Pagina 16 van 33

Re: Veerbollen checken ( comfortbollendiscussie )

Geplaatst: 12 dec 2009 11:33
door willy4
een vriend van mij heeft zelf iets gemaakt om veerbollen te testen,ik dacht van een oude rempomp van een DS,
ik heb er ook al verschillende keren gebruik van gemaakt, en het werkt perfekt

Re: Veerbollen checken ( comfortbollendiscussie )

Geplaatst: 12 dec 2009 12:20
door Ploffie
Eigenlijk nog uit de tijd van de groene bolletjes, om te zien wat de restdruk is.
Nu is het vol of leeg, volgens de geleerden.

(..ofschoon mijn gevoel me zegt dat er ook wel wat stikstof door het metaal kan ontsnappen..)

Re: Veerbollen checken ( comfortbollendiscussie )

Geplaatst: 12 dec 2009 12:23
door willy4
ik geloof toch niet vol of leeg

Re: Veerbollen checken ( comfortbollendiscussie )

Geplaatst: 12 dec 2009 12:44
door Ploffie
Tegenwoordig wel.
Als het goed is verdwijnt er geen gas meer door het membraan, in tegenstelling tot de groene bollen die LHM gebruiken.

Die liepen langzaam leeg, maar dat voelde je ook wel.

Re: Veerbollen checken ( comfortbollendiscussie )

Geplaatst: 12 dec 2009 18:57
door juzzwuzzz
ter verduidelijking even bij de betreffende drempel een foto gemaakt. Wel zonder blokje op mn trekhaak, maar zo is het een stuk duidelijker denk ik

Afbeelding

Afbeelding

Heb trouwens even gekeken naar de veerstop (of hoe ze heten), rechts achter (bijrijder kant) zit hij wel en links achter (bestuurders kant) zit hij niet. Hoeveel kwaad kan dat als hij aan 1 kant niet zit?

Overigens heb ik ze vooraan de auto niet kunnen ontdekken, maar ook die veerbollen kan ik daar niet zien zitten. Geen idee waar ik moet kijken ook. Zitten denk ik niet zo in het zicht als achter?

Re: Veerbollen checken ( comfortbollendiscussie )

Geplaatst: 12 dec 2009 19:05
door ms-c5
die bumpstops kosten je de kop niet kwa kosten, dus ik zou beide kanten een nieuwe doen, als je de auto overbeladen hebt, dan zijn er juist die bump stops er voor dat je membramen niet lek prikken.

je kunt ze zelf vervangen, gewoon in het gaatje drukken, dat stelt niets voor :smt023

Re: Veerbollen checken ( comfortbollendiscussie )

Geplaatst: 12 dec 2009 19:10
door Ploffie
juzzwuzzz schreef:ter verduidelijking even bij de betreffende drempel een foto gemaakt. Wel zonder blokje op mn trekhaak, maar zo is het een stuk duidelijker denk ik
Heb trouwens even gekeken naar de veerstop (of hoe ze heten), rechts achter (bijrijder kant) zit hij wel en links achter (bestuurders kant) zit hij niet. Hoeveel kwaad kan dat als hij aan 1 kant niet zit?

Overigens heb ik ze vooraan de auto niet kunnen ontdekken, maar ook die veerbollen kan ik daar niet zien zitten. Geen idee waar ik moet kijken ook. Zitten denk ik niet zo in het zicht als achter?
Lijkt ook best laag te zitten die trekhaak, dus rustig de drempel nemen, das alles.

Iedereen mist wel 1 of 2 van die aanslagrubbers lijkt het, volgens mij kan dat geen kwaad, als je niet te gek doet.
Als je ziet hoe die dingen vast zitten is het mij een raadsel hoe ze zo überhaupt langer dan een uur blijven zitten... :?

Re: Veerbollen checken ( comfortbollendiscussie )

Geplaatst: 12 dec 2009 20:07
door juzzwuzzz
En de drempel is volgens mij ook wel belachelijk hoog. Ik heb de foto terwijl de auto stil stond achter de drempel. Lijkt me dat de vering dan redelijk in zn neutrale stand staat, en dan is er nog maar zo weinig ruimte over tussen de stoep en de onderkant van de auto (laat staan de trekhaak). En als jer er afrijdt zakt de auto natuurlijk nog iets door.

Vraag me altijd af hoe ze met die verlaagde golfjes van dit soort drempels afkomen zonder de bodemplaat te beschadigen.

PS. zoals ik elders ook al zei, ik moet toch bij de garage langs voor een afdekdopje die mist op mn dakdrager (vindt het een rot gezicht) kan ik gelijk deze stoot rubber bestellen.

Re: Veerbollen checken ( comfortbollendiscussie )

Geplaatst: 14 feb 2010 20:19
door bajeke
misschien een rare "domme"vraag ,maar maakt het uit hoe hard je over een drempel rijd?

ik had een golf 3 station voor de C5 break en daarmee reed ik over punaises"drempels"max 10 km/ph

de C5 rijd met gemak 50:$:$ ik weet dat de vering een geheugen heeft en zich aanpast gedurende tijd .
we hebben hier in de buurt in 75 meter 4 punaises vlak na elkaar de eerste moet ik iets rustiger nemen,daarna kun je behoorlijk fors erover heen en de C5 maakt er een vlake weg van"subliem".
alleen een zijstraat met een drempel die moet ik voorzichtig nemen anders schut ik naar de armsteun of bijrijderstoel "bijvoorbeeld".
zolang ik weet dat ik aan de bodem niks raak is het toch goed??


mijn vrouw neemt de drempels nog forser dan ik,

Ook aan de cb's

Geplaatst: 14 mei 2010 13:36
door Menno
Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen, ... en op meetings altijd vergeten om met iemand mee te rijden om dit te ervaren, mijn Xantia's waren altijd ligt opgeboord en dat beviel prima.
Dus behoor ik nu ook tot de comfortbollen rijders, eerste indruk : "dat had ik eerder moeten doen" :idea:

Het is subtiel, en van een deinende boot is absoluut geen sprake, op weg naar huis moest er een noodstop gemaakt worden( alarm lichten gingen zelfs automatisch aan), alles stond plotsklaps stil op de snelweg, ...
Ook dat ging prima, geen duikende auto o.i.d.

Even op de lange duur bekijken natuurlijk, ik heb omruilgarantie :lol:

Re: Veerbollen checken ( comfortbollendiscussie )

Geplaatst: 14 mei 2010 16:27
door willy4
voor en achter

Re: Veerbollen checken ( comfortbollendiscussie )

Geplaatst: 14 mei 2010 16:28
door Menno
Jazeker, 4 stuks ... enkel de middenbollen blijven zitten.

Re: Veerbollen checken ( comfortbollendiscussie )

Geplaatst: 14 mei 2010 16:33
door willy4
:smt023

Re: Veerbollen checken ( comfortbollendiscussie )

Geplaatst: 14 mei 2010 20:45
door Klaverblaadje
Menno schreef:Jazeker, 4 stuks ... enkel de middenbollen blijven zitten.

Welkom in de club. :lol:

Re: Veerbollen checken ( comfortbollendiscussie )

Geplaatst: 14 mei 2010 20:50
door Maarten
Als ik een keer op een meeting ben, wil ik het wel eens proberen... de gewone demping van de C5 vind ik prima, maar de korte ribbels (bij viaducten of naden tussen snelwegplaten) zouden wat beter mogen.