Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Normaal gesproken hoef je niet echt veel te "pompen". Als je druk opbouwt en even wacht tussentijds dan hoef je er niet op te trappen als een idioot. Ik denk als je dat doet dat inderdaad je abs-blok zal protesteren.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
soms lukt dat niet meer , dan moet je dat doen met een toestel met een constante druk van een 2bar
en een uitleestoestel voor te ontluchten
en een uitleestoestel voor te ontluchten
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Als er op een of andere manier lucht in het ABS/ESP systeem gekomen is, krijg je de remmen niet meer ontlucht op de klassieke manier.
Die kun je eigenlijk alleen gebruiken als je zeker weet dat er slechts wat lucht kan zitten in de klauwen, als gevolg van de demontage of vervanging.
Over dat onderwerp is al vaker gesproken op dit forum, onder andere uitgebreid in een draadje over "míjn rem problemen" .
Groet,
JW
Die kun je eigenlijk alleen gebruiken als je zeker weet dat er slechts wat lucht kan zitten in de klauwen, als gevolg van de demontage of vervanging.
Over dat onderwerp is al vaker gesproken op dit forum, onder andere uitgebreid in een draadje over "míjn rem problemen" .
Groet,
JW
Berichten: 4938
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Klassieke manier is dus niet aanbevolen om het complete systeem te verversen ?
Bij de auto van mijn collega is het complete systeem ververst op deze manier.
Bij de auto van mijn collega is het complete systeem ververst op deze manier.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dit krijg ik juist binnen per mail
ECE R90-certificering voor complete Brembo-assortiment
Geplaatst op 06 Februari, 201720x gelezen
ECE R90-certificering voor complete Brembo-assortiment
Sinds november 2016 geldt de ECE R90-verordening, waarin het ontwerp, de fabricage en prestatie-eisen van frictiematerialen (remblokken en –schoenen) zijn omschreven, ook voor remschijven en –trommels. Kort gezegd wordt in de nieuwe versie van de verordening (ECE R90-02) omschreven dat een remdeel voor de vervangingsmarkt minimaal aan dezelfde eisen moet voldoen als het originele onderdeel. Alle gecertificeerde producten zijn herkenbaar aan een speciale certificatiecode die zowel op het product als de verpakking staat.
Remdelenstandaard
Brembo heeft de komst van een ECE R90-certificering voor remschijven en –trommels uit het oogpunt van veiligheid en bescherming van de eindgebruiker altijd omarmd. Om het eigen, hoge kwaliteitsstreven te onderstrepen, heeft de Italiaanse fabrikant zijn remschijven bijvoorbeeld de afgelopen 15 jaar ABE-gecertificeerd.
Omdat Brembo de nieuwe ECE R90-verordening verwelkomt, heeft de remdelenfabrikant besloten om niet alleen componenten te certificeren die in recent geïntroduceerde, nieuwe auto’s gemonteerd zijn. Brembo onderstreept de nieuwe remdelenstandaard door zijn gehele assortiment remschijven en –trommels te certificeren. Dit betekent dat meer dan 2.200 Brembo-artikelen aan de nieuwe ECE R90-norm voldoen.
Dus zowel de standaard remschijf voor een middenklasser als een geperforeerde Brembo Xtra-remschijf of gegroefde Brembo Max-remschijf voor een meer sportiever model.
ECE R90-certificering voor complete Brembo-assortiment
Geplaatst op 06 Februari, 201720x gelezen
ECE R90-certificering voor complete Brembo-assortiment
Sinds november 2016 geldt de ECE R90-verordening, waarin het ontwerp, de fabricage en prestatie-eisen van frictiematerialen (remblokken en –schoenen) zijn omschreven, ook voor remschijven en –trommels. Kort gezegd wordt in de nieuwe versie van de verordening (ECE R90-02) omschreven dat een remdeel voor de vervangingsmarkt minimaal aan dezelfde eisen moet voldoen als het originele onderdeel. Alle gecertificeerde producten zijn herkenbaar aan een speciale certificatiecode die zowel op het product als de verpakking staat.
Remdelenstandaard
Brembo heeft de komst van een ECE R90-certificering voor remschijven en –trommels uit het oogpunt van veiligheid en bescherming van de eindgebruiker altijd omarmd. Om het eigen, hoge kwaliteitsstreven te onderstrepen, heeft de Italiaanse fabrikant zijn remschijven bijvoorbeeld de afgelopen 15 jaar ABE-gecertificeerd.
Omdat Brembo de nieuwe ECE R90-verordening verwelkomt, heeft de remdelenfabrikant besloten om niet alleen componenten te certificeren die in recent geïntroduceerde, nieuwe auto’s gemonteerd zijn. Brembo onderstreept de nieuwe remdelenstandaard door zijn gehele assortiment remschijven en –trommels te certificeren. Dit betekent dat meer dan 2.200 Brembo-artikelen aan de nieuwe ECE R90-norm voldoen.
Dus zowel de standaard remschijf voor een middenklasser als een geperforeerde Brembo Xtra-remschijf of gegroefde Brembo Max-remschijf voor een meer sportiever model.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Als je het rempotje leegzuigt, daar nieuwe DOT4 in doet, en vervolgens alleen de leidingen naar de remmen "doorspoelt", zal het wel goed gaan.C5HDI110 schreef:Klassieke manier is dus niet aanbevolen om het complete systeem te verversen ?
Bij de auto van mijn collega is het complete systeem ververst op deze manier.
Maar heb je op die manier het complete systeem ververst, incl. ABS en nog ruimer de ESP, met z'n regelpomp, accumulatoren, klepsystemen en dempers?
Daar zit dan nog de ouwe DOT4 in, en da's bij elkaar een behoorlijk deel.
Dat kun je alleen verversen met het druksysteem en de Diagbox/Lexia
Groet,
JW
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
hier heb ik het al gezegd dat ,dat waarschijnlijk niet meer luktwilly4 schreef:soms lukt dat niet meer , dan moet je dat doen met een toestel met een constante druk van een 2bar
en een uitleestoestel voor te ontluchten
wat vroeger een gewone klus was , heb je nu een exstra toestel(len) voor nodig.
zo is het bij sommige merken ook zo om de rembloken te vervangen een toestel nodig om de remmen uit te schakelen en nadien om ze terug in te schakelen
Berichten: 4938
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Klopt, vorig jaar een Xsara met het druksysteem en een Lexia doorgespoelt.JW-C5 schreef:Maar heb je op die manier het complete systeem ververst, incl. ABS en nog ruimer de ESP, met z'n regelpomp, accumulatoren, klepsystemen en dempers?
Daar zit dan nog de ouwe DOT4 in, en da's bij elkaar een behoorlijk deel.
Dat kun je alleen verversen met het druksysteem en de Diagbox/Lexia
Vloeistof was een week eerder al ververst met het druksysteem, ik had toen geen Lexia bij me.
We dachten dat alles nu wel schoon was, maar met de Lexia, kwam er toch een sloot bruine vloeistof uit

Procedure met de Lexia is erg makkelijk, het programma begeleid je door de stappen en vertelt je precies wat je moet doen.
Ik ga dit binnenkort bij mijn C5 ook maar doen, vorig jaar alleen ververst met druk, maar zonder Lexia.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Op de Brembo site is het complete verhaal te lezen.willy4 schreef:dit krijg ik juist binnen per mail
ECE R90-certificering voor complete Brembo-assortiment
.......
Daarin staat onder andere:
Ik ben benieuwd wanneer dat dan in de handel komt, daar ligt nu vast nog wel het eea aan "oude voorraad".All tested products can be recognised thanks to the certification code provided by the certifying agency which will be branded on the product (alongside other information to allow traceability) as well as printed on the package label.
Overigens, ook anderen voldoen aan de ECE 90, zoals ATE.
Groet,
JW
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Doordat al in 1999 de ECE-R90 norm werd ingevoerd is het aannemelijk dat op de schappen van de toeleveranciers reeds gecertificeerde artikelen liggen, anders zullen zij waarschijnlijk onverkoopbaar zijn in ons land.willy4 schreef: Alle gecertificeerde producten zijn herkenbaar aan een speciale certificatiecode die zowel op het product als de verpakking staat.
Hier is een en ander te lezen over de ECE-R90 norm uitbreiding.
Groet, Jan

Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.

20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In dat verhaal is te lezen:
Vandaar mijn opmerking.......
Groet,
JW
Om dat laatste gaat het, pas sinds kort geldt dat voor spullen die wíj nodig hebben.........
De uitbreiding geldt vanaf november dit jaar (2014) alleen nog voor vrachtwagens, bussen en trailers, maar gaat vanaf november 2016 ook gelden voor de schijven en trommels van lichte bedrijfswagens en personenauto’s.
Vandaar mijn opmerking.......
Groet,
JW
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Vanaf september 1999 geld de Europese wetgeving volgens ECE-R90 norm al voor remblokken.
Waarschijnlijk om te voorkomen dat rem materialen uit de Amerikaanse of Aziatische markt met een mindere wrijving hier gebruikt worden.
Ik verwacht niet dat de Brembo's en dergelijke > 14 jaar hebben afgewacht om hun spullen aan te passen aan aanstaande regelgeving. Lobbyisten kunnen wel vertragen maar uiteindelijke invoering meestal niet voorkomen.
Voor de geïnteresseerden is over de verschillende wrijving in dit artikel van EBC brakes iets te lezen.
Groet, Jan
Waarschijnlijk om te voorkomen dat rem materialen uit de Amerikaanse of Aziatische markt met een mindere wrijving hier gebruikt worden.
Ik verwacht niet dat de Brembo's en dergelijke > 14 jaar hebben afgewacht om hun spullen aan te passen aan aanstaande regelgeving. Lobbyisten kunnen wel vertragen maar uiteindelijke invoering meestal niet voorkomen.
Voor de geïnteresseerden is over de verschillende wrijving in dit artikel van EBC brakes iets te lezen.
Groet, Jan

Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.

20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Citroentje moet ons kunnen vertellen of dat inderdaad nú al zo is
Hij heeft net de voorkant voorzien van nieuw spul, en de materialen voor de achterremmen zijn vandaag binnengekomen, als het goed is.....
En dus de vraag aan Citroentje: staat dat er allemaal netjes op, bij jouw spullen?
Groet,
JW

Hij heeft net de voorkant voorzien van nieuw spul, en de materialen voor de achterremmen zijn vandaag binnengekomen, als het goed is.....
En dus de vraag aan Citroentje: staat dat er allemaal netjes op, bij jouw spullen?
Groet,
JW
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
@JW-C5:
. Citroentje heeft een PB.
Groet, Jan


Groet, Jan

Berichten: 400
Lid geworden op: 12 aug 2015 16:28
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 115000
Kleur: Runway Red
Locatie: Warnsveld
Ja ja, ik kom algoudfrank schreef:@JW-C5:![]()
. Citroentje heeft een PB.

Hier de foto's die ik al maakte van de verpakking van mijn schijfremmen voor de voor- en achterkant. Ik heb niet de hele doos bekeken, maar alleen de etiketten. Daar zie ik het niet op staan. Het zal toch niet alleen op het karton van de doos staat? Of vind iemand van jullie de juiste code?
Remschijven voorkant: Remschijven achterkant:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen...
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.