C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Nou, ik heb eens een Xant zien rijden met wel een heel erg zwaar aanhangertje met stenen.
Dat konden zelfs de ballen niet trekken.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Waren die niet gewoon leeg, zal ook de eerste niet zijn , zeker bij bixen en xanten :smt080

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Leeg of niet, dan zakt hij nog niet door, maar begint te stuiteren.
Deze lag echt op zijn bips.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Dan was er iets met de hoogteregeling, dit ligt niet aan de aanhanger.
Zoals je waarschijnlijk wel weet schiet het kunsstof stangetje achter er wel eens af, of soms breekt het metalen stangetje.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Precies , xantia kwaaltje ... :)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Als een HP geveerde auto heeeeeel veel te zwaar beladen wordt kan het gebeuren dat het systeem onvoldoende druk kan opbrengen om de achterkant omhoog te krijgen.

Op het Xantia Forum hebben we er wel eens aan gerekend, ik ben de getallen helaas vergeten.
Ik zal kijken of ik het terug kan vinden......

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Aha dat lijkt mij ook interessant, ik verwacht bijzonder hoge getallen

Ik heb zelf wel eens rond 700 kg aan gebakken oude waaltjes vervoerd zonder probleem, wel was ik bang dat de kofferbodem zou uitscheuren :shock:
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ging hier over kogeldruk, die zal nimmer zo hoog zijn dat een HP hem niet recht trekt lijkt mij ...
Rommel in de achterbak, tja misschien dat een olifant wat te veel van het goede is, ben benieuwd JW ;)

Hoewel , ...

Afbeelding

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
JW-NHS schreef:Als een HP geveerde auto heeeeeel veel te zwaar beladen wordt kan het gebeuren dat het systeem onvoldoende druk kan opbrengen om de achterkant omhoog te krijgen.
Dit bedoel ik en daar leek het op.
Een aanhangwagen die eigenlijk achter een vrachtwagen hoort en vol zat met keien en dan verkeert inpakken.

Er is een grens aan de kracht van opwaartse kracht des Haapees.

Menno, dit telt niet, dit is een babyfantje. :lol:
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Deze steentjes maken niet veel uit...

Afbeelding
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
BJG schreef:Aha dat lijkt mij ook interessant, ik verwacht bijzonder hoge getallen

Ik heb zelf wel eens rond 700 kg aan gebakken oude waaltjes vervoerd zonder probleem, wel was ik bang dat de kofferbodem zou uitscheuren :shock:
In dit Xantia draadje is de basis te vinden voor die berekening.
Bij een gewone belading is er iets van 100 bar druk nodig in het systeem om de auto op hoogte te brengen.
Als je dan het asgewicht verhoogt met 50%, kom je aan 150 bar druk om de auto op hoogte te kunnen brengen. En dat is bij de Xant zo ongeveer de maximale druk die het systeem kan leveren.
Dat geldt voor de vooras van de Xant, aannemende dat daar 50 bar bollen zitten waarbij in normale situatie de membranen tot ongeveer het midden van de bol gedrukt worden.

Bij de achteras zit dat wat anders, daar hebben de bollen van de Break een voordruk van 40 bar. In normale rijsituatie, uitgaande van 50% compressie zou daar dan 80 bar druk staan.
Uitgaande van die maximale druk van ca 150 bar, zou de asbelasting dus maximaal kunnen verdubbelen.
Bij mijn weten heeft een lege Xant Break achter een asbelasting van iets van 650 kg. Dat zou betekenen dat bij een belading boven de achteras met een extra 650 kg, de hydrauliek aan het eind van z'n mogelijkheden komt.
Verdeel je dat gewicht wat meer naar voren dan kan er wat meer in voordat de hydrauliek het niet meer aankan.

Voor de goede orde: dit zijn geen preciese berekeningen. Ze geven echter wél aan waar globaal de grenzen liggen.
En gezien de wat hogere gewichten van de C5, zal het dan vermoedelijk wat later tegen z'n grenzen aanlopen....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Hoe ga je dat intrepeteren bij de C5 waarbij de bollen een lagere voordruk hebben?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
...die zijn niet wezenlijk anders bij de C5 Break: voor 52-57 bar (afhankelijk van de uitvoering), achter 44 bar.
Wat de nominale en maximale druk in het systeem is weet in niet precies.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Volgens mij zijn de voordrukken achter een stuk lager.

25 bar voor de ha3+ en 31 bar voor de ha3.
De middenbol achter is voor de ha3+ idd 44 bar.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Maximale druk in het systeem was dacht ik een 175 bar; daarop schakelt de hogedrukregelaar naar "het kleine circuit".
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Plaats reactie