Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 686
Lid geworden op: 02 jul 2006 20:45
Auto: Ligne Business 2.0
Opties: PP, blauwe tand, navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 0
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 97300
Kleur: Grijs
Locatie: Veenendaal
augustus 2010. Maar hij heeft altijd veel olie gebruikt maar lijkt alsof het steeds sneller steeds meer wordt. enne......nee... ik zie geen lekkage in de motor of onder de C5
NU: Citroën C5 PH3 2.0 Ligne Business (2009)
Auto's die we hebben gehad:
Citroën C5 2.0 PH2 HDiF (2007)
Citroën C5 PH1 1.8 Ligne Prestige (2003)
Honda Accord 2.0i
Honda Civic 1.6
Opel Kadet (ach, iedereen maakt weleens een fout)
Ford Escort
Citroën Visa
Honda Civic
VW Kever
Auto's die we hebben gehad:
Citroën C5 2.0 PH2 HDiF (2007)
Citroën C5 PH1 1.8 Ligne Prestige (2003)
Honda Accord 2.0i
Honda Civic 1.6
Opel Kadet (ach, iedereen maakt weleens een fout)
Ford Escort
Citroën Visa
Honda Civic
VW Kever
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
@CeeVijfje
Welke olie gebruik je nu?
Bij wagens met relatief hoof olieverbruik gebruik ik meestal de 10W40 halfsyntheet. Die is gewoon toegestaan voor deze motor, en meestal verminderd het olieverbruik behoorlijk.
Welke olie gebruik je nu?
Bij wagens met relatief hoof olieverbruik gebruik ik meestal de 10W40 halfsyntheet. Die is gewoon toegestaan voor deze motor, en meestal verminderd het olieverbruik behoorlijk.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 686
Lid geworden op: 02 jul 2006 20:45
Auto: Ligne Business 2.0
Opties: PP, blauwe tand, navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 0
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 97300
Kleur: Grijs
Locatie: Veenendaal
10W40 van de Praxis, gebruik ik al jaren. Na olieverversen (garage) en die gebruikt ander merk maar heeft geen invloed op gebruik
NU: Citroën C5 PH3 2.0 Ligne Business (2009)
Auto's die we hebben gehad:
Citroën C5 2.0 PH2 HDiF (2007)
Citroën C5 PH1 1.8 Ligne Prestige (2003)
Honda Accord 2.0i
Honda Civic 1.6
Opel Kadet (ach, iedereen maakt weleens een fout)
Ford Escort
Citroën Visa
Honda Civic
VW Kever
Auto's die we hebben gehad:
Citroën C5 2.0 PH2 HDiF (2007)
Citroën C5 PH1 1.8 Ligne Prestige (2003)
Honda Accord 2.0i
Honda Civic 1.6
Opel Kadet (ach, iedereen maakt weleens een fout)
Ford Escort
Citroën Visa
Honda Civic
VW Kever
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Tja, vervelend,
Dus eigenlijk zoals je zelf al zegt gewoon maar accepteren.
Of natuurlijk toch iets aan laten doen. En dan is het vervangen van de kleprubbers de meest logische stap. Echter is dat een paar uurtjes werk, en dus prijzig. Waarschijnlijk verdien je die kosten nooit terug de rest van de levensduur van de auto.
Je kunt natuurlijk olie van het type stroop gaan gebruiken:
15W40 of 15W50, of zelfs 20W50, dat kan nog enigzins verbruik verminderen, maar wees je dan wel bewust van een mindere smering na de koude start in de winter.
Dus eigenlijk zoals je zelf al zegt gewoon maar accepteren.
Of natuurlijk toch iets aan laten doen. En dan is het vervangen van de kleprubbers de meest logische stap. Echter is dat een paar uurtjes werk, en dus prijzig. Waarschijnlijk verdien je die kosten nooit terug de rest van de levensduur van de auto.
Je kunt natuurlijk olie van het type stroop gaan gebruiken:
15W40 of 15W50, of zelfs 20W50, dat kan nog enigzins verbruik verminderen, maar wees je dan wel bewust van een mindere smering na de koude start in de winter.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan


Berichten: 89
Lid geworden op: 16 feb 2010 22:58
Auto: C5 Break 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09873
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 323000
Kleur: gris iceland
In een diesel moet een 5W.. (30 0f 40) , in een benzinemotor kan 10w..
Maar ik zou geen 20W.. gebruiken (behalve in de zomer).
Maar ik zou geen 20W.. gebruiken (behalve in de zomer).
Ex: Mini 1000, Visa II RE; BX 1.4; BX 1.6 TRI; BX 1.9 D; Break Ligne Prestige 2.0 HDI
Actueel: C5 2.0 Diff. HDI Aut.; BMW K75S
Actueel: C5 2.0 Diff. HDI Aut.; BMW K75S
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
5W30 of 0W40
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Als je je olieverbruik wilt verminderen moet je zeker geen 0W of 5W gebruiken.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Bij mij werd het anders minder bij de overgang van 5W40 naar 5W30.
En die ervaring had ik bij mijn Xantia ook: Toen ik van 10W40 overging naar 5W40 nam het olieverbruik kortstondig toe en werd het daarna ook minder.
En die ervaring had ik bij mijn Xantia ook: Toen ik van 10W40 overging naar 5W40 nam het olieverbruik kortstondig toe en werd het daarna ook minder.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 sep 2011 10:26
Auto: C5 1.8 16v Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 166000
Kleur: zwart
Locatie: Bourtange
Contacteer:
Slechte olie bestaat allang niet meerPloffie schreef:Volgens puristen natuurlijk troep, maar volgens mijn portemonnee is dit verschrikkelijk goeie olie.
En ik kan me niet onttrekken aan het vermoeden dat het uit hetzelfde dure vat komt...
C5club Fan


Berichten: 89
Lid geworden op: 16 feb 2010 22:58
Auto: C5 Break 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09873
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 323000
Kleur: gris iceland
Rij nu al 50k op Action olie. Deze maand doe ik er een keertje Shell in (5w40) die ik op vakantie in Fr. heb aangeschaft. Tot nu toe alles zonder problemen en met minimaal verbruik (misschien 1 liter op 24k), valt me niet tegen.
Ex: Mini 1000, Visa II RE; BX 1.4; BX 1.6 TRI; BX 1.9 D; Break Ligne Prestige 2.0 HDI
Actueel: C5 2.0 Diff. HDI Aut.; BMW K75S
Actueel: C5 2.0 Diff. HDI Aut.; BMW K75S
C5club Fan


Berichten: 89
Lid geworden op: 16 feb 2010 22:58
Auto: C5 Break 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09873
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 323000
Kleur: gris iceland
Hmm, met die Shell Helix Diesel Ultra 5W40 is het 1 liter op 10k geworden ... Gaat het met olie Techno 5W40 van Action toch beter.
Valt ook zeker niet tegen met drie ton op de teller 
Ex: Mini 1000, Visa II RE; BX 1.4; BX 1.6 TRI; BX 1.9 D; Break Ligne Prestige 2.0 HDI
Actueel: C5 2.0 Diff. HDI Aut.; BMW K75S
Actueel: C5 2.0 Diff. HDI Aut.; BMW K75S
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 413
Lid geworden op: 08 apr 2012 16:26
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Locatie: Erps-Kwerps, Belgium
Dus alleen de (hier niet verkrijgbare) exotische Amerikaanse merken brengen het er goed vanaf?
Free beats!
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
De Valvoline is uit deze test een van de beter (zeer goed) verkrijgbare olien idd.
C5club Fan


Berichten: 89
Lid geworden op: 16 feb 2010 22:58
Auto: C5 Break 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09873
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 323000
Kleur: gris iceland
Wat ik wel wil zeggen: hoe groter het verschil tussen de twee getallen (bv 5W40 of 15 W40) hoe zwakker de olie, omdat er erg zware eisen aan de "ketens" gesteld worden. Deze ketens gaan eerder stuk waardoor de olie zijn smerende werking verliest. Een prijswinnaar als de 5W60 in deze test klinkt veelbelovend, maar zal op langere duur het moeten afleggen tegen een 20W50 of 15W40. Een goede minerale olie kan trouwens ook beter zijn dan een slechte synthetische olie! Alleen halen die de lage viscositeitswaarden bij koude start niet, wat deels ondervangen kan worden door de koude motor niet teveel te belasten (is wel moeilijker in de winter).
Ex: Mini 1000, Visa II RE; BX 1.4; BX 1.6 TRI; BX 1.9 D; Break Ligne Prestige 2.0 HDI
Actueel: C5 2.0 Diff. HDI Aut.; BMW K75S
Actueel: C5 2.0 Diff. HDI Aut.; BMW K75S




