Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Wat betreft de diagnose door Carrec en de conclusie. Het ligt er ook aan wat je hebt afgesproken met het bedrijf, daarover heb ik het al uitgebreid gehad in dit draadje.
En wat betreft de conclusie, ik vroeg natuurlijk niet voor niets naar de scoopbeelden. Uiteraard worden die opgeslagen en zijn terug te halen.
Wat betreft initialiseren, dit is inderdaad nodig na een aanpassing, de motor moet dan koud zijn. Tijdens de diagnose zijn er geen aanpassingen gedaan, dus ook geen initialisatie uitgevoerd, daarbij is vast komen te staan wat de oorzaak (bougies) is van het inhouden.
Na vervangen van de bougies is de oorzaak van het probleem weggenomen. Daarna is uiteraard een initialisatie natuurlijk nodig bij koude motor.
Echter nogmaals: initialisatie lost geen problemen op, leert alleen de mengselaanpassing in, een basis die allereerst goed moet zijn.
Iedere garage met een goede tester kan dit doen. Veelal doen ze het echter verkeerd (warm, geen proefrit, enz) omdat men niet begrijpt wat er gebeurt in de ECU tijdens zo'n procedure.
Met enige (veel) schroom deel ik een alternatief op basis van hoe de regeleenheid werkt. Die zou je wellicht geforceerd kunnen dwingen om te leren.
Koude motor!!!!!
Onder OBD2 (dus niet merkspecifiek!!!!!) wissen fouten.
Accupool 10 min los
Accu aansluiten
Nogmaals fouten wissen onder OBD
Verbruikers uit (ook ac)
Starten en stationair laten warm draaien totdat de fan inslaat
Daarna een proefrit 5 km met alle belastingssituaties
Dit zou je kunnen proberen zonder garantie op dat het echt 100% goed gaat.
En wat betreft de conclusie, ik vroeg natuurlijk niet voor niets naar de scoopbeelden. Uiteraard worden die opgeslagen en zijn terug te halen.
Wat betreft initialiseren, dit is inderdaad nodig na een aanpassing, de motor moet dan koud zijn. Tijdens de diagnose zijn er geen aanpassingen gedaan, dus ook geen initialisatie uitgevoerd, daarbij is vast komen te staan wat de oorzaak (bougies) is van het inhouden.
Na vervangen van de bougies is de oorzaak van het probleem weggenomen. Daarna is uiteraard een initialisatie natuurlijk nodig bij koude motor.
Echter nogmaals: initialisatie lost geen problemen op, leert alleen de mengselaanpassing in, een basis die allereerst goed moet zijn.
Iedere garage met een goede tester kan dit doen. Veelal doen ze het echter verkeerd (warm, geen proefrit, enz) omdat men niet begrijpt wat er gebeurt in de ECU tijdens zo'n procedure.
Met enige (veel) schroom deel ik een alternatief op basis van hoe de regeleenheid werkt. Die zou je wellicht geforceerd kunnen dwingen om te leren.
Koude motor!!!!!
Onder OBD2 (dus niet merkspecifiek!!!!!) wissen fouten.
Accupool 10 min los
Accu aansluiten
Nogmaals fouten wissen onder OBD
Verbruikers uit (ook ac)
Starten en stationair laten warm draaien totdat de fan inslaat
Daarna een proefrit 5 km met alle belastingssituaties
Dit zou je kunnen proberen zonder garantie op dat het echt 100% goed gaat.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 1252
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Ga ik proberen!
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 1252
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Nogmaals: ik sprak af een diagnose inzake de storing.BJG schreef:Wat betreft de diagnose door Carrec en de conclusie. Het ligt er ook aan wat je hebt afgesproken met het bedrijf, daarover heb ik het al uitgebreid gehad in dit draadje.
En wat betreft de conclusie, ik vroeg natuurlijk niet voor niets naar de scoopbeelden. Uiteraard worden die opgeslagen en zijn terug te halen.
Er is met de auto gereden met storing, dat is mij bevestigd.
Ik kreeg een rapport ZONDER uitkomst.
Op jouw verzoek heb ik om de spookbeelden gevraagd. "Al weggegooid" was het commentaar.
Mijn conclusie: op mijn zwarte lijst.
Ik begrijp dat jij die mensen kent. Vraag ze eens over dit verhaal. Misschien heb ik iets essentieels gemist.
Ik ga dadelijk initialiseren.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 1252
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
De testprocedure exact gevolgd, met één bijzonderheid, de fan slaat niet aan, ook niet na 20 min.
Airco af, ventilator af.
De motortemperatuur komt niet hoger dan 93,5°. Lexia meldt dat de fan niet aan staat en/of Streefsnelheid Koelventilatorunit 0%
De proefrit van ca 20 min met alle belastingomstandigheden verliep prima, maar op weg naar huis, 100 m vanaf mijn oprit: Storing Uitlaatgas en onregelmatig lopen.
Voor de operatie alle storingen gewist, nar accupool 10 los weer alle storingen gewist.
Bij thuiskomst zie ik: We zien nu, dat het "probleem" verhuisd is naar verstuiver 1.
Wie het weet mag het zeggen.
Airco af, ventilator af.
De motortemperatuur komt niet hoger dan 93,5°. Lexia meldt dat de fan niet aan staat en/of Streefsnelheid Koelventilatorunit 0%
De proefrit van ca 20 min met alle belastingomstandigheden verliep prima, maar op weg naar huis, 100 m vanaf mijn oprit: Storing Uitlaatgas en onregelmatig lopen.
Voor de operatie alle storingen gewist, nar accupool 10 los weer alle storingen gewist.
Bij thuiskomst zie ik: We zien nu, dat het "probleem" verhuisd is naar verstuiver 1.
Wie het weet mag het zeggen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Bwoa… zelden toch…. Misschien heb ik iets essentieels gemist.

