Pagina 15 van 36
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 01 aug 2011 14:58
door JW-C5
De Dynamique had 17" Persiques, zonder sensoren.
De meerprijs voor 17" Baltiques incl sensoren was 895 Euro bij de Comfort.
Maar de andere extra's van de Comfort, die niet aanwezig waren op de Dynamique zoals PDC rondom, Velours bekleding en een zelfdimmende binnenspiegel, zijn niet te beprijzen. Er resulteert in elk geval geen meerprijs van 1000-1500 Euro zoals je eerder schreef.
Oftewel, ik denk dus dat de werkelijke meerprijs niet af te leiden valt uit de prijstellingen.
Groet,
JW
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 01 aug 2011 15:21
door Bart1979
Direct na mijn reactie kwam ik inderdaad de discussie van HA4 tegen op Planete Citroen, en las daar ook de reacties van ET (en je frans is niet zo houterig hoor, het is best goed vind ik...ik heb voor mijn werk ook vaak technisch frans nodig en dat is niet eenvoudig hier en daar).
Erg interessant en een goede verwoording ook hier denk ik, het is wel duidelijk dat inderdaad adaptieve systemen steeds meer als optie zullen komen op de duurdere modellen en niet meer als seriematige uitrusting op een middenklasser van 20k (Citroen was hier naar mijn idee ook al lange tijd redelijk uniek in).
Het is in mijn ogen een optie van Citroen die wel degelijk een meerwaarde biedt en een redelijk uniek iets is in deze klasse van auto's (hoe je het ook wendt of keert, voor veel klanten is een C5 of C6 nou eenmaal niet gelijk aan een E of A6 of hoger...). Ik hoop dan ook dat deze mooie technologie behouden zal blijven op toekomstige reeksen, al is het maar omdat ik het al ingenieur prachtig vind en omdat het gevoel met rijden gewoon anders blijft.
Dan maar als optie, al zouden veel Citrofielen het graag als standaard op een C3 en alles daarboven zien...dat is zoals in de reacties van ET al onderbouwd is inderdaad gewoon niet 'marketable'.
Overigens schitterend om de patenten van Paul Mages en Citroen te zien als tekening hier en daar...gaaf!

.
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 01 aug 2011 18:53
door EvilTwin
@JW
Bij de introductie was de Confort 1000eur duurder dan Dynamique en 17" was een optie van bijna 1000eur. PDC was 500eur.
Als het verschil tussen stof en velours 250eur is dan is 1000 à 1500 echt geen verkeerde gok voor HA3+ handrem.
Dat strookt ook met de getallen die ik eerder gezien heb voor HP (toen er überhaupt nog geen HA was).
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 01 aug 2011 19:20
door JW-C5
Dan zijn die prijsverschillen kennelijk heel snel ongedaan gemaakt.
Ik heb hier de prijslijst nog van april 2009, toen was er nog een prijsverschil van maar 100 Euro, geen 1000.
De Baltique's met sensor hadden toen al een meerprijs van € 895. En het PDC, Velours en binnenspiegel verhaal is als ik eerder schreef dan standaard bij de Comfort
In de prijslijst van de herfst 2009, en in die van 2010 is er helemaal geen prijsverschil meer tussen de Dynamique en de Comfort.
Sta me dus toe te denken dat uit díe prijsverschillen geen indicatie blijkt voor de kostprijsverschillen tussen Wokkel en HA3+
Groet,
JW
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 02 aug 2011 00:08
door EvilTwin
Het staat fabrikanten/importeurs natuurlijk vrij te vragen wat ze willen. Als je nu in de prijslijst kijkt zie je dat de 3.0V6HDi240 goedkoper is dan de 2.2HDi200. Netto. Met de BPM/CO2-tax erbij is de V6 ineens véél duurder.
Maar in NL heeft men nogal lopen rommelen met de prijzen van Confort en Dynamique, zelfs Dynamiques duurder verkocht. Als je van beide uiteindelijk evenveel verkoopt maakt dat dus niet uit. Al houd je wel je klanten voor de gek. Je kunt het ook zien als het gesubsidiëerd aanbieden van HP.
Je hebt gelijk dat het niet eenduidig aan de prijzen is af te lezen, maar ik blijft bij mijn schatting wat HA ongeveer extra zou moeten kosten.
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 02 aug 2011 00:17
door JW-C5
Dat laatste ga ik in mee
Er zal netto wel enige honderden Euro's verschil zijn in kostprijs tussen de Wokkeluitvoering en die met HA3+.
En dat telt hard aan als je dat als fabrikant niet als meerprijs in rekening kunt brengen
Groet,
JW
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 02 aug 2011 22:38
door jpiek
Ik vraag me af of HP de wagen eigenlijk zwaarder maakt, heb altijd gedacht van wel. Maar ik ben daar inmiddels al niet meer zo zeker van....
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 02 aug 2011 23:28
door JW-C5
In de documentatie kan ik daar niks over vinden.
Er staat niks over in de prijslijst, en ook niet in het instructieboekje.
De enige manier om er achter te komen is via de RDW gegevens.
Als je een kenteken kent van bijvoorbeeld een THP Comfort en van een THP Dynamique, zou je het kunnen checken op de RDW site.
Groet,
JW
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 03 aug 2011 10:44
door EvilTwin
jpiek schreef:Ik vraag me af of HP de wagen eigenlijk zwaarder maakt, heb altijd gedacht van wel. Maar ik ben daar inmiddels al niet meer zo zeker van....
