Pagina 19 van 35

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 08 dec 2009 22:15
door willy4
hallo
zijn die problemen nu opgelost , een kennis van mij heeft namelijk een tourer besteld met alles er op en er aan, die binnen een paar weken komt

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 08 dec 2009 23:18
door MarsTDI
willy4 schreef:hallo
zijn die problemen nu opgelost , een kennis van mij heeft namelijk een tourer besteld met alles er op en er aan, die binnen een paar weken komt
De C5en met dit probleem zijn gelukkig een zeer zeldzaam soort, ik zou zo weer een ander kunnen bestellen in de wetenschap dat ik dan het probleem niet meer heb.
Het zal dus wel meevallen.

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 09 dec 2009 07:44
door rkjansen
Ik zal het sterker vertellen, kreeg een nieuwe C5 (geen tourer) mee van Citroen NL, deze had exact hetzelfde probleem. Wel heel toevallig.... :smt017

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 11 dec 2009 20:34
door veerbol
Tja probleem of by design...?

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 12 dec 2009 12:38
door Berkrod
Ik ga binnenkort van werkgever veranderen en ben blij dat ik de C5 inleveren kan!

De keuze voor deze wagen is een fout geweest. Gevallen voor het design...maar voor de rest?

Je begrijpt het al: Nooit een Citroen voor mij weer!

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 12 dec 2009 14:45
door JW-C5
Op 5 augustus schreef je:
Berkrod schreef:Wel, mijn kachelhuis is vorige week ook vervangen.
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik op dit moment gematigd positief ben. Bij de voeten komt nu koudere lucht dan voorheen, ook al blijft het ietsje warmer dan van voor en boven. Ook lijkt het alsog de middenconsole minder heet wordt aan de zijkant.

Nu heb ik sinds het kachelhuis vervangen is nog niet heel veel gereden, maar die ritten die ik gemaakt hebt (met deze hitte) bevallen als stukken beter, omdat het nu lekker koel is in de auto.

Wordt vervolgd!
........
Daarna hebben we je niet meer gezien/gehoord over dit probleem.

Hoe staat het er nu mee?

Groet,
JW

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 13 dec 2009 10:06
door rkjansen
Ik zal het sterker vertellen, kreeg een nieuwe C5 (geen tourer) mee van Citroen NL, deze had exact hetzelfde probleem. Wel heel toevallig....
Moet bovenstaand bericht aanpassen. In een C5 gereden van een collega, deze gaf hetzelfde probleem echter hij had er nooit last van. Ik merkte dat ik te veel gefocust was op de warme voeten (wat de leen auto van Citroen nl ook deed), maar er zit wel degelijk verschil in de auto's.

- Bij die van hem heb je niet het gevoel dat je na een kwartier een ondraaglijke koude lucht van de rechterkant krijgt.
- Zijn aanjager staat veel minder hard te blazen en gaat ook zachter als het warmer wordt, bij mij niet.
- Als je die van hem een half graadje lager zet voel je bij de voeten ook dat het wat koeler wordt, bij mij blijft hij maar warme lucht bij de voeten stampen...
- handmatige bediening naar de frontroosters of voorruit gaat bij hem de warme lucht er ook naar toe. Bij mij gaat er dan koude lucht naar toe en blijft het warme lucht blazen bij de voeten.

Wel gaf mijn collega toe dat je altijd, bij iets langere ritten, de temperatuur moet bijstellen. Iets wat ik met mijn vorige (duitse) auto's nog nooit heb hoeven doen. Weet niet of dit typisch Citroen is, maar ik vind het een product fout voor een auto in die klasse.

Zaak is nog niet gesloten en ga er nog mee aan de slag, maar dan via een andere dealer...

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 13 dec 2009 14:36
door HCVDB
Het ventilatieprobleem komt blijkbaar regelmatig voor :cry:
misschien eens op dit forum een enquête houden?
kunnen we mss een percentage erop plakken?

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 13 dec 2009 15:50
door arendonk
In eerste instantie dacht ik dat het bij mij wel meeviel, maar ik merk het de laatste tijd ook. Ik moet regelmatig de verwarming naar 23 draaien of ik zet de airco uit, omdat het gewoon te koud wordt.