(Grapke Jan, maar die moest ik even inkoppen

Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline

C5club extreme Die-Hard


Berichten: 754
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Locatie: 's-Hertogenbosch
Mijn ventilator springt ongeveer aan bij ca. 98°c
Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Verkocht)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Verkocht)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Berichten: 1252
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Dank! Het was buiten vrij koud en kennelijk heb ik een schone radiator. 

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Sorry dit wordt even een wat meer directe posting
Jij hebt daar een afspraak gemaakt uit eigen beweging. Ik ben geen onderdeel van jouw deal met hen. Als je niet tevreden bent (wat ik mij kan voorstellen) is het de eerlijkste manier dit met hen te bespreken en te kijken wat ze voor je kunnen doen. Dan geef je ze de kans om je alsnog tevreden te stellen.
En om toch wat vriendelijker te eindigen
Heb je de oude bobine nog? Die zou je in dat geval terug kunnen plaatsen om uit te sluiten dat deze invloed heeft op je klacht (daarvoor staat een verklaring in het gedeelde diangoserapport).

Nee!! Dit is nu precies wat ik wil voorkomen. De autowereld is klein ik doe best wat in dat wereldje dus ik ken daar veel mensen en bedrijven inderdaad. Ik wil niet de mediator zijn, dan was ik wel bij de BOVAG geschillen commissie gaan werken.JanSr schreef: Ik begrijp dat jij die mensen kent. Vraag ze eens over dit verhaal. Misschien heb ik iets essentieels gemist.
Jij hebt daar een afspraak gemaakt uit eigen beweging. Ik ben geen onderdeel van jouw deal met hen. Als je niet tevreden bent (wat ik mij kan voorstellen) is het de eerlijkste manier dit met hen te bespreken en te kijken wat ze voor je kunnen doen. Dan geef je ze de kans om je alsnog tevreden te stellen.
Dit is niet nieuw, dat hebben we al eerder gezien!!! Mocht je twijfelen, lees je eigen berichten maar eens terug.JanSr schreef:We zien nu, dat het "probleem" verhuisd is naar verstuiver 1.
Nee, dat gaat niet werken, zo gaat het al te lang, niemand weet het, er moet gewoon stapsgewijs diagnose gesteld worden.JanSr schreef:Wie het weet mag het zeggen.
En om toch wat vriendelijker te eindigen

