Pagina 143 van 151

Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3

Geplaatst: 15 mar 2015 16:58
door SaXoKe
de tank voltanken
de dagteller op 0 zetten
bij de eerstkomende tankbeurt weer voltanken
de getankte liters noteren
de afgelegde afstand van de dagteller die je op 0 gezet hebt noteren

dan neem je de liters die je getankt hebt en die deel je door de kilometers die je gereden hebt. Dat getal dat je uitkomt doe je x100 en je hebt het verbruik in liters per 100km.

vb: ik heb 875km gereden met 58liter diesel:
dan heb ik 58liter/875km=0.0662857143
0.0662857143 x 100 = 6.62857142886liter/100km
6.6l/100km afgerond

om te berekenen hoeveel kilometer je dan per liter brandstof doet deel je 100 door het aantal bekomen liters
In mijn geval is dat dan 100/6.6 = 15.15km/liter brandstof =1 op 15.15

Re: verbruik

Geplaatst: 15 mar 2015 17:04
door Kapitein Rob
@gouds:
gouds schreef:een vraagje.
ik zie op het forum regelmatig verbruikscijfers die ik niet herken.
Mijn C5 ph2 2.0 16v met g3 installatie heeft uiteraard ook een mooie boardcomputer.
Verbruiken van 7,4 /100 zijn te doen. 1l op 13,5km. Daar kan je mee thuiskomen.
aleen is het opvallende dat als ik aftank het blijkt dat ik 1/10 heb gedaan.
Nog niet verkeerd, maar wel even wat anders.
Nu moet gas in een moderne configuratie eigenlijk geen verschil maken met benzine. Dat is ook ervaring met vorige auto's.
Zijn r gasrijders onder ons met dezelfde ervaring.?
Wat laat maar er is nog geen antwoord op deze vraag.
Vwb prestaties maakt gas inderdaad geen verschil meer met benzine. Maar in verbruik wel. De calorische waarde (energiewaarde) van gas (per liter) is zo'n 15% minder dan die van benzine. De motor heeft een zekere hoeveelheid energie nodig om bepaalde prestaties te leveren. Daarom heb je van lpg ongeveer 15% meer (in liters) nodig bij dezelfde prestatie dan van benzine.
Het verschil tussen de boordcomputer en het werkelijke verbruik is logisch: de boordcomputer 'denkt' dat er benzine gebruikt wordt. Daarnaast is hij (bijna) altijd gunstiger dan het werkelijke verbruik. Dat je dus meer dan 20% lpg meer verbruikt dan de boordcomputer je voorspiegelt is hierop terug te voeren.

@bazz: de enige juiste manier is aftanken (tot pomp 2 of 3 keer afgeslagen is), km-stand noteren, bij de volgende tankbeurt op dezelfde manier aftanken en uitrekenen hoeveel km je gereden hebt. Dat deel je door het aantal liters en dan heb je het verbruik in km/liter. Wil je het aantal liters per 100 km weten dan doe je hetzelfde maar dan is de formule: aantal liter x 100 / aantal km.
Rekenvoorbeeld: gereden 650 km, getankt 58 liter
650/58 = 11,2 km/liter
58 x 100 / 650 = 8,9 liter per 100km (klopt want 100/11,2 = 8,9).

Edit: SaXoKe was me hiermee voor. ('t zijn ook van die rappe dingen he :smt190 ;) )

Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3

Geplaatst: 15 mar 2015 17:13
door bazz
SaXoKe schreef:
om te berekenen hoeveel kilometer je dan per liter brandstof doet deel je 100 door het aantal bekomen liters
In mijn geval is dat dan 100/6.6 = 15.15km/liter brandstof =1 op 15.15
Dat is bij benadering gemeten en niet 100% juist.

Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3

Geplaatst: 15 mar 2015 17:28
door SaXoKe
bazz, ik zou ni weten hoe je het anders naukeuriger kan doen.
het aantal getankte liters (echt een volle tank tot het randje) en de kilometers die je gereden hebt bepalen toch hoeveel je verbruikt?

Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3

Geplaatst: 15 mar 2015 18:03
door TheShadow
Het is zo goed als onmogelijk om steeds op de zelfde manier de tank vol te tanken.
Daarom is meting op een enkele keer tanken een benadering.
Hoe meer keren je meet, hoe nauwkeuriger het wordt.
Daarbij maakt het niet uit of je tot het randje tankt of tot de aanslag, zo lang je het maar op de zelfde manier doet.

Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3

Geplaatst: 15 mar 2015 18:16
door SaXoKe
Ja ok. Dat klopt. Maar als zr hier gevraagd wordt hoe je het meet/berekent dan is mijn uitleg toch de enige goede manier. Zeker als je het voor 1 tank berekent. Als je het bij elke tank berekent is het logisch dat je dan uiteindelijk een beter gemiddelde uitkomt.

Als je bvb bij 1 tank in jezelf denkt even moeite te gaan doen om zuinig te rijden en dat als je werkelijk gemiddelde neemt, dan ben je jezelf aant oplichten.

Het beste is idd om netjes elke tank bij te houden en het dan te berekenen over bvb 10 tankbeurten

Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3

Geplaatst: 15 mar 2015 19:17
door Kapitein Rob
Daar is Spritmonitor goed voor te gebruiken. Daar zie je elke tankbeurt en het totale gemiddelde.
En ook bij Autoweek kun je zoiets aanmaken.

Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3

Geplaatst: 15 mar 2015 19:37
door SaXoKe
vanaf het moment dat ik de C5 heb, eens kijken of die bij autoweek goed werkt :smt023 :lol:

Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3

Geplaatst: 15 mar 2015 19:42
door Menno
Bij spritmonitor heb je een veel mooier vergelijk ....

Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3

Geplaatst: 15 mar 2015 20:02
door SaXoKe
spritmonitor account aangemaakt, voor mn beide wagens. De Saxo en de C5 zijn er ingevoerd.
Vanaf de eerst komende tankbeurten eens goed bijhouden.

Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3

Geplaatst: 15 mar 2015 20:57
door Zwever
20140626_072859.jpg
de boordcomputer in ieder geval niet vertrouwen.......
In werkelijkheid was dit maar 1:21,5 :smt193

Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3

Geplaatst: 15 mar 2015 21:03
door JW-C5
Dan nog, da's een heeeel net verbruik :smt038

Hoe doe je dat, heb je een fluwelen voetje of zo?

Groet,
JW

Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3

Geplaatst: 15 mar 2015 21:56
door c5 rinuz
mijn dame 1.6 hdi 115 rijdt 1 op 21.5
hier ben ik blij mee mijn Berlingo 1.6HDI 90 haalde 1 op 18

Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3

Geplaatst: 15 mar 2015 22:19
door SaXoKe
met de berlingo (XTR 1.6HDI huidig model) deed ik telkens tussen de 5.6 en 6.5l/100km (tussen 17.8:1 en 15.3:1)

Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3

Geplaatst: 15 mar 2015 22:52
door bazz
TheShadow schreef:Het is zo goed als onmogelijk om steeds op de zelfde manier de tank vol te tanken.
Daarom is meting op een enkele keer tanken een benadering.
Hoe meer keren je meet, hoe nauwkeuriger het wordt.
Daarbij maakt het niet uit of je tot het randje tankt of tot de aanslag, zo lang je het maar op de zelfde manier doet.
Daar komt nog bij dat de rijomstandigheden nooit hetzelfde zijn, minder of meer snelweg, meer stoplichten, wind enz, komt daarbij nog dat het eigelijk geen reet uitmaakt daar je toch moet tanken als hij leeg is of hij nu veel of weinig verbruikt. :smt121