Oldenhage schreef:Olie is binnen in ieder geval
Gisteren goed gesprek gehad met Gery Sloot, beste man blijkt ook spoelapparaten te verkopen.
Ook goed verhaal betreft toevoegingen. Ik ben weer aan het denken gezet.
Maar weer research doen voor wel of niet reinigingsmiddel.
(vanavond ga ik er dieper op in. nu weer aan de arbeid)
Daar ben ik ook over aan het doordenken geweest......
Wat is de bedoeling van die reiniging, dat is de vraag, denk ik.
Zou het zo kunnen zijn dat er ergens veel vuil zit dat niet opgelost blijft in de olie? En zou dat vuil er dan niet uitspoelen als je gaat flushen?
Maar zit er normaliter wel zoveel vuil in?
Toen mijn bak in oktober 2010 bij een km stand van 141.000 gedeeltelijk van nieuwe olie voorzien werd, -er werd zo'n 3 liter verwisseld-, was de olie die er uit kwam zeker niet helder rood meer. Maar hij was ook niet pikzwart zoals in
AOS's verhaal
AOS heeft dan ook een ander probleem, en wellicht is, gezien het feit dat de olie al twee keer deels ververst is, een flush-met-spoelvloeistof dan de goede aanpak.
Waarom mijn twijfels over het gebruik van die spoelvloeistof?
De Aisin-6 heeft een speciale olie nodig, dat is die 3309 olie.
Die is er op ontworpen om gebruik te kunnen maken van het “controlled slip” systeem dat in deze bak zit.
Waar die controlled slip gebruikt wordt weet ik niet precies, dat zou kunnen zijn bij de gewone koppelingen in de bak. Maar meer waarschijnlijk is dat het gebruikt wordt in de overbrugging van de koppelomvormer, daarmee wordt soepel op- en terugschakelen mogelijk.
Voor de goede werking van die overbrugging is een bepaalde wrijvingscoëfficient tussen het materiaal van de overbruggingskoppeling en het koppelomvormerhuis essentieel.
En daar zit mijn vraagteken, wat doet die spoelvloeistof met die wrijvingscoëfficient, blijft die ongewijzigd?
Spoelvloeistof wordt wel vaker gebruikt, denk aan hydraurinçage zoals gebruikt in vervuilde LHM systemen.
Dat doet Chyparse met enige regelmaat, maar eigenlijk alleen als er zwaar achterstallig onderhoud is aan een LHM systeem, dat dan ook niet meer normaal functioneert.
Nadeel van dat spoelen met hydraurinçage is dat het heel schrale vloeistof is, er is geen sprake meer van smerende werking. En dat kan zeker ook tot problemen leiden…
Met dat in m’n achterhoofd heb ik dan ook zo m’n vraagtekens.
Ik zou denken dat, als de bak verder normaal werkt en schakelt, en er geen pikzwarte olie uitkomt zoals bij AOS, het niet verstandig is om die reinigingsvloeistof toe te voegen.
In een geval als bij AOS ligt dat wat anders, mogelijkerwijs.
Dat waren mijn gedachten, voor wat ze waard zijn
Groet,
JW