Heb je de oude bobine nog? Die zou je in dat geval terug kunnen plaatsen om uit te sluiten dat deze invloed heeft op je klacht (daarvoor staat een verklaring in het gedeelde diangoserapport).
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 4942
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Het kan even duren voordat de fan aanslaat, zeker als het buiten koud is, reken dan op een uur is mijn ervaring.JanSr schreef:Dank! Het was buiten vrij koud en kennelijk heb ik een schone radiator.
Berichten: 1252
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Is het voor het slagen van de initialisatie nodig dat de fan aanslaat of is de motortemperatuur op zich voldoende?
Als de fa moet aanslaan overweeg ik een stuk karton voor de radiator te zetten, zodat die fan aanslaat.
Om die auto anderhalf uur stationair te laten draaien lijkt mij niet prettig voor de buren.
Op het spruitstuk zit de vacuumsensor die de onsteking moet vervroegen bij toenemende vacuum.
Heeft iemand de beschikking over de curve welke spanning hij moet afgeven tov het vacuum ?
Als de fa moet aanslaan overweeg ik een stuk karton voor de radiator te zetten, zodat die fan aanslaat.
Om die auto anderhalf uur stationair te laten draaien lijkt mij niet prettig voor de buren.
Op het spruitstuk zit de vacuumsensor die de onsteking moet vervroegen bij toenemende vacuum.
Heeft iemand de beschikking over de curve welke spanning hij moet afgeven tov het vacuum ?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Als de wagen stilstaat zal karton niet zoveel uithalen voordat de fan aanslaat. Het kan inderdaad lang duren, maar wees blij! Bij een diesel duurt het nog langer.
Ik denk dat het enige wat je kunt meten aan die sensor de weerstand is. Hij is zelf namelijk geen spanningsbron.
Voorzover ik weet is die voor de mengselregeling en wordt de ontsteking steeds zo vroeg gezet dat hij net niet pingelt. Maar daar kan ik me in vergissen.
Ik denk dat het enige wat je kunt meten aan die sensor de weerstand is. Hij is zelf namelijk geen spanningsbron.
Voorzover ik weet is die voor de mengselregeling en wordt de ontsteking steeds zo vroeg gezet dat hij net niet pingelt. Maar daar kan ik me in vergissen.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 1252
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Om de feestvreugde te verhogen:
P0341
Raw code: 0341
ECU: 10
OBDII: Camshaft position (CMP) sensor A, bank 1 - range/performance problem
En nu is verstuiver 1 aan de beurt:
P0201
Raw code: 0201
ECU: 10
Status: Confirmed
OBDII: Injector 1 - circuit malfunction
Misschien maakt P0341 een diagnose gemakkelijker.
P0341
Raw code: 0341
ECU: 10
OBDII: Camshaft position (CMP) sensor A, bank 1 - range/performance problem
En nu is verstuiver 1 aan de beurt:
P0201
Raw code: 0201
ECU: 10
Status: Confirmed
OBDII: Injector 1 - circuit malfunction
Misschien maakt P0341 een diagnose gemakkelijker.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Je had de nokkenaspositie sensor al eens vervangen toch? maar zitter er niet twee sensors op bij jouw motor?
Ik denk toch echt dat je het in de bedrading moet gaan zoeken trouwens
Ik denk toch echt dat je het in de bedrading moet gaan zoeken trouwens
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 1252
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
1: Ja.H_H schreef:Je had de nokkenaspositie sensor al eens vervangen toch? maar zitter er niet twee sensors op bij jouw motor?
Ik denk toch echt dat je het in de bedrading moet gaan zoeken trouwens
2: Ik zag bij het lossneden van de zwarte stekker van de ECU dat daar vier paar pinnetjes aan zitten, genummerd 1 t/m 4.
Het zou zo maar kunnen, dat de verbinding is met de vier injectors.
Zodra ik die meetspullen binnen heb, waaronder kleine krokodilleln-klemmetjes en dunne meetpinnetjes, zou ik dus kunnen gaan meten.
Ik meld mij wel weer. De uitkomst kan ik wel voorspellen: Bedrading OK.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
viewtopic.php?p=617591#p617591" onclick="window.open(this.href);return false;
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline