lamp van 35 watt geeft meer licht dan een halogeen van 55 watt. Buiten dat die 20 watt al minder warmte zal afgeven komt daar de efficientie bij op en draagt bij aan minder warmteafgifte.
Ik denk niet dat je een brandende xenon met de hand wilt vastpakken.

Re: xenon lichten
Geplaatst: 12 dec 2011 23:22
door Herman
Ik ga er van uit dat 35 watt minder heet is dan 55 watt, zie bovenstaande verhaal met het doel!
Re: xenon lichten
Geplaatst: 13 dec 2011 01:11
door EvilTwin
JW-NHS schreef:Heb je daar een officïële mededeling over gezien?
De minister is zo vriendelijk geweest de aanstaande wetstekst in het daarvoor geëigende medium te publiceren, zie link onderaan:
http://www.raivereniging.nl/actueel/nie ... kbaar.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;