Het is met HP makkelijker een lager onafgeveerd gewicht te halen:
Stikstof weegt een stuk minder dan staal, da's meer dan 1kg per wiel winst.
Een conventionele schokbreker weegt ongeveer hetzelfde als een HP-veercilinder.
HP heeft in het algemeen behoefte aan zwaardere stabilisatorsangen, die zijn deels onafgeveerd gewicht.
Daarnaast is er nog het eigen gewicht van de bollen, 4L LDS, wat leidingen en de BHI, allemaal afgeveerd gewicht. Dat is peanuts op het totaal van de auto en merk je niet op het autogewicht. Voor het grootste deel gaat het dus om een verschuiving van onafgeveerd (wokkels) naar afgeveerd gewicht (bollen) en dat is alleen maar gunstig voor het weggedrag.
Voorheen werkte HP (HD-pomp) ook nog voor remmen en stuurbekrachtiging dus kon je dat gewicht niet zuiver op de vering schuiven, of andersom gezegd: toen Magès het idee opvatte om HP te gaan gebruiken voor de vering, dacht hij vrijwel gelijk aan andere toepassingen van hogedruk hydrauliek in de auto:
-remmen
-stuur
-bediening bak/koppeling
-luchtremmen (dmz vleugels en actieve aero)
-motorventilator (indertijd kende men nog geen elektrische fans)
-zelfs volledig hydraulische aandrijving
Die obsessie met onafgeveerd gewicht is trouwens al oud en ging bij Citroën altijd vrij ver:
-gebruik van lichtmetaal voor fusées, draagarmen, etc.
-inboard schijfremmen (tegen de bak gemonteerd)
-composiet velgen, etc.
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 03 aug 2011 22:35
door jpiek
In totaal dus niet of nauwelijks zwaarder, da's alleen maar weer een pluspunt...
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 10 aug 2011 14:53
door Henk Hulde
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 10 aug 2011 15:18
door Sandro
Het antwoord op bovenstaand filmpje van you tube, zo hoort een Citroen te veren, en is niet te evenaren.
Groet Sandro
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 19 jan 2013 02:17
door cx-tasy
Misschien leuk om dit topic weer af te stoffen gezien nu bijna zeker is dat de C5 wel degelijk de laatste zou kunnen worden met hydro-pneumatische vering. Ik ben nog steeds grote voorstander van die vering. Ik heb de microbe te pakken gekregen toen ik in 1992 moest kiezen tussen 'n peugeot 205 en 'n BX 19TRD. Dat deinende veercomfort van de BX heeft onmiddellijk de doorslag gegeven. Later zijn er nog DS'en, Cx'en, XM's en 'n C6 de revue gepasseerd. Ze hebben allemaal hun eigen veercomfort maar tot op heden blijft de DS het summum. De enige wagen waar je gaspedaal gerust nog flink mag indrukken voor de zoveelste verkeersdrempel. Moet je met 'n C6 absoluut niet doen hoor. Maar deinen doet die wel als de beste op de snelweg maar daar mis je dan weer die zachte zetels van de DS of CX. Voor mij ook fantastisch als caravanrijder : je rijdt altijd perfect horizontaal.
Afhankelijk van de plaats waar je de caravan aanpikt zet je de auto in hoogste of rijstand. Heel praktisch.
Ik hoop dat m'n C5 (moet nog geleverd worden) me dat comfort nog lang zal geven. En als je nu in 2013 nog elke citroën type makkelijk kan vinden zullen we misschien hydro-actief kunnen rijden (weliswaar met oude auto's) tot we zelf een gevaar op de weg worden. En wat de modellen op zich betreft : ik vind ze er absoluut niet mooier op worden. De mooie lijn van de C5 met toch wel knipogen naar de CX kan ik echt niet meer terugvinden in 'n DS5.
Er circuleren al foto's van de opvolger op het internet van de C5 en dat ziet er niet slecht uit. Afwachten maar.
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 19 jan 2013 09:08
door JWHofnar

Helemaal mee eens. Mijn passie voor Citroën is voor een groot deel
te danken aan het specifieke veergedrag van de auto's. Maar ook door de indertijd
altijd bijzondere en op alle vlakken vooruitstrevende ontwerpen. Het zal jullie niet verbazen dat
voor mij de Opron periode daarin voorop loopt. Hoewel de futuristische CX bij introductie motorisch
niet bepaald voorop liep. Ook ben ik het met je eens dat de auto's er niet mooier op worden,
maar dat is natuurlijk persoonlijk. Feit is wel dat de huidige modellen geen
nekkendraaiers meer zijn. Althans voor mij niet.
Maar zolang er goede Citroëns met bollen te koop zijn, is de kans erg groot
dat ik in een Citroën blijf rijden.
JW
HEE ! ik mis een bolletje.
Re: Citroen bijzonder door de vering?
Geplaatst: 19 jan 2013 12:30
door GW-tje
http://www.youtube.com/watch?v=Z2KA4bFlX3k" onclick="window.open(this.href);return false;
Blijft een erg mooi filmpje, kwaliteit laat enigszins te wensen over.
Of deze:
http://www.youtube.com/watch?v=1g0_4xx8xnw" onclick="window.open(this.href);return false;
Om de tijd nuttig te besteden en je Frans weer wat op te halen.
