Pagina 19 van 33
Re: Veerbollen checken ( comfortbollendiscussie )
Geplaatst: 20 jul 2010 19:35
door peterrr
Muggenzifterij mijnerzijds... Zolang je met die warmte maar niet op dezelfde toer je hydraulische olie gaat verversen

Comfortbollen
Geplaatst: 22 sep 2010 20:24
door Sandro
Hé beste merk liefhebbers,
Ik ben in het blijde bezit van comfortbollen, nu heb een vraag hierover.
Heeft iemand ervaring met het openboren van deze bollen om het karakter nog comfortaber te krijgen? Deze vraag stel ik speciaal aan Evil Twin want jij weet hier nogal veel van. De C5 van mij is een Difference serie 1, en ik vind dat de voorvering nog wat soepeler kan. Door het active systeem van de auto houdt hij de vering bij sommige situaties te strak vast. De achtervering is geweldig, volgens mij als een CX, echt super. Wat ik graag zou zien is dat de auto voor nog iets soepeler kan maar wel gedempter bij het in en uitveren!
Is dit mogelijk door ze iets open te boren, zodat de olie makkelijker in en uit kan stromen? Wie o wie kan mij bijlichten.
Groeten Sandro
Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Geplaatst: 23 sep 2010 10:08
door Menno
Volgens mij zijn de comfortbollen idd op te boren itt de standaard, ....
Heb er echter nog niemand over gehoord die dit daadwerkelijk gedaan heeft.
Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Geplaatst: 23 sep 2010 10:13
door Klaverblaadje
Bel eens even met René van Garage René in Breezand.
Hij doet alleen maar Citroëns en weet alles van veerbollen.
Als hij zegt "niet doen" vergeet het dan maar.
http://www.garagerene.nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Comfortbollen
Geplaatst: 23 sep 2010 11:50
door EvilTwin
Sandro schreef:Wat ik graag zou zien is dat de auto voor nog iets soepeler kan maar wel gedempter bij het in en uitveren!
Is dit mogelijk door ze iets open te boren, zodat de olie makkelijker in en uit kan stromen? Wie o wie kan mij bijlichten.
Dat staat een beetje haaks op elkaar: gedempter bij het in-/uit-veren is juist niet soepeler.
Waarmee men (in theorie) wel kan spelen zijn de extra dempergaten.
Met opboren pakt men eigenlijk altijd het centrale gat, maar bij heel hoog debiet gaan de gaten rondom ook open en zou je die ook willen opboren. Die gaten gaan dus pas meewerken als het debiet (snelheid van invering) hoog genoeg is om de demperplaatjes open te drukken, dus dunnere/slappere demperplaatjes zorgen dat je eerder in dat degressieve gebied komt van de dempercurve.
Ik zou sowieso niet aanraden om de voorkant veel meer aan te pakken dan de achterkant, omdat je dan de balans van de auto te veel beïnvloed: stampen, stampen-dompen interactie, rollen-stampen interactie; wat dan weer extra invloed heeft op de zeeziekteverschijnselen waar een deel van de mensheid gevoelig voor is.
Door het actieve systeem van de auto houdt hij de vering bij sommige situaties te strak vast.
Geen idee wat je hiermee precies bedoelt, maar als je HA3+ hebt met middenbollen, dan zijn die in het algemeen nog origineel (geen
comfortmiddenbollen)
De middenbollen bepalen normaal voor zeker 30% het gedrag. De demping voor de middenbollen zit in het middenblok en wordt eigenlijk nooit aangepast bij het plaatsen van comfortbollen. (dit staat haaks op mijn ideeën)
Omdat deze doorlaten nog origineel zijn maar de doorlaten op de wielbollen groter, wordt bij comfortbollen de middenbol effectief minder belangrijk: de LDS zoekt de weg van de minste weerstand.
Als alleen de centrale gaten van de wielbollen opgeboord zijn doet bij groot debiet de middenbol nog wel aardig mee (zie hierboven)
Schakelt de computer naar HARD, dan doet de middenbol niet mee en rijd je puur op de wielbollen, het effect van comfortbollen is dan ook sterker voor de HARDE stand dan voor de ZACHTE stand. Vandaar mijn aanbeveling om juist de middenbol+dempers te vervangen.
Ook ben ik van menig dat je bij comfortbollen eerder de grenswaarde voor te grote invering overschrijdt waardoor de auto meer vaker en eerder naar HARD gaat. (ongeacht of je SPORT selecteert)
Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Geplaatst: 24 sep 2010 18:42
door Sandro
Dank je Evil Twin,
Ik begrijp dat als de middenbollen ook vervangen zijn dat dan pas echt het veerkarakter anders wordt. Zitten er trouwens twee onder? Eén voor en één achter, de achterkant vindt ik namelijk perfect veren.
Graag hoor ik even
Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Geplaatst: 24 sep 2010 20:12
door Menno
Er zijn naar mijn weten geen comfortbollen in de handel die de middenbol v/a vervangen, zou ik zelf ook niet willen ... Voor geval van nood maak je er dan misschien wel een heel erg soft geveerde voiture van.
Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Geplaatst: 25 sep 2010 11:35
door EvilTwin
Nee, als je de de middenbollen (of middendempers) aanpakt hebt je in noodsituaties juist nog de standaard HARDE veerkarakteristiek, want bij nood rijd je zuiver op de (dan nog) originele buitenbollen. Sowieso zal de auto met comfortbollen waar dan ook eerder en vaker naar de HARDE stand schakelen, vanwege de extra bewegingen vd carrosserie.
Met comfortbollen op de wielen, maak je zowel de ZACHTE als de HARDE stand zachter, mijn bezwaar hiertegen is dat de HARDE (nood) stand disproportioneel veel zachter wordt.
Daarom heb ik altijd gevonden dat je de middenbollen moet aanpakken, helaas is dat voor de comfortbollers te lastig dus gebeurt het niet. De voorste stijfheidsregelaar met bol (3) zit op een lastige plek, achter (6) is dat wat makelijker. (Voor- en achteras dus elk een middenbol, @
sandro)
Bijkomend probleem is dat je technisch niet veel speelruimte hebt, je kunt eigenlijk niet verder dan 70 à 80 bar gaan voor de middenbol en dat is niet genoeg druk extra om de boel echt soepeler te maken: bijv. 40+60+40=140, 40+80+40=160

