C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4936
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Wellicht dat de 165pk thp in mijn 508 uit eind 2015 anders is, ik vond een document op chassisnummer, met bijbehorende artikel nummers van onderdelen om af te doppen.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

Beste THP vrienden en vijanden ;),

Ook met betrekking tot de THP motoren is er sprake van technologische ontwikkeling en voortschrijdend inzicht. De website van BJG Diagnostics wordt al enige tijd niet meer ge-update. Dit maakt dat de relevantie van de website behoorlijk afneemt.

Op termijn gaat de website daarom dan ook offline.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door c5jan »

Bedoel je dat er updates zijn om de nog rondrijdende exemplaren te redden?
Of zijn er daar inmiddels nog maar zo weinig van over dat het niet meer interessant is?
Of ...?
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
C5HDI110 schreef:Wellicht dat de 165pk thp in mijn 508 uit eind 2015 anders is, ik vond een document op chassisnummer, met bijbehorende artikel nummers van onderdelen om af te doppen.
Ik heb een Peugeot 3008, nieuw aangeschaft medio 2017, gehad met dit blok (165PK, EAT6). In de 4 jaar en ca. 140k kilometer dat ik hem gehad heb 2 keer complete interne reiniging nodig gehad. Ergens begin 2020 en half 2021, net voor de verkoop. Dus of ze beter geworden zijn? Ik ben over gestapt naar Volvo omdat ik er een klaar mee ben. Zou niet weten welke PSA product ik met welke motor aan zou kunnen schaffen zonder het gevoel te hebben 'blijft het allemaal goed gaan?'
Mijn C5 was bij de dealer destijds binnen 1 week verkocht (zag er echt uit als nieuw), maar heeft inmiddels 6 nieuwe eigenaren gehad.

Ik heb vanaf januari 2011 met een THP rond gereden (met een korte tussenpauze van een DS5 met een dieselblok er in). Al die tijd ellende gehad. De C5 op 5 jaar (110K kilometer) zelfs 3 keer geheel uit elkaar geweest (wel voornamelijk onder coulance van Citroen); De 3008 dus 2 keer, hierbij geen enkele coulance vanuit Peugeot)

Ik zit soms te kijken naar de C5X, toch weer een bijzondere auto, maar ik betwijfel of deze ooit mijn huidige Volvo op gaat volgen; Hier botsen verstand en gevoel serieus. Gelukkig heb ik nog een jaar of 4 om te kijken of ze er met de aandrijving op vooruit zijn gegaan.
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP

Bericht door BJG »

c5jan schreef:Bedoel je dat er updates zijn om de nog rondrijdende exemplaren te redden?
Of zijn er daar inmiddels nog maar zo weinig van over dat het niet meer interessant is?
Of ...?
Er zijn op meerdere vlakken technische ontwikkelingen en voortschrijdend inzicht. Daardoor is de informatie wat verouderd. Bovendien komen de nieuwere motoren niet eens aan bod. Verder zijn de passthru mogelijkheden enorm verbeterd, ook dat is niet meer zoals op de website staat.

Ik heb geen fijn gevoel bij het presenteren van verouderde en onvolledige informatie en het ontbreekt mij eenvoudig aan de tijd om het allemaal up to date te houden.

Bovendien heb ik contact met eigenlijke doelgroep (monteurs) via andere wegen, en krijg ik de laatste tijd vooral lastige vragen van particulieren die het nét niet snappen. Of word ik benaderd om een uitspraak te doen in een geschil met een garagebedrijf. Beide laatste was nou net niet de bedoeling.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door c5jan »

Dat kan ik me voorstellen...helder!
Is er eventueel een offload te maken van de website, zodat wát er staat wat nog wel klopt, voor forumleden inzichtelijk blijft bv?
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

Ja dit kan. Uiteraard doe ik dit voor mijzelf sowieso.

Hoe je het zelf kunt doen staat oa hier beschreven:
https://nl.tipsandtrics.com/how-save-co ... age-761973" onclick="window.open(this.href);return false;
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
cieterman schreef:Klepseals heb ik inmiddels via google genoeg info over. Blijft ook weer een dure reparatie.
Na mijn vorige berichten heb ik mij beraden op wat mij te doen zou staan. Uiteindelijk in overleg met JWA Autoservice eerst gekeken of er wat aan het olieverbruik kon worden gedaan middels toevoegingen om de klepseals mogelijk wat te reconditioneren. Dat was begin september. Na een vijftal maanden de balans opgemaakt omdat er een grote beurt moest worden uitgevoerd en straks bij de seizoensbandenwissel er nieuwe banden aan zaten te komen. Bij elkaar dus weer een serieuze uitgave waarbij je toch weer een wat verdere horizon wil hebben. Het olieverbruik was duidelijk verminderd, nu 1 liter op circa 2000 km. Ik dacht de gok maar te wagen om tot granulaatreiniging over te gaan. Bij JWA gaven ze echter aan dat het olieverbruik met de toevoegingen eerder richting 1 op 4000 had moeten gaan en dat met de de opgetreden vermindering er toch reden was om eerst verder te kijken wat er naast reiniging en afdoppen nog meer gedaan zou moeten worden. Na verdere diagnose werd de keuze òf inruilen, òf vernieuwen van de klepseals en reinigen en afdoppen. Aan mij de keuze of het nog lonend zou zijn. Erg geaarzeld. Voor mij gaf de doorslag dat de keuze voor een andere auto, dat zou dan een nieuwe Kia Niro Hybrid worden, betekende een levertijd van november 2023. Dus er moest toch geïnvesteerd worden in nieuwe banden en een grote beurt. Als de levertijd drie maanden was geweest had ik een nieuwe auto gekocht maar nu toch besloten tot grote beurt, nieuwe klepseals, granulaatreiniging en chemische reiniging en afdoppen carterventilatie. Vanmiddag de auto opgehaald met grote spanning hoe het resultaat zou zijn. De weliswaar flinke rekening, circa €1700,= viel eigenlijk nog mee. De auto waar ik behalve de motor zeker niet op uitgekeken ben reed naar huis als vanouds met dien verstande dat de motor veel beter reageerde op het gas en een mooiere loop had en een stuk geruislozer dan voor de behandeling. Het is verbazend hoe de langzame verslechtering in motorprestaties zo vrijwel ongemerkt kan plaatsvinden. Zoals hij nu loopt en presteerd heb ik niet eerder meegemaakt. Ik ben dus helemaal van overtuigd dat ik over mijn grote aarzelingen heen gestapt ben en vooralsnog de goede beslissing genomen heb om hem te laten repareren. Thuis gekomen heb ik de Long term fuel trim nogmaals gecontroleerd die eerder -17,97 was. Dat geeft nu een gezonder percentage aan van -4,7%. Dat bevestigt dus ook dat er objectief en meetbaar echt wel wat ten goede veranderd is. Voorlopig gaan we dus verder met kijken hoe het gaat en hebben we afscheid van Citroën en de aanschaf van een nieuwe auto nog wat verder voor ons uitgeschoven. Misschien kunnen we het zover rekken tot de beslissing voor een full-electric onafwendbaar wordt. Dan zou zomaar Citroën weer in de picture kunnen komen. We zullen zien.
Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)Afbeelding

Honda Jazz e:HEV Elegance
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Menno »

Mooi zo! Hopen dat het zo blijft … :-)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Tijdje terug kon je hier nog een uitgebreid artikel vinden over de THP motor geschreven door BJG.
Artikel ging oa. over de modificaties die je kon doen om van de THP een betere motor te maken en deze betrouwbaar te laten functioneren.
Echter, ik kan dit artikel nergens meer terug vinden.
Weet iemand waar dit informatieve artikel is gebleven of heeft iemand deze nog paraat?
Reden is dat ik misschien een C5 1.6 THP uit 2010 ga aanschaffen. Natuurlijk, niemand raadt het aan om dit te doen maar de auto wordt me aangeboden tegen een absolute weggeefprijs en dat terwijl deze C5 nog prima functioneert. Heb er ondertussen al een uitgebreide proefrit mee gemaakt en er is niets wat er op wijst dat er iets fundamenteel fout is aan deze auto.
De handelaar in kwestie wil qua prijs enorm zakken. Van zo'n 4500 euro naar 2000 als ik de auto zo mee neem. Geen geld voor een netjes uitziende en volgens de boekjes onderhouden auto. En voor dit geld kan men gerust wat risico incalculeren plus genoeg budget voor reparaties. Eventueel druk ik er een geheel nieuwe motor in mocht het originele blok stuk lopen. Voor 2000 euro is het dan alsnog een goede aanbieding.
Wie kan mij misschien helpen aan het artikel van BJG?
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4936
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Als het een proefrit van 500 a 1000km is geweest en je heb geen hoog olie verbruik vastgesteld, dan kun je de gok nemen, persoonlijk zou ik niet aan een THP van voor 2014 beginnen. Aan de andere kant, gezien de leeftijd is het blok mogelijk al een keer vervangen of op zijn minst alle modificaties ondergaan.

Ik heb zelf een 508THP sinds een paar maanden, de 2e inmiddels, de 1e was al niet gezond en de dealer heeft de motor de nek omgedraaid door eigenwijs te zijn.

Zie het topic over mijn 508THP: Peugeot 508 1.6 165pk e-THP Première
Vanaf pagina 38 gaat het over mijn huidige 508, in dat topic post ik regelmatig mijn bevindingen, onderhoud en foto's over de motor.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Nee, ik heb geen proefrit gemaakt van 500 à 1000km. Dat zou natuurlijk ook te gek zijn op kosten van de handelaar. :D
Aan de andere kant, deze auto is gewoon zo ontzettend goedkoop, we praten hier over slechts 2000 euro voor een C5 berline uit 2010 met 160.000km op de teller met nog een mooie uitrusting ook! Een andere handelaar die ik sprak vertelde me dat auto's voorzien van THP motoren echt voor een habbekrats worden ingekocht. De particulier zelf krijgt er dan ook bij inruil geen stuiver meer voor. Dus dat is wel iets om in te calculeren natuurlijk. Maar voor dit geld kan ik de gok wel wagen denk ik. Ook al moet er straks een complete nieuwe motor in. Dan nog heb ik deze auto voor een koopje en kan er dan met een beetje geluk weer meer dan 1,5 ton meer rijden.
Jouw draadje over de mooie 508 THP was mij al bekend.
Ik vraag me echter af of iemand van hier nog het beroemde JWA artikel in bezit heeft over de zwakke punten van de THP en de modificaties om deze motor weer goed te laten functioneren.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door c5jan »

Dat was een site van bjg.
Mogelijk is daarvan wat naar de faq verhuisd.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
C5club Bikkel
C5club Bikkel
c5jan schreef:Dat was een site van bjg.
Mogelijk is daarvan wat naar de faq verhuisd.
Er staat niets mbt. THP in de FAQ helaas: viewforum.php?f=2
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 592
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door kees05 »

Tijd, om even je profiel aan te passen i.v.m. je nieuwe voitur

Misschien een tip, Bakker in Sassenheim is specialist op het gebied van THP motoren.

Groet,
Kees.
Plaats reactie