Pagina 16 van 53

Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak

Geplaatst: 13 jan 2012 10:43
door GW-tje
Je verwacht nogal wat, gelijk 208L ingekocht?

:smt038 JO gaat los op de AISIN...... :smt023

Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak

Geplaatst: 13 jan 2012 11:50
door JW-C5
Als ik zo het lijstje zie van belangstellenden op dit forum, dan gaat het hard ;)

Per flushing wordt er al iets van 7 liter gebruikt als ik het goed heb.
Dat zijn dus minder dan 30 behandelingen :idea:

Groet,
JW

Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak

Geplaatst: 13 jan 2012 19:51
door veerbol
Goed zo Johan, geen halve maatregelen...! ;) :smt038

Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak

Geplaatst: 13 jan 2012 23:41
door Ronald
Houdbaar tot november 2015, kan effe mee dus.

gr. Ronald

Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak

Geplaatst: 14 jan 2012 09:46
door Klaverblaadje
Op pagina 3 heb ik mij als eerste aangemeld voor de 4HP20 bak, zit die ook nog in het spoelprogramma, of moet ik een keer bellen voor de ouderwetse manier?

Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak

Geplaatst: 14 jan 2012 11:54
door JW-C5
Oldenhage schreef:Olie is binnen in ieder geval

Gisteren goed gesprek gehad met Gery Sloot, beste man blijkt ook spoelapparaten te verkopen.
Ook goed verhaal betreft toevoegingen. Ik ben weer aan het denken gezet.
Maar weer research doen voor wel of niet reinigingsmiddel.
(vanavond ga ik er dieper op in. nu weer aan de arbeid)
Daar ben ik ook over aan het doordenken geweest......

Wat is de bedoeling van die reiniging, dat is de vraag, denk ik.
Zou het zo kunnen zijn dat er ergens veel vuil zit dat niet opgelost blijft in de olie? En zou dat vuil er dan niet uitspoelen als je gaat flushen?
Maar zit er normaliter wel zoveel vuil in?

Toen mijn bak in oktober 2010 bij een km stand van 141.000 gedeeltelijk van nieuwe olie voorzien werd, -er werd zo'n 3 liter verwisseld-, was de olie die er uit kwam zeker niet helder rood meer. Maar hij was ook niet pikzwart zoals in AOS's verhaal
AOS heeft dan ook een ander probleem, en wellicht is, gezien het feit dat de olie al twee keer deels ververst is, een flush-met-spoelvloeistof dan de goede aanpak.

Waarom mijn twijfels over het gebruik van die spoelvloeistof?
De Aisin-6 heeft een speciale olie nodig, dat is die 3309 olie.
Die is er op ontworpen om gebruik te kunnen maken van het “controlled slip” systeem dat in deze bak zit.
Waar die controlled slip gebruikt wordt weet ik niet precies, dat zou kunnen zijn bij de gewone koppelingen in de bak. Maar meer waarschijnlijk is dat het gebruikt wordt in de overbrugging van de koppelomvormer, daarmee wordt soepel op- en terugschakelen mogelijk.

Voor de goede werking van die overbrugging is een bepaalde wrijvingscoëfficient tussen het materiaal van de overbruggingskoppeling en het koppelomvormerhuis essentieel.
En daar zit mijn vraagteken, wat doet die spoelvloeistof met die wrijvingscoëfficient, blijft die ongewijzigd?

Spoelvloeistof wordt wel vaker gebruikt, denk aan hydraurinçage zoals gebruikt in vervuilde LHM systemen.
Dat doet Chyparse met enige regelmaat, maar eigenlijk alleen als er zwaar achterstallig onderhoud is aan een LHM systeem, dat dan ook niet meer normaal functioneert.
Nadeel van dat spoelen met hydraurinçage is dat het heel schrale vloeistof is, er is geen sprake meer van smerende werking. En dat kan zeker ook tot problemen leiden…

Met dat in m’n achterhoofd heb ik dan ook zo m’n vraagtekens.
Ik zou denken dat, als de bak verder normaal werkt en schakelt, en er geen pikzwarte olie uitkomt zoals bij AOS, het niet verstandig is om die reinigingsvloeistof toe te voegen.
In een geval als bij AOS ligt dat wat anders, mogelijkerwijs.

Dat waren mijn gedachten, voor wat ze waard zijn ;)

Groet,
JW

Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak

Geplaatst: 14 jan 2012 13:16
door C5-er
Kan je daar helemaal in volgen, JW.
Zelf zie ik het dan ook zo:
- olie wordt met de inwendige pomp via de oliekoeler afgepompt
- vullen met 1 à 2 liter verse olie en even laten draaien
- deze olie afpompen (of aflaten, dat laat ik in het midden)
- vullen met nieuwe olie en wanneer op bedrijfstemperatuur het niveau checken.
Bak moet werken met olie en niet met 'olie + restanten van reinigingsvloeistof'.

Vervuiling bij een gesloten systeem bestaat dan toch eigenlijk enkel uit slijtagedeeltjes in suspensie in de olie of als bezinksel.
Wanneer er andere vervuiling optreedt door oververhitting/verbranden van de bakolie dan is dat door een of ander probleem, een flush-olie lost dat dan ook niet op...
Bakolie bevat naar ik veronderstel geen (of weinig?) detergenten zoals bij (een goede) motorolie en zal dan naderhand die "vervuiling" ook niet gaan losweken denk ik dan zo.