Poll lijkt me wel een goeie om eens te inventariseren wie er last van hebben.

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 13 dec 2009 16:02
door Roman
misschien een stomme vraag.. :oops: :oops:

waarom heb je de airco aan?

volgens kan je die bij deze temp sowieso beter uitlaten..
om bevriezen van de compressor te voorkomen..

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 13 dec 2009 16:13
door arendonk
Die gaat toch vanzelf aan door de AUTO stand? En bovendien springt de airco onder de 4 graden niet meer aan. Het gaat ook over de tijd dat het nog niet zo koud was als nu. ;)

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 14 dec 2009 08:15
door Roman
daarom zeg ik ook stomme vraag :oops: :lol: :lol:

ik gebruik de autostand zelden..

mijn verwarming staat gewoon op 21 graden en gericht naar boven..
en het is lekker in de auto...

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 14 dec 2009 12:54
door EvilTwin
Ik blijf het toch vreemd vinden dat het probleem hier zogenaamd structureel zou zijn terwijl er in Frankrijk niemand last van heeft, afgezien van een lokale opwarming bij de knie door de navigatie:
http://www.planete-citroen.com/forum/sh ... hp?t=95277" onclick="window.open(this.href);return false;

Drie mensen hadden echt een probleem met het functioneren, maar daar bleek de compressor het begeven te hebben. Daarnaast was er iemand die zelf de uitstroom stuk gemaakt had door er iets in te steken oid. (komt ook vaak voor: roosters zijn niet bedoeld voor pennen, sleutels of gsms)

Ik denk dat een aantal van de bestuurders die dit ondervinden iets fout doen met de bediening, wellicht dat de origineel Franse handleiding ook wat duidelijker is. Gezien de jaren ervaring op dit forum, durf ik wel te stelen dat het lezen van de handleiding voor nogal wat mensen zuiver optioneel is. :smt198

Een punt wat ik tegenkom is nml. dat de temperatuurinstelling niet meer dan een indicatie is, waarbij 20 à 21 gemiddeld comfortabel moet zijn, koukleumen die gewend waren de boel op 23 à 24 te zetten, zitten aan de rand van de regeling:

Code: Selecteer alles

Het instellen van de temperatuur op 21 graden levert meestal het beste comfort op. 
Het is gebruikelijk de temperatuur tussen 18 en 24 graden in te stellen.
Daarnaast is het altijd aan te bevelen de automatische stand te gebruiken (ivm de airco, recirculatie en zonnestraling) en de alle uitstromen open te houden, vooral die voor "zachte luchtstroom". Blijkbaar laten nogal wat mensen dit na.

Code: Selecteer alles

Voorruit en zijruiten vóór. 
Ventilatie vóór (centrale ventilatieroosters, zijventilatieroosters en rooster voor de zachte luchtstroom (indien open)) en achter.
Voetenruimte voor en achter.
Weet niet of dit typisch Citroen is, maar ik vind het een product fout voor een auto in die klasse.


zeker niet typisch Citroën, temp controls waren altijd set-and-forget, al vanaf de CX ph.II. (1986)
Toen de duitsers nog houtgestookte kachels monteerden ;) En als ze al een airco erin deden, die NOOIT automatisch was, sterker nog ze weiger nu nog steeds automatische meerzone airco/klimaatregeling standaard aan te bieden.

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 14 dec 2009 12:59
door Harm
Dus je zegt tegen alle klagers :smt129

:shock:

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 14 dec 2009 18:20
door EvilTwin
Nee er kan écht iets mis zijn, en garages die zich achter standaardzinnen verschuilen (producteigenschap) heb ik ook een hekel aan, maar het gemak waarmee men een structurele fout veronderstelt (die dus blijkbaar alleen in NL een handvol mensen treft) is wel opvallend, zeker als ik zie hoe velen zich niet aan de handleiding houden, of in het geheel niet lezen. Dat weten we wel van de Ph.I, het is heel makkelijk om te zeggen: de elektronica doet iets fout.

Verschillende mensen hebben al gezegd niet de auto-stand te gebruiken, de airco handmatig uit te zetten (idem voor de Ph1&II) of te spelen met de uitstroomopeningen, terwijl dat dus allemaal afgeraden wordt in de handleiding. Dat geeft toch te denken.