voelt als 7% soepeler.
De enige oplossing is twee middenbollen per as, zoals op C5-3 en C6, (~40+60+60+40=200) al kun je die door de geometrie van de achterwielophanging niet exact vergelijken.

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Geplaatst: 26 sep 2010 11:13
door Sandro
EvilTwin, wat bedoel je met de de harde stand, heeft dat te maken met het inveren bij een noodstop?
En zoals Menno schrijft, zijn er wel comfortbollen voor de middenbollen te koop?
Zoals ik al eerder schreef is bij mij de achterzijde al geweldig, dus daar doe ik niets meer mee. Maar wat ik wil bereiken aan de voorkant is toch meer het Xantia of BX gevoel, ik vind dat de electonica teveel invloed heeft, ik heb eens een proefrit in een C5 Ligne Prestige break gereden en daar leek de voorkant soepeler dan de Difference Hydr 3 uitvoering van mijzelf.
Moet ik hiervoor een keer naar Chyparse om dat voor te leggen, wat denken jullie. Verder mijn complimeten voor de grote kennis van het veersysteem EvilTwin, hoe kom je hieraan.
Groeten Sandro
Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Geplaatst: 26 sep 2010 11:57
door JHV
Al gemeld in de meeting bij Vitel: mijn C5 break staat ter beschikking voor een proefrit met comfortbollen.
Johan
Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Geplaatst: 26 sep 2010 12:32
door EvilTwin
Sandro schreef:EvilTwin, wat bedoel je met de de harde stand, heeft dat te maken met het inveren bij een noodstop?
de computer van een auto met Hydractive 3+ (plus) schakelt tussen ZACHT en HARD door de middenbollen in of uit te schakelen, oa. bij hard remmen, maar ook bij scherp insturen, vol gas etc. Bij het afsluiten van de middenbollen wordt ook de links-rechts doorlaat afgesloten voor extra anti-rol.
En zoals Menno schrijft, zijn er wel comfortbollen voor de middenbollen te koop?
Nee, daarom schrijf ik ook dat dat jammer en onjuist is, maar wel enigszins verklaarbaar (technisch lastiger)
ik heb eens een proefrit in een C5 Ligne Prestige break gereden en daar leek de voorkant soepeler dan de Difference Hydr 3 uitvoering van mijzelf.
In dat geval kun je het verhaal over HARD-ZACHT en middenbollen vergeten:
die heb je niet.
Een auto met Hydractive 3 is altijd even "zacht" en zit tussen HARD en ZACHT van HA3+ in (afgezien van dat beetje anti-rol) er zijn wel kleine verschillen in hardheid tussen motorvarianten (oa door het gewicht)
Maar waarom had je het dan over
Door het actieve systeem van de auto houdt hij de vering bij sommige situaties te strak vast.
want dat doet jouw C5 dus helemaal niet
Moet ik hiervoor een keer naar Chyparse om dat voor te leggen, wat denken jullie. Verder mijn complimeten voor de grote kennis van het veersysteem EvilTwin, hoe kom je hieraan.
veel lezen
prima ervaringen met Chyparse, maar zij doen in feite wat de klant vraagt, dus soms gaan ze ook te ver.
Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Geplaatst: 26 sep 2010 12:40
door willy4
wie of wat is Chyparse
Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Geplaatst: 26 sep 2010 12:43
door ms-c5
willy4 schreef:wie of wat is Chyparse
een hydrolisch veersysteem specialist in Almere
Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Geplaatst: 26 sep 2010 12:47
door willy4
thanks

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie
Geplaatst: 26 sep 2010 12:50
door EvilTwin
Ik ken ze nog van toen het een schuur was bij mij om de hoek (soesterberg) en de Xm nét nieuw was.
@Sandro, wat voor versie heb jij nu? Je profiel is niet echt duidelijk.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 36#p270136" onclick="window.open(this.href);return false;