Dit dus ook voor wat het waard is hé ;)

Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak

Geplaatst: 17 jan 2012 00:05
door Oldenhage
Ik blijf er bij geen toevoegingen.

(alhoewel Toyota een reinigingsmiddel heeft voor de bakken)
Nee ik doe het niet. De Aisin moet bij 65 plus afgetapt worden, want zo zegt Citroen, dan komen de vuildeeltjes mee uit de koppelomvormen. En de olie heeft een sterke reinigende werking. Nieuwe olie zal al een hoop doen. Daar komt bij dat ik de spoeling als eerste inzet als preventief onderhoud. Niet als probleem oplosser achteraf.

Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak

Geplaatst: 17 jan 2012 00:29
door JW-C5
Prima :smt023

Groet,
JW

Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak

Geplaatst: 17 jan 2012 08:52
door exroosje
Precies,

als eerste zou je spoelen inzetten als preventief onderhoudsmiddel om de normale levensduur op te rekken van zeg 2 ton naar 3-4 ton. Ruim een auto leeftijd dus. Dat zou met alleen spoelen al ruim moeten lukken.

Als er iemand binnenkomt met slecht schakelen of een bijgeluidje kun je in dat geval een reinigingsmiddel proberen onder het motto "anders had ik hem naar de revisie gestuurd"

Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak

Geplaatst: 17 jan 2012 12:43
door chathanky
Nieuwe olie doet zijnreinigende werking hoor ik zeggen hier.
Als er neergeslagen vervuiling in de bak achter blijft neemt de nieuwe olie dat weer op. De reinigende wrking van de olie komt dat niet ten goede aan de levensduur van de nieuwe olie.

Olie kan door toevoegingen een hoeveelheid vervuiling opnemen. Die raakt uitgewerkt en vervuiling gaat dan neerslaan. Met de nieuwe olie begin je op achterstand.

Met een afwasmiddel kun je ook niet eeuwig vette vaat wassen, een extra scheutje vaatwasmiddel pep je de reinigende werkiing weer even op. Om zo extra vervuiling weg te werken.
Dat is ongeveer de achtergrond van de flush middelen.

Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak

Geplaatst: 17 jan 2012 12:47
door GW-tje
Met de prijs van deze olie is het niet erg kostbaar om een extra spoeling te doen met nieuwe olie en die "spoelolie" zou je ook een aantal keren kunnen hergebruiken alvorens ze bij de afgewerkte olie te dumpen. Na de extra spoeling de bak afvullen met nieuwe olie. Je hebt dan redelijk goedkoop gereinigd met olie en niet met toevoegingen waarvan je de uitwerking op de lange duur niet kent. Lijkt mij simpel op te pakken......

Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak

Geplaatst: 17 jan 2012 12:53
door JW-C5
@ Chathanky,

Wat let jou om er bij het flushen van jouw 4HP20 wél reinigingsmiddel aan te laten toevoegen?
Dat zal JO best willen doen als jij hem dat expliciet vraagt, en je er zelf de verantwoordelijkheid voor neemt :idea:

Als mijn AM6 geflushed wordt komt er geen reinigingsmiddel in.
Ik ga daarin helemaal mee in de argumentatie die JO geeft :smt023

Groet,
JW

Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak

Geplaatst: 17 jan 2012 13:44
door chathanky
Het was ook niet meer dan een visie die ik er op los liet, er zijn altijd voor en tegenstanders van dat soort zaken en dat vind ik ook niet erg.

Over je twijfel voor je contoled slip. De olie zelf bevat ook reinigingsmiddelen echter in kleinere concentraties, maar zitten wel de gehele duur in je bak en zullen als het schadelijk zou zijn ook de platen aantasten.

Ervaring in automaten is niet mijn sterkste kant maar natte plaatkoppelingen op zich wel, die veelal zitten in motorfietsen. Verkeerde motorolie kan dan ook hier problemen geven. Zwellende platen of platen die door toevoegingen altijd glad blijven en slippen is een bekend probleem.
Voor atf zal dat minder gelden omdat deze de olie niet hoeven te combineren met de motorsmering en de versnelingsbaksmering.

Al met al is aandacht besteden aan wat je toepast en gebruikt zeker zinvol.
De 4hp20, de al4 bakken en nog meer typen automaten hebben ook een controled slip. Zo speciaal is dat ook niet.

Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak

Geplaatst: 17 jan 2012 22:20
door Oldenhage
chathanky schreef: Als er neergeslagen vervuiling in de bak achter blijft neemt de nieuwe olie dat weer op. De reinigende wrking van de olie komt dat niet ten goede aan de levensduur van de nieuwe olie.
Wat betreft die vervuiling, Citroen adviseert de olie af te tappen bij een warme bak. Boven de 65 graden. Dan komt de meeste vervuiling mee. Door bij warme bak de olie te flushen, dus in z'n geheel te verversen neem je zo goed als alle "neergeslagen" vervuiling mee.

Ik ben ook voor de 4HP20 bezig een tweetal aansluitingen te maken om zo ook daar een spoel apparaat op aan te kunnen sluiten. Het zit bij een 4HP20 iets anders, misschien wel makkelijker dan dan de AL4 en de